zaterdag 4 februari 2012

nederlandse films

Zoals ik al een keer eerder schreef over de film lotus waar ik diep van onder de indruk was, een betere nederlandse film vond, wil ik toch een keer een blogje volschrijven over de nederlandse films. Ik heb als eerste Nederlandse film nog in mijn hoofd die ik zag, hoge hakken echte liefde, ik heb geen idee meer waar hij over ging maar de titel is blijven hangen dus kennelijk heeft hij indruk gemaakt op me. Daarna natuurlijk de prachtige film met Willeke Alberti, Rooie zien, met het prachtige nummer Telkens weer wat altijd nog mij in tranen kan brengen  telkens weer Volg link voor het liedje van  Willeke. Daarnaast natuurlijk ook de prachtige film met de overleden Antonie Kamerling, De kleine Blonde dood. De film met Tom hoffman, Zoeken naar eileen, heerlijke films. In de film Zoeken naar eileen zat ook zon prachtig nummer herinner ik me how can we hang on to a dream , schitterende muziek bij prachtige films. Natuurlijk de films van Gerard Reve, de avonden, de vierde man, die ik in Amsterdam zag toen ik een jaar of 16 was, tijdens een schoolreisje, maar geen idee had waar het over ging..later wel maar meer het idee dat je in Amsterdam bent en daar in een bioscoop zit is al heel bijzonder, herinner me de geur zelfs nog en het stappen in een kroeg op het leidseplein, daarna slapen in een jeugdherbert.. gek dat dat weer zomaar terugkomt in je gedachten.

De laatste nederlandse film die ik gezien heb in de bioscoop was SINT, heerlijke film ik heb er van genoten en snap nog steeds niet de ophef om deze film.. hij was gewoon een unieke thrillerfilm net als destijds De Lift, het can niet maar het is toch leuk.
Nu ben ik inmiddels in het bezit van verschillende films van Nederlandse bodem, zo heb ik De eetclub gezien, maar was ik niet echt van onder de indruk, de film Terug naar de kust, vond ik een verrassende einde hebben en vond ik erg mooi ook, linda de mol is een vakvrouw op dit gebied.Ook de film De winter van 63 over de elfstedentocht vond ik prachtig en heb ik met het zweet in mijn handen bekeken. De film Liever Verliefd ook zo mooi en genieten. Deze week heb ik met mijn isk leerlingen de film bekeken De Pizzakoeriers, wat ook een mooie film is, ik zat met tranen in mijn ogen op het einde. Nu zit ik thuis te kijken naar de film Met andere normen (MAN) een film met Issa Hoes over een mode imperium.. ook weer erg mooi en minder nederlands. De film Gooise vrouwen is een must, hilarisch ik heb zelden zo gelachen in de bioscoop..heerlijk gewoon.Er zijn nog een hoop mooie films van Nederlandse bodem en ik vind eigenlijk dat we ze gewoon moeten zien en van moeten genieten en een keer ophouden dat de Nederlandse films zo slecht zijn.
Ik heb nog De gelukkige huisvrouw en ook de film Er komt een vrouw bij de dokter liggen maar zie er wat tegenop omdat ik weet dat ze erg heftig zijn.. maar af en toe wil ik gewoon heerlijk janken dus ze zullen wel op een zondagmiddag voorbij komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten