maandag 27 juni 2022

spierpijn

 

Mijn ego is geknakt. behoorlijk ook, want ik had zelden spierpijn, maar de laatste weken, ik denk dat ik ineens de oefeningen begrijp of beter en intenser ben gaan doen want ik verga soms van de spierpijn.

Afgelopen donderdag bij de KB was het een beetje leg day,. een beetje maar, maar de oefeningen voor Leg day waren alles behalve een beetje.

We gingen buiten trainen wegens het mooie weer, heerlijk natuurlijk dat wil iedereen, lekker buiten sporten want als het weer goed is, is het lekker om daar te lopen en te sporten.

Frank onze trainer had een mooie training, we begonnen met het rennen van korte stukken om ons op te waren, alsof we nog niet warm waren van de zon, maar goed de spieren moesten het werk gaan doen, dus we deden de hakken billen, kniehef, armen naar voren en naar achteren, en dan de walking lunges, en geloof me het is een vreselijk lang stuk wat je moet doen, niet even een klein ommetje maar het is lang over de betonnen platen heen en terug. 

Maar goed dat doen wij zonder te piepen, zonder te zeuren etc, dat vinden wij niet erg.. nog niet.

Daarna gingen we met de kb aan de gang, push ups etc, heerlijk veel afwisselingen, maar daarna begon het, we gingen hardlopen, aangezien ik een enkel heb die op slot slaat als ik aan het hardlopen ben, doe ik tijdelijk andere oefeningen, ik  doe dan de walking lunges.. wederom over dat vreselijke eind ( ik gok 50 meter en dat heen en terug) maar goed alles voor een strak lijf en gezonde levensstijl. Dus ik doe het gewoon.

Terwijl de rest rent ben ik druk bezig met de lunges.. 

Daarna deden we nog wat oefeningen om daarna weer een serie walking lunges te doen.. 

Tot zo ver, zo goed, geen punt het werkte prima. .

Vrijdag naar mijn werk, geen punt ik ben heerlijk er naar toe gelopen, maar op de terugweg merkte ik een lichte spierpijn in mijn billen, daar is mee te leven dacht ik nog.. maar niets is minder waar,. gaande weg de avond werd het alleen maar erger.. ik kon bijna niet meer opstaan van de bank, laat staan op het toilet zitten..

Maar ja je moet wel, dus dat heb ik ook maar gedaan. tenslotte kan je niet op de bank blijven zitten..

De nacht ging prima, maar de toiletgang werd een ware beproeving.. terwijl ik net mijn bed had verschoond dan ligt het bed altijd extra lekker, maar ook tegen de tijd dat je je bed moet gaan verschonen ligt hij op zijn lekkerst. weet niet wat dat is maar dat blijft bijzonder.

Maar goed bij het opstaan in de ochtend dacht ik nog het valt mee, dus druk aan de schoonmaak geweest etc, dus huis schoon, voorbereidingen voor de het eten van die avond maar ook meteen alles geregeld voor het feestje.,

Daarna even achter de computer om de bundel die ik nog moet maken over het Pieterpad in de steigers te zetten, net als de bundel die uit moet komen in 2022, dus ik zat wat lang achter de computer. met als gevolg. juist de spierpijn in de billen is extra heftig. kortom het word een lange lange dag vandaag met zitten en opstaan.

Maar goed ik krijg er prachtige stevige billen van, mooie bovenbenen, sterke schouders door de vele schouder oefeningen en een slappe buik omdat ik de buikspieroefeningen nog steeds niet goed begrijp hoe je je buik nu spant.


zondag 26 juni 2022

ook een leuk weetje.;......

 

Ondanks dat ik niets heb met de Tour de France, er zeker niet naar ga kijken, ga ik toch in dit blogje aandacht besteden aan deze tour.

Afgelopen week hadden we de projectweek met het onderdeel stoepkrijt tekenen. Een eenvoudige opdracht, ze moesten een vakje tekenen op het plein, daarna moesten ze daarin een mooie tekening maken die dan ook beoordeeld werd door de docenten.

Natuurlijk zijn er altijd van die gasten die het dan leuk vinden om het mannelijke geslachtsdeel te tekenen in allerlei vormen en maten.

Ook dit jaar een aantal derde jaars konden zich niet beheersen en gingen ermee aan de slag, dezen moesten dan ook in de avond deze tekeningen weghalen. 

Toen we zo met een aantal collega's buiten stonden te praten hierover vertelde een collega aan ons dat hij altijd naar de Tour keek, en dat daar een bijzonder verhaal over was.

Al tien jaar lang gaan heel vroeg in de ochtend twee mannetjes langs het traject waar de tour langs komt, om dan de op de weg getekenden mannelijke geslachtsdelen te veranderen in libelles, zodat het niet meer zo opvalt.. 

Dit vond ik zo grappig om te horen, vooral het feit dat het dus al 10 jaar lang het geval is, al tien jaar lang worden dus deze libelles gemaakt.  

Het is natuurlijk een blogje van niks dit, maar besef wat een impact dit heeft op al die tour kijkers, die kijken nooit meer normaal naar de tour als ze op het traject een libelle zullen zien staan. en wie weet moeten ze stiekem wel wat lachen.. of ze gaan gericht kijken naar de tour maar dan vooral op hoeveel libelles ze gaan zien onderweg.. 


zaterdag 25 juni 2022

Alles voor de zomerbody



Afgelopen donderdagavond was het weer feest bij de kb. Sinds lange tijd was Niels ook weer een keer aanwezig, en dat was een prima vervangen voor Marco die niet kwam opdagen helaas..

Frank was wederom zijn eigenzinnige zelf een had een geweldige les bedacht.

We begonnen met de gebruikelijke warming up, knie hef, daarna gingen we hakken billen, daarna de squat, 8x opdrukken  om af te sluiten met de akelige burpees.. 

Daarna brak de hel echt los

van 21 naar 9

met twee oefeningen.

we begonnen met 21 kb swing om daarna 21x truster te doen en dit dus afbouwen naar 9x

Gelukkig ken ik mezelf erg goed en ben ik een doorzetter, ik neem liever geen pauze omdat de ervaring leert dat als je te veel pauzes neemt je dus de sjaak bent aan het eind, want als je dan net klaar bent dan zijn de anderen al uitgerust en moet je meteen weer volle bak mee in de volgende ronde.

Daarna kregen we weer een andere variatie vorm, namelijk 1 minuut planken een dan 30 seconden squat rondes.

Dit is zo slopend voor je schouders.. maar goed dat hebben we ook gered.

De volgende serie was roaw met stang en dat 45 seconde en dan 30 seconden push up. ook weer 3 rondes

De volgende oefening bestond uit  overhead squat,  45 seconden, en daarna was het ook iets wat ik geblokt heb omdat het zo lastig was.

De serie met je schouders snach 45 seconden, om dit in combi te doen met een overhead lung ook 3 rondes

Als afsluiting moesten we nog 1 minuut burpees doen en daarna 30 seconden ook iets

Het was allemaal zo heftig dat ik dus veel dingen al geblokt heb.

Aan het einde gingen we nog buikspieren doen, zoals met kb boven je en dan omhoog met de kb in je hand zonder kromme armen,  de crunch en de leg raisers allemaal 45 seconden..

Ik was gesloopt, nog nooit zo gehoopt dat het op tijd zou zijn.


vrijdag 24 juni 2022

Bowlen met Rijnwoude

 

Wat een eer vond ik dit dat ik met 2 klassen van Rijnwoude mee mocht om te bowlen. helemaal leuk vind ik dat altijd.

Dus ik was lekker vroeg thuis, en nadat ik me wat had opgefrist, ben ik meteen gaan lopen naar de bowling baan, is maar 10 minuten lopen als je de snelle route neemt, maar ik besloot om er naar toe te lopen in een rustig tempo en de wat langer route te nemen, dit ook omdat ik er dan toch ook kom.

Bij aankomst bleek dat ik zoveel tijd had dat ik maar besloot om eerst een ijsje te halen, wegens het warme weer, om daarna wat rond het meer te gaan lopen waar een prachtige zomerse sfeer zich opende. prachtig.

Tegen de tijd dat de leerlingen kwamen van school, stond ik klaar en kon ik ze ontvangen. De groep die ik mocht begeleiden waren keurig op tijd. De coach had mij gevraagd of ik ze wilde opvangen en begeleiden omdat ze niet kon. Dat maakt het eigenlijk extra leuk om er te zijn. dan heb je toch een soort taakje.

De leerlingen waren erg vroeg dus ik heb ze even naar het meer gestuurd om daar wat energie kwijt te raken en om ze de kans te geven om wat te ontspannen voordat we de banen op konden.

Mijn collega's waren er ook mooi op tijd en toen het eindelijk tijd was konden we naar binnen, We hebben de leerlingen in groepjes van 10 steeds even naar binnen laten gaan om daar hun schoenen te pakken en om dan te gaan zitten bij elkaar. De verdeling liep wat lastig mede omdat bepaalde leerlingen bij elkaar wilden maar dat kwam dan ongelukkig uit bij de banen, maar ook dit lost zich op.

De leerlingen gingen vol vuur aan de slag om te gaan gooien mooi strikes etc. Aangezien er geen plek was om te gooien heb ik me meer gestort op het sociale gebeuren, eigenlijk wel net zo leuk, maar ja wel met die vreselijk lelijke schoenen aan. en dan te bedenken dat mensen dit soms vrijwillig elke week doen, deze schoenen dragen.. 

Tijdens het gooien hebben de leerlingen te drinken gehad maar  er werd ook een schaal met snacks geregeld waarvan ze genoten. zo gaaf.en zo leuk hoe deze gasten met elkaar aan het gooien waren prachtig.

Toen het afgelopen was ben ik nog even blijven hangen bij de leerlingen die nog moesten worden gehaald totdat ze werden opgepikt door hun ouders.. is eigenlijk alleen maar leuk die praatjes met ze, genieten.

Wat een prachtige afsluiting van een mooie dag met deze gasten.

 

woensdag 22 juni 2022

Westerborkpad etappe 26

Nadat ik me verbaasd had over dat er geen bushalte was besloot ik maar verder te lopen. Ook dit pad was bij uitstek gedenkwaardig wederom heel veel rechte stukken asfalt.soms met gevaar voor eigen leven. Maar gelukkig heb ik dat goed overleefd. Het was prima te doen. Uiteindelijk mocht ik nog door een stuk bos lopen. Erg leuk de grootste uitdaging was wel in het gedeelte dat een paradijs is voor mountainbikers, rijwielers en wandelaars. De NAM berg een grote berg waaronder heel veel afval ligt. De Blinkerd. Op een gegeven moment kon ik kiezen of meteen doorlopen of toch even het hoogste punt beklimmen. Ik zou ik niet zijn als ik dat niet ging doen, tenslotte ben je er toch en je weet niet of je er ooit weer komt. Dus we ik heb me omhoog geworsteld tegen alle weergoden in om aan te komen bij de Blinkerd. Een gebouwtje waar je kan zien wat er allemaal onder deze Berg ligt, nou er ligt veel heel veel. Het uitzicht is prachtig alleen zie je heel groot de NAM fabriek staan, zo jammer. Daarna weer de hele klim naar benden om daar ff de kluts kwijt te raken. Het was totaal onduidelijk waar ik heen moest dus Komoot erbij gezond verstand en een beetje gokken en klaar zat op het goede pad. Een grote uitdaging niet over een brug maar over betonnen palen over het water zo leuk. En goed om te doen. Daarna was het een stevige tippel naar het eindpunt. Maar daar was de bushalte al dus ik was blij missie volbracht en hup met de bus naar bijlen. Terwijl ik zocht naar de goede bushalte viel mijn oog op een bijzonder regeltje de bussen rijden niet op zon en feestdagen.. ik zal niet zeggen wat ik heb gezegd. Maar dacht ook ik heb geen keus ik zal echt dan nog 6 km er bij moeten lopen. Met in gedachten het is een rondje meer begon ik aan deze etappe. .














 



buikspieroefeningen bij het wandelen...

Het is natuurlijk bekend en iedereen die regelmatig mijn blogjes leest weet dat ik graag wandel, tijdens het lopen denk ik soms ik heb toch het idee dat mijn buik wat meer gespannen gaat worden, meer toch een soort van stevige core ontwikkeld. Ik wist het niet zeker, ik merk zeker dat ik veel meer dikkere gespierde benen krijg en steviger billen, het zijn nog net geen staalkabels en je kan nog net geen euro op mijn billen laten stuiteren maar toch.. ik voel dat alles toch wel in de onderste regionen wat aan het verstevigen is.
Ook voel ik het wel aan mijn core maar dat is nog wat vaag voor mij totdat ik onderstaande artikel las, ik dacht dat is het dus, het klopt wel wat ik denk en voel. ik ben inderdaad bezig met toch wat meer te verbranden dan ik dacht en ja ik krijg meer spieren, wat een heerlijke openbaring dit..  ik was meteen helemaal om voor nog meer te gaan wandelen dus inmiddels ook plannen om de eerste week van de vakantie wederom de alternatieve vierdaagse te gaan lopen, maar dan wel mijn eigen vierdaagse omdat ik inmiddels al begrepen heb dat dit niet herhaald gaat worden omdat de lockdown weg is.. maar wie weet ooit. ik heb nu alweer zin om te wandelen.. en in de zomer proberen om toch het Pieterpad een stuk in af te krijgen. dat zou wel heel fijn zijn.

 -0-

6 Oefeningen om je buikspieren te trainen tijdens het wandelen

Met deze tips wordt jouw wandeling een heuse buikspier workout.

‘Het begint allemaal met de dwarse buikspier’, zegt fitnessexpert en wandelgoeroe Sarah Cush. ‘Deze spier stabiliseert je bekken, houdt je in evenwicht en geeft je buik vorm. Hij helpt je bij het vinden van evenwicht en het bewegen van je benen, waardoor hij eenvoudig te trainen is tijdens een wandeling. Je verbrandt zo extra calorieën en traint tegelijkertijd je buikspieren. Een gouden combinatie voor een strakke buik’.

Klaar om te beginnen?

1. Zwaaien met je armen

Niet alleen zorgt het zwaaien met je armen voor een hoger tempo - waardoor je meer calorieën verbrandt - het activeert ook veel spieren in je onder- en bovenlichaam en natuurlijk je buikspieren.

>> ‘Let erop dat je niet zwaait vanuit je onderlichaam, maar vanuit je core. Door daarnaast simpelweg de ene voet voor de ander te zetten, activeer je de psoas spiergroep. Deze spieren helpen je bij het bewegen van je benen’, aldus Kusch.

2. Bergje op

Je krijgt er een mooie bilpartij van, je spiermassa neemt toe en je verbranding gaat flink omhoog. ‘Wanneer je spiermassa groeit, versnelt je metabolisme – wat ervoor zorgt dat je meer calorieën verbrandt in rust. Het resultaat (mits je voedingspatroon op orde is): een strakkere buik!’, zegt Kusch.

>> We raden je aan om minimaal drie keer per week tijdens je wandeling een paar keer een berg te pakken. Geen hellingen in de buurt? De trap volstaat ook.

3. Stoten en slaan

Deze bewegingen zijn echt niet meer alleen voor boksers. Door wat stoten toe te voegen aan je wandeling, verhoog je niet alleen je hartslag, het zorgt er ook voor dat je buik- en rugspieren sterker worden. Span je buikspieren aan tijdens het uitstoten en rugspieren bij het terugtrekken.

>> Stoot 20 keer recht vooruit en 20 keer boven je hoofd. Herhaal dit om de twee minuten. Misschien een gek gezicht voor voorbijgangers, maar who cares? Zet je Spotify aan en ga ervoor!

4. Houd je buik in

‘De sleutel tot het activeren van je dwarse buikspier’, zoals gecertificeerde trainer Fittany Cruikshank en oprichtster van Yoga Geneeskunde het noemt.

>> ‘Houd tijdens het lopen je buik in door je ribbenkast op te tillen en je taille naar binnen te trekken.’ Deze kleine aanpassing neemt de druk van je heupen weg en zorgt ervoor dat je ademhaling versnelt. Daarnaast verbetert het je houding door je SI-gewrichten en je onderrug te ondersteunen. And last but not least: hij activeert je buikspieren!Zorg wel dat je rug goed recht blijft.

Advertentie - Lees hieronder verder

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

5. Gebruik je knieën

Fitnessexpert Demspy Marks, oprichter van het PreGame fitnessprogramma, raadt aan om tijdens het lopen je knieën naar je ellebogen te brengen om zo de zijkant van je buikspieren te trainen.

>> Breng je handen achter je hoofd en steek je ellebogen naar voren. Breng je knie naar de tegenovergestelde elleboog. Advies van Marks: ‘Neem rustig de tijd om de oefening goed uit te voeren. In het begin kan het lastig zijn om je balans te vinden.’.

6. De robot

Je ziet er misschien een beetje apart uit (lees: als een robot) terwijl je deze oefening doet. Maar het is zeker de moeite waard.
‘Wanneer je met je benen gestrekt loopt, worden zowel je heup- als lage buikspieren geactiveerd,’ legt Marks uit. ‘Lopen met gestrekte benen vraagt meer van je onderste buikspieren dan wanneer je normaal loopt (omdat je nu je hele been op moet tillen).

>> Probeer je voet zo’n 60 centimeter van de grond te krijgen, terwijl je een stap vooruit zet. Trek je navel naar binnen om er zeker van te zijn dat je buikspieren geactiveerd blijven. Loop 1 minuut lang met gestrekte benen, zo’n 8 tot 10 keer per wandeling.

Oké, we geven toe: sommige oefeningen zien er een beetje bijzonder uit, maar alles voor de abs, toch?!

 

maandag 20 juni 2022

Drama maakt mijn hart weer blij

 

Altijd als ik naar huis loop vanuit school, kom ik langs het hek waar vaak de leerlingen van de isk nog even na hangen, de dag bespreken en praten over de dingen in hun leventje. Dus dat is erg leuk altijd. |Ik blijf altijd bij ze staan, maak even een praatje pot, soms stuur ik het gedrag wat bij, maar altijd in de positieve zin van het woord, nooit belerend. 

Het leuke is dat deze leerlingen altijd erg blij zijn me te zien, maar ook vaak hangen er vaak oud leerlingen van de isk rond, die ergens de school missen, en misschien is het ook wel zo dat ze door allerlei onbekende lijntjes met elkaar verbonden zijn, maar altijd is het er leuk en gezellig

Als ik aankom er staan wat leerlingen van vroeger, lichten ze een beetje op, ik denk dat ik dat ook doe.Ik praat altijd met ze, en bij het laatste gesprek zei een oud leerling tegen de leerlingen die nog steeds les van mij hebben, dat hij altijd zo blij was om mij te zien, omdat Drama zijn hart zo blij maakte.. en dat als hij  mij ziet hij daaraan denkt en blij is

Ik denk dat ik na deze mooie woorden nog meer licht gaf en dat ik vreselijk straalde toen ik naar huis liep.

Terwijl ik naar huis liep moest ik ineens denken aan het boek dat ik ooit heb gekocht met de titel Drama maakt mijn hoofd blij, waarin beschreven werd wat Drama deed bij leerlingen  in de isk ., Zeker bij leerlingen met traumatische ervaringen, dat ze door o.a het spel dat ze maken, ze dingen verwerkten, maar ook dat ze dingen op hun plek konden leggen, maar ook dat ze dingen even konden vergeten.

Terwijl ik zo naar huis liep bedacht ik me wat een gelukkig mens ik ben, dat ik het geluk heb om deze leerlingen les te mogen geven.. dat ik hoe klein ook ik kennelijk heel veel bij ze doe, al besef ik me ook heel erg goed dat ik  maar een passant ben in hun leven.. wat ook goed is, als ik ze maar even in hun hart heb geraakt en ze een beetje hun hart blij kan maken dat is al meer dan genoeg