zondag 26 augustus 2012

Beat the Best




Ooit in een heel heel ver verleden, was ik bij een vriend van mij in London, hij wilde me mee uit nemen naar een speciaal theatergebeuren wat al een jaar lang in het zelfde theater speelde, dus dat moest ik zien. Ik hoorde alleen maar de naam Stomp... en meer niet en heb me dan ook afgevraagd wat dat zou zijn. Nou om eerlijk te zijn ik ben van de ene verbazing in de andere gevallen.. wat een show wat een talenten wat gaaf en wat uniek wat deze dansers, musicanten deden.. Ze maakten muziek op vuilnisbakken, met bezems, met zippos, met sokken, met alles wat maar geluid kan maken.. en zo mooi en uniek.. zo eenvoudig soms dat ik echt met kippenvel heb zitten kijken en genieten. Sinds die voorstelling ben ik Stomp een beetje gaan volgen. Met een kamp van mijn schooltje, heb ik met mijn leerlingen een stompachtige voorstelling gemaakt voor bij het kampvuur in de late avond. Ik had via de bakkerij een hele serie oude emmers gekregen en dus ja wij zijn gaan oefenen op ritme, op een mooi samenspel etc, het was gewoon uniek met elkaar om dit te doen. Er kwam van alles uit en heel veel bijzondere dingen ook. De leerlingen gingen een echte speurtocht doen opzoek naar voorwerpen waar ze muziek mee konden maken. Uiteindelijk op de avond van de show had ik al mijn leerlingen van die lichtgevende bandjes gegeven, en het was muisstil bij het kampvuur. Ineens zag je midden op het veld een aantal cirkels en begon een meisje op een schotel te tikken om het ritme aan te geven.. en zo werd het steeds meer uitgebreid, verspreid rondom het kampvuur met steeds weer een andere ritme. toen alle leerlingen hun bandjes om hadden en drumden. gingen ze lopen naar het kampvuur om zo een spectaculair eind te maken met hun muziekstuk en om weer te eindigen in stilte.... als laatste hoorde je weer het schoteltje met een lepeltje tikken en doofden de armen. wat even uit zoeken was maar door simpel je mouw erover heen te doen was het zo gebeurt. Ik raakte helemaal in de ban van stomp en hun uniek manier van muziek maken. Enkele jaren geleden ontdekte ik dat ze een videoband hadden met een paar stukken van ze erop en dat is gaaf om te zien, hieronder straks trouwens wat you tube filmpjes of anders bezoek de site van theatergroep Stomp  Het is een aanrader. Gisteren zat ik na eerst de afschuwelijke aflevering van De goldengirls in het nederlands te hebben bekeken, wat erg slecht spel opleverde en een hele vage ripoff is van het orgineel. kortom blijf daar van af van iets wat goed is..  maar goed dat terzijde, zat ik te kijken naar beat de best en tot mijn verrassing was er een groep uit duitsland en die deden wat stomp ook doet.Op diverse voorwerpen, die ze tegenkomen muziek maken.. en ja hoor Angela Groothuizen, wat hou ik van dat mens.. koos dit uit als het beste en ze heeft gelijk. dit was gaaf en mooi, net als vorige week de glasspeler met zijn glazen, eindelijk hebben we een keer iemand die durft te kiezen voor niet wat sereen is of wat knap is maar wat bijzonder is..  ik ben fan van haar maar dat was ik al sinds ze uit de dots is gestapt..

filmpjes van stomp

Stomp Out Loud: Basketballs and Kitchen

BROOMS 

STOMP - NEWSPAPERS

een aanrader dus om ook eens te zoeken op you tube onder stomp wat het is gaaf



Geen opmerkingen:

Een reactie posten