woensdag 29 augustus 2012

De kop is eraf

 
Het is nu een feit. sorry Frans, na 7 weken en toch nog 2 dagen extra, mocht ik vandaag weer beginnen met het geven van waar ik zo gek van ben.. de kids, de pubers, de aankomende pubers les geven. Heerlijk vind ik het altijd...De start is wat minder om eerlijk te zijn, de avond van te voren begint het al wat te kriebelen... en zoals een goede docent betaamt ga je je afvragen of je het nog wel kan.. of je het nog wel snapt en of je nog wel de leerlingen hun naam van vorig jaar nog wel kent.. 7 weken is een enorm gat tussen leerlingen in de klas en weer beginnen.. maar het moet, het zal. Daarover bestaat geen twijfel dat ik moet en ik wil ook wel maar ergens vakantie is zo heerlijk en zo genieten.. Vannacht dan toch enigsinds slecht geslapen, mede omdat ik dan met de vraag worstel of ik het nog wel kan, of ik het wel leuk vind, hoe ging het ook alweer, waar moet ik opletten etc, al die dingen die iedereen zich weer afvraagt net als ik... maar hoe je het ook went of keert, of hoe je het ook gaat doen, het moment komt dat die wekker gaat, altijd te vroeg, en dat je opstaat en dat je naar je werk gaat..... je komt aan in een bijna lege personeelskamer wat ook al niet echt positief is maar ja de collega die er zit is leuk en gezellig dus dat scheelt. En godzij dank zij heeft hetzelfde als mij .. dat scheelt, en dan gaat de bel.. ik moet nu.. het ik mag nu is dan even weg.... maar het is gek opweg naar mijn lokaal, kom ik dan leerlingen tegen van vorig jaar, en derde klassers die meteen blij zijn me te zien, die praten en kletsen etc, en het komt het gevoel van ik mag.. en dan is het moment daar, ik kom bij mijn lokaal er staat een groep leerlingen die hoopvol kijken en dan start ik op.. ik begin met mijn begin zoals ik elk jaar begin, en alsof er geen 52 weken tussen hebben gezeten rolt als vanzelf de tekst met mijn regels eruit.. komt alles vanzelf en ineens sta ik daar zoals ik er het liefst sta, gewoon als mezelf en gewoon zoals ik ben met een grap, een grol , serieus etc, ik noem het en zeg het en dan.. is voor ik het weet de kop eraf.. de les is om.. nog maar 6 uur te gaan... dan zit de eerste werkdag er op en ik moet zeggen het was een heerlijke dag, heerlijk met de tweede jaars zitten te praten over de vakantie , tevens lekker met de nieuwe eerste jaars wat lopen stoeien.. en genoten..
en morgen is een dag van 5 uurtjes les.. geven dus het gaat snel..  en vrijdag 4 uur en dan is het weer weekeinde.. het gaat snel deze eerste week heerlijk...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten