donderdag 9 augustus 2012

DE plaggenhut (nog voor ik bid niet voor bruine bonen)





Zoals ik al vertelde gisteren, liepen we rond te dwalen in het veen museum
  echt een aanrader blijf ik vinden, mede omdat ze het zo leuk hebben aangepakt, de kinderen kunnen via digitale wegen hun weg vinden, er zit een verhaallijn van een meisje dat daar zgn woont die je kan volgen, op woensdag en donderdag in de bouwvak zijn er demontraties van alles en nog wat.. kortom een aanrader. maar waar het mij omgaat is natuurlijk het volgende... het leven in een plaggenhut, al lopenden daar met vriendin Heleen en vriend Ayaz, kwamen we aan de praat over dat mijn moeder in een plaggenhut is geboren.. let op he nog geen 78 jaar geleden.. en dat ze in die plaggenhut dus met 10 kinderen woonden.. en hoe ze sliepen ik heb geen idee, want als ik zo rondkijk in zon plaggenhut denk ik alleen maar dit kan toch niet.. hoe kan je hier leven met 12 mensen, en hoe ging dat met het eten etc.. Het bijzondere vond ik wel dat mijn oma, die toen mijn moeder nog heel erg een baby was, ze is trouwens geboren in het turfveld, ook een verhaal apart, vrouwen werkten op het turfveld, de mannen groeven de truf af en de beul sloeg van de turfmoten een aantal stukken af in een vaste maat, en dan gingen de vrouwen de turfen pakken en maakten stapeltjes van 10 turven (zo konden ze het gemakkelijk tellen.. en daar kom ons turven nog van daan) maar goed, een vrouw die en kind moest baren, ging gewoon aan het werk tot het moment dat de weeen begonnen, was ze dan in het veen, dan gingen ze een rustig plekje zoeken, dan kwam een vrouw mee die hielp haar met bevallen en als het kind geboren was, werd het kindje in de kruiwagen gelegd en de moeder ging alsof er niets gebeurt was weer aan het werk. Daar komt bij dat dus de hele gemeenschap zwaar katholiek was en dus elk jaar moest er een kind komen.. van meneer pastoor. Zo kreeg ik ook te horen dat als er een kind werd geboren dan kreeg meneer pastoor een gulden per geboren kind van de ouders.. dus nu word me ineens duidelijk waarom  de pastoors zo druk waren met het pushen van het krijgen van kinderen... afschuwelijke tijd dit. Maar goed het ligt achter ons toch..  mar het is erg schokkend als je dit ziet en ervaart. daarom denk ik dat het een verplicht nummer zou moeten zijn voor kinderen van deze tijd. een dagje leven in het veenpark in de plaggenhut zodat ze ervaren wat ze nu hebben hoe bijzonder dat is..  ik vind het een aanrader.. en terwijl ik dit schrijf klinkt inderdaad het liedje van conny stuart door mijn hoofd.. Goddank er komt weer schaarste er komt weer tekort..(dank je wel Frans) kon hem helaas niet vinden op you tube anders had ik hem hier zeker gezet. Hieronder wat fotos van de binnenkant van een plaggen hut en wat fotos uit de oude doos... van een plaggen hut








Geen opmerkingen:

Een reactie posten