dinsdag 17 april 2012

je ademt haast al niet meer (flarden)

vandaag een groepje flarden over de dood, mede omdat het vandaag precies een jaar geleden is dat mijn vader in het ziekenhuis is beland na een dagje met mij en mijn moeder in Nunspeet en eigenlijk is het toen het afscheid nemen echt begonnen.

je ademt haast al niet meer


stil wachten
op het einde
al dagen zitten we
te waken bij het bed
onszelf af te vragen
hoe het nou
verder moet
stil zitten we daar
te luisteren
naar jouw ademhaling
die het haast
niet meer doet
stil verbonden
met onze handen
aan elkaar
wachten we
op het moment
dat jij je laatste
ademhaling
de wereld in
laat gaan


ik heb je toegedekt
het beeld van de films
doemen in mijn gedachten op
het laatste moment
dat de ademhaling er nog is
het moment
van gaan
dat niet meer
omkeerbaar is
het sluiten van de ogen
met mijn duimen
om zo je ogen te beschermen
tegen het meer kunnen zien
van wat er is
dan het toedekken van je gezicht
dat mij zo dierbaar is
ik heb je toegedekt
met een huilend hart
ik heb je laten gaan
omdat jij niet langer
bij ons zijn mag

 als ik omringd door verdriet daar ben
verstilling van gevoel
de tijd die zijn woorden
niet meer uitspreken kan
staan en staren
vragen en praten
niet weten wat er
komen zal
de stenen die
hun eigen levens vertalen
die vertellen wie
er niet meer zijn
langzaam sta ik te staren
naar de tranen
die langs mijn wangen
naar beneden gaan



als het verdriet over me heen spoelt
nu ik hier ben
in het huis
waar ik ben groot gebracht
waar ik altijd de liefde
heb ervaren
van mijn ouders
die er altijd waren
die er altijd zouden zijn
besef ik ineens
zomaar
dat het niet meer gaat
dat er niets meer is
nu ze beiden zijn gegaan
naar het leven in
het hiernamaals
sta ik te kijken naar wat er
ooit eens was
als iets moois
wat zo kostbaar was
maar dat ik in mijn hart
kan dragen
waarin ik mezelf
kan terug vinden
nu ik ze zo
mis


nu de klokken luiden
nu de klokken luiden
hun lied van afscheid
van  dat het leven
niet meer dan
tijdelijk is
loop ik mee
in de stoet
achter de kist
mijn tranen lopen
over mijn wangen
ik heb slecht zicht
ik zie de wereld
zoals hij er
nu zo
triest bij ligt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten