dinsdag 3 april 2012

Beer heeft auw...(lotus)

Vanavond mocht ik als gastlotus mee met de kring van Gouda om te spelen op de HogeBurch... dit is een woonruimte, voor mensen met mogelijkheden maar ook voor explosieve jongeren met een gedragsstoornis. Ik was gevraagd om mee te gaan omdat men het wel leuk zou vinden als ik dit ook een keer zou ervaren, en wie ben ik om dan nee te zeggen, een gratis oefening maakt dan niet uit , het is een ervaring om te kijken in een keuken van een groep mensen die daar wonen waar ja anders nooit bij komt. Ik had even niet zo goed nagedacht wat ik zou gaan spelen maar al rijdende in de auto kwam mijn mede lotus met  de opmerking dat zij een pop had meegenomen een poppenkastpop.. en dat is mijn passie, dus ik heb gevraagd of ik deze pop mocht gebruiken bij mijn spel. Dat mocht, meteen werd trouwens mijn beer Mastru genoemd.. en dus dat gaf onderling nogal wat hilariteit en lol. Mijn opdracht was om ergens te gaan zitten als lotus bij een brand, ik had brand wonden op mijn armen, ik was er namelijk bij toen de keuken in de brand vloog.. maar ja dat is dan heftig, zeker in een gesloten afdeling van jongeren met gedragsstoornis, hele heftige gedragsstoornissen. Dus ik in de keuken met beer, en in mijn spel gedoken , en ik heb de hele tijd alleen maar gezegd beer heeft au, beer is bang, beer mag niet nat worden. ik kan wel bekennen dat dit heerlijk spel is maar dat je naar een uur dit herhalen het als een soort mantra in je hoofd gaat zitten en dat je er dus niet uit kan komen..Het mooiste is wel dat de bhv bij het zien van het pand nummer beseft dat dit gaat om jongeren met een gedragsstoornis en dus meteen al paraat is om desnoods met houtgrepen etc de bewoner te overmeesteren en naar buiten te brengen.. als er dan een zwaar autist zit die met beer zit. en gewoon apatisch dicht is geslagen... is dat voor hun een grotere kluif dan die mensen die tekeer gaan en die schreeuwen en zich verzetten, dat kennen ze en weten ze.. maar mensen die niet of nauwelijks reageren kunnen ze niks mee helaas... maar het was ene gouden oefening en ik doe de volgende keer zo weer mee want ik vind het humor. ook om te merken hoe de groepsleiding hun hart op de goede plek heeft voor hun bewoners en voor ze zorgen en voor ze vechten.. dat is prachtig..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten