woensdag 8 februari 2012

ludevedut ( een ode aan)

Moet bij ludevudut altijd denken aan het prachtige lied van Danny de Munk, ( Jij brak mijn hart in duidend stukjes)  zo mooi en eenvoudig die tekst maar ik vind het wel genieten altijd omdat hij zo mooi en in onschuld is gezongen. Maar dat zijn nou net niet de liedjes die mij opbeuren als het een keer niet gaat en lief in niet lief gaat veranderen en dat de vlinders weer een keer in de  goot liggen te sterven van onbegrip
Ik herinner me dat ik toen het uit was na 10 jaar met mijn lief ik heel veel het nummer van Marco Borsato heb gedraaid, en keihard draaide in de auto en mee heb gezongen.. wat deed me dat nummer goed.. heerlijk zonder jou *( klik op link voor het lied, en dat geld voor elke link). Ik weet nog dat ik in een oude blauwe soort ptt busje reed en de achterbak was een prachtige klankkast.. het was geweldig heerlijk gewooon... ik ging compleet uit mijn dak en heb me schor gezongen, de hi reclame van bel je schor is volgens mij door mij uitgevonden toen al.... maar ja nooit wat mee gedaan.... jammer eigenlijk.... maar ja je kan niet alles hebben.....Eigenlijk denk ik dat ook Marco Borsato door mij zo door is gebroken, omdat ik zijn lied zo heb gepromoot. Een ander lied waar ik ook altijd in dit soort periodes erg in mee kan gaan van de ellende maar wat ook zo mooi is... hou je vast... Pussycat.... met Georgie* zo triest ook en dan de vergelijking uit die tijd met een lp.. de jeugd van nu zal niet meer weten wat dit is.. Het mooie lied van Brigitte kaandorp....Wat een mooie dag* heb ik avonden in de auto gezongen in mijn nachtelijke ritten onderweg van en naar onmogelijke plekken vooral verweg.... Het lied wat mij ook erg opbeurde omdat het een soort van begrip gaf voor mij maar helaas niet op you tube is te vinden is het lied van Robert Long dat is gezongen door Lenette van dongen.. Heroinekraters, helaas is hier geen link naar te vinden... Wel naar het nummer van John Wait... missing you* Liedjes die voor mijn gevoel toch wel een gevoel van onmacht weer geven maar ook meteen aangeven dat het ook prima is zonder iemand die niet meer lief wil zijn voor jou, een andere weg kiest en gaat, dan jij ... Hoe gek dat ook vaak is, het is vaak ook een opening voor een nieuwe inzicht en  tijd... ik heb al jaren de tekst van het Noord Nederlands Toneel op mijn studeerkamer hangen,: "Als de muren van je huis zijn weggevallen, ben je welliswaar je veiligheid kwijt, maar wat een uitzicht...!"  Deze tekst heb ik zo vaak gelezen aan het einde van een relatie..  ( eigenlijk is dit wel een beetje mijn levensmotto en visie geworden, omdat ik hem ook zo vreselijk positief vind)  ik vind er zoveel inzitten, zeker toen ik weg ging uit een relatie die eigenlijk voor altijd was maar die eindigde na 10 jaar, ik ben opgebloeid en ben gegroeid, ik zag ineens een heel ander leven, ben toen gaan sporten en heb gekozen voor de dingen die ik wilde doen..  Ik pas deze tekst nog heel vaak toe bij als dingen verdwijnen.. je moet dan meteen verder kijken naar de mogelijkheden die het leven bied.. en dat is mooi. Maar goed terug naar de mooie nummers die een troost kunnen zijn wat ik ook een mooi nummer vind is uit de tv serie Ali Macbeal het nummer van Vonda Shepert...100 tears away*   Er zijn natuurlijk hordes liedjes en ik zet hier maar wat neer wat ik in me opkomt tijdens het schrijven ... of wat me toch aardig door de ludevedut heeft heen gesleept.... Soms vraag ik vriend Frans om een bepaald nummer, hij weet alles op het gebied van de muziek en heeft dingen die ik niet kan vinden, hij opent gewoon zijn bestanden doet iets magisch op zijn computer en poef het nummer komt tevoorschijn..en zwelg ik weer mee in de ellende van de zanger of zangeres.( gek is het wel eigenlijk dat ik meer heb met zangeressen dan met zangers op dit gebied... logische verklaring voor???? )
Maar  nu verder met mijn liedjes aan de hand van ludevedut. Een ander nummer wat ik zo mooi vind en ik niet kan vinden is het nummer van Conny STuart in duet met Jenny Arean," Neem een keer een andere....."(hilarisch begin van het lied... "Je kan nog 50 jaar getrouwd zijn met dezelfde man, wat een spijt heb je dan , wat een spijt heb je dan") dus daarom nu maar het andere nummer dat zo mooi is  Zeur niet*   Natuurlijk zijn er nog hele mooie liedjes die ik vanuit de grond van mijn hart zing zoals Zonder jou* van Rob de Nijs. Het nummer van Ramses Shaffy, "Ik laat jou niet voor de poort staan," helaas niet te vinden maar zon mooie tekst. Het volgende  nummer is haar levenslied, haar levensmotto en voor mij net zo, ik zing wat af in mijn tijden van ellendig voelen, of niet goed voelen..(eigenlijk zing ik altijd, prive zodat niemand het hoort, een jeugdtrauma van mij, dat ik dacht dat ik prachtig kon zingen, en in de eindmusical van groep 8, mee mocht zingen als agent , en nadat ik vanuit mijn tenen stond te zingen de meester van groep acht heel didactisch zei : "Zeg jij voortaan je tekst maar op..."Weg jongensdroom waarin ik me als zanger, artiest had gedroomt...) toen mijn beide katten waren ingeslapen, heb ik toen ik thuis kwam en de stilte zo erg vond, gezongen alsof mijn leven ervan af hing... om zo de stilte op te vullen... daarom natuurlijk ook Jenny Arean met Zing dan* Het is prachtig wat liedjes en muziek voor ons kunnen doen als we ons minder goed voelen... het is heerlijk.. en het trekt je altijd weer door de diepste korchten van de ellende en verdriet... gewoon mooi en teder...  kortom ludevedut is niet altijd ellende het   geeft je nieuwe kansen en het zorgt er voor dat je nieuwe wegen kan gaan bewandelen en tevens kan je opnieuw genieten van het leven.. heerlijk.. Ik heb ooit een flard geschreven voor de verloren liefdes en dat ging er over dat ik dankbaar dat ik ze heb leren kennen en dat ik met hun heb mogen proberen om verder te komen dan maar 1 dag en dat het niet gelukt is maakt niet uit, we zijn beiden rijker geworden hier door.. en een ander mens. Inmiddels ben ik wel op een leeftijd gekomen dat ik dus alleen maar mensen tegen kom met hun eigen bagage en eigen rugzakje... en dat is mooi want al die bagage en al die rugzakjes hebben diegene gemaakt toe wie diegene nu is... en als ik diegen leuk vind en diegene vind mij leuk dan mag je dankbaar zijn voor alles wat op je pad is gekomen omdat je daardoor misschien juist diegene tegenkomt en mee klikt voor langer dan 1 dag maar wie weet wel 2 dagen of als je geluk heb... krijg je levenslang....
wie weet
daarom  wil ik dit stukje over ludevedut afsluiten met een mooi lied over de liefde die weg is en waar nog het verlangen is.......   Liefste*  van Conny Vandenbosch okey omdat ik het niet kan laten nog eentje dan.. ook zo mooi.... Heel Even* van Shirley Zwerus



 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten