zondag 22 januari 2012

zo een dag....zondag van vroeger

Vanochtend veel te laat uit bed... maar wel vroeg genoeg om te gaan sporten, maar om nou alles te doen wat ik wilde doen dat ging ff mis. Het is verder ook niet erg dat het een keer gebeurt, maar het is wel zonde soms. Terwijl de wind om het huis giert, zit ik zomaar weer terug in mijn jeugd van vroeger. Ik woonde in een dorp, een heel heel klein dorp, maar het christendom vierde daar hoog tij. ik herinner me dat we vroeger niet naar een kerk gingen.Wij waren dan Nederlands Hervormd, maar we gingen niet naar de kerk, mede omdat mijn ouders ook erg hielden van uitslapen en er was maar 1 keer een dienst om 9 uur.. dus.. het bed was lekkerder. Wel was het zo dat we op zondag een spitsuur hadden. Wij woonden in de straat die naar de gegreformeerde kerk ging, dus het was op zondag echt spitsuur, van mensen die liepen naar de kerk en autos en dat vier keer.. als we mazzel hadden dan was het zelfs vaker. Wij zaten dan altijd voor het raam te kijken naar al die mensen die in hun zondagsgoed op weg gingen. Wij zwaaiden, en men zwaaide niet terug.. want dat mocht niet op zondag zwaaien naar heidenen... maar goed een goede aanhouder wint.. en wij bleven zwaaien.... en uiteindelijk blijken mensen toch niet op te kunnen tegen vriendelijkheid en na het eerste voorzichtige knikje begon men ook te zwaaien.... Mijn vader had altijd wel streken, en op een dag heeft hij een oude portemonaie op de weg gelegd met een hondedrol erin. en wij met elkaar voor het raam zitten en kijken wat er ging gebeuren.. ik moet zeggen we hebben heel wat afgelachen met elkaar. mede omdat men eerst rond keek of niemand het zag en dan snel de portemonaie pakte en erin keek.. gevolg.. een heel vies gezicht en wij in een deuk.. het mooiste was wel toen een auto voluit op de rem stapte en eruit sprong, snel rondkeek en de portemonaie in zijn broek deed... goud en vreselijk veel lol gehad.
Wat ik ook altijd zo knus vond aan de zondag was dat je dan nog echt visite kreeg. men kwam dan langs en kwam praten.. heel bijzonder. Er was dan altijd  thee en voor ons limonade met een bakje chips.... geweldig gewoon.. of dat we op zondag met elkaar... naar het bos gingen waar mijn vader dan een speurtocht uitzette die wij moesten lopen  om hem weer te vinden. Zo leuk die zondagmiddagen in het dorp. moet ook bekennen dat het soms wel wat vervelend was, zeker in mijn wilde jaren, dat je dan thuis komt uit de kroeg met je oude renault 4 en je stapt uit en dat je dan meteen het hele dorp ziet lopen om naar de kerk te gaan terwijl jij net uit de kroeg komt... okey het begint beiden met een k maar toch...

1 opmerking: