vrijdag 20 januari 2012

schimmen op school

Ja zo mooi heb ik het dan niet met schimmenspel als op dit plaatje maar toch.. het is een van mijn leukste projecten dat ik draai. Elk jaar weer zie ik de leerlingen met verbazing kijken naar wat er allemaal kan en wat ze kunnen doen met zo iets simpels.
ik begin deze serie van 3 lessen altijd heel eenvoudig met het verhaaltje dat ze allemaal mee gaan in een wonderlijke wereld en ze zitten regelmatig in deze wereld zonder dat ze het weten.
Dan verel ik het verhaal over dat ze op een avond thuis zijn en dat ze dan alleen zijn en heel graag toch willen oefenen voor een dansje, dus de gordijnen dicht.. en muziek aan en heel gek doen en dan de volgende dag dat de buren heel gek reageren op ze en lachen. Want wat blijkt nou, hun schaduw heeft alles laten zien aan de buren...  ook het verhaal op de camping zorgt voor de nodige hilariteit. ik vertel ze altijd dat op een camping je heel veel kan zien. Het gekke is wel dat als de mensen over de camping lopen ze fluisteren maar zodra ze in de tent zijn hard gaan praten.. maar dan komt het moment dat ze zich om gaan kleden en omdat ze hun lamp aan hebben kun je alles zien in de schaduw.. ook de hulpstukken die ze gebruiken....
Daarna laat ik ze altijd een stukje zien van Austin Power over de mogelijkheden van het schimmenspel http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=yXG-NEg_ApY
En vertel er veel bij over het platte beeld en wat je er mee kan.
De les is daarna heel simpel ik pak voorwerpen en laat ze dit zien met de schaduw... en ze moeten raden wat het is.. en het is prachtig omdat ze altijd mis raden, de schaduw is altijd anders.
Na een aantal voorwerpen moeten ze zelf aan de bak van mij en gaan ze oefenen met dieren figuren
en het is zo leuk als je ze bezig ziet met hun schaduw.... en hoe ze werken heerlijk gewoon
De komende week staat helemaal in het schimmenspel teken maar dan met het grote doek...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten