maandag 2 april 2012

Aapje

Laatst heb ik het gehad over Carmen en pesten en over Jan....  die voor aapje werd uitgescholden en dat hij voor de trein sprong.
Als een vervolg les leg ik soms zomaar een knuffel in de klas wat een aapje is.. en zeg tegen iemand doe jij maar wat jij wilt doen.. alles mag...
en dan zie je het gebeuren in de klas, eerst is het voorzichtig men pakt hem op en aait hem maar gedurende de ronde word het steeds heftiger, men gaat er mee gooien stopt hem in hun broek gaat er op staan te springen... etc en meestal roepen anderen wat iemand moet doen... ( ik zie vaak meteen wie dan de meelopers zijn in een klas, wie de sociale figuren zijn en ook wie de pesters zijn of dreigen te worden).Vaak is het eind van een ronde door de klas dat ineens aapje in de prullenbak ligt, hij is als voetbal gebruikt en noem maar op....
Als iedereen geweest is, zet ik in mijn grote onschuld het bordje met JAN in vette dikke letters bij Aapje neer... en dan valt er een stilte... men begint zich ongemakkelijk te voelen en ik zie ook meteen bij een hoop het schaamrood op de kaken komen. Ik zeg vaak maar 1 simpele zin..... Door jou is dus Jan voor de trein gesprongen... en je weet wat jij hebt gedaan met Aapje... hoe jij omgaat met Aapje en ook hoe jij je laat meezuigen door de druk van de groep.. door de druk van buitenaf.. je bent en blijft altijd verantwoordelijk voor je eigen daden en wat je doet....
Het mooie van deze simpele vorm is dat de kinderen weer ontzettend bewust worden van hun eigen gedrag en ook wat ze dus laten gebeuren.... en hoe ze mee gezogen worden in dit gedrag..
het zijn voor zowel hun als voor mij toch wel eyeopeners.. ik zie hun ware aard soms bovenkomen drijven en zij schrikken enorm van zichzelf.

ik weet dat een aantal mensen dit te extreem vinden deze vorm van aanpak tegen pesten en pesters.. maar ik ben er van overtuigd dat we soms veel te soft zijn en daardoor veel te veel toelaten ook het pesten van kinderen en af doen het valt wel mee.. totdat... de bekende druppel.... en het kind inderdaad niet meer wil leven... daarom is deze confrontatie nodig om ze bewust te maken wat ze doen... en ze laten doen.. en ook hoe ze het doen... ik vind het belangrijk en de manier waarop ik ze confronteer is denk ik een goede... voor mij althans..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten