zondag 20 november 2011

over gedachten, gevoelens vragen (flarden)



Ontdekken
De optelsom
Van het balansen
Komt negatief uit
Denkende dat ik
Met jou een gouden periode heb gehad
Bekijk ik de uren
Van ons samen
Om te ontdekken dat we
Eigenlijk niet eens
Echt samen waren
Dat we steeds op
Onze eigen eilanden
Langs elkaar
Heen gleden


Vanavond ben ik niet bij jou
Nee deze avond
De avond van het vertrek
Ben ik niet bij jou
Bewust omdat ik
Jou niet meer voel
In mijn hart
Ik zit naast je
Jij praat
Ik luister
Besef dat ik deze avond
Niet bij jou ben
Dat ik al verlaten ben


Ik verdiende dit niet
Ik kijk je aan
In de ogen waarin ik
Niets meer lees
Ogen die me aanstaren
Zonder enig gevoel
Zelfs de tranen
Van het verlies
Staan er niet in geschreven
Ik luister naar mijn hart
Raak het aan
Zeg dan dat ik wil dat je gaat
Omdat ik vind dat jij mij niet verdient
Dat ik jou niet verdien
Omdat jij zo gemakkelijk
Met mijn gevoel
Met mijn grenzen om gaat


Ach ze doet het goed
Ze lacht lief
Ze kijkt dom
Ze doet zo aardig
Met haar woorden
Terwijl ik hoor
Hoe ze praat
Ik luister
Ik besef
Ze doet het goed
Maar het zal niet meer
Om mij gaan
Het gaat om haar verlies
Omdat ze niet kan inzien
Dat het soms anders moet gaan


Nu je uit mijn leven bent
Nu je uit mijn leven bent
Weg bent gegaan
Raak ik soms
Even zomaar mijn hart aan
De plek waar jouw naam stond geschreven
Die ik er met liefde had geplant
Ik raak hem aan
En zeg dan
Het is goed zo
Dat je weg bent gegaan


Jouw verhalen over je overleden lief
Ik luister
In de avonduren
Naar jouw woorden
Die je laat komen
Ze stromen bij mij naar binnen
Ik krijg langzaam het leven
Bij een gezicht
Bij een persoon
Die niet meer is
Ik luister elke dag
Nog meer dan ik deed
Ik besef ineens
Dat ik nooit diegene kan vervangen
Omdat jij eigenlijk gewoon
Nog steeds hem wilt


Ach als zij maar gelukkig is
Ze zegt de woorden
Die niemand verstaan kan
Ze spreekt ze uit
Zodat ze weet dat iedereen
Ze horen kan
Ze praat
Alleen maar over haarzelf
Haar verlies die niet komen zal
Ik luister
En zeg ach als zij maar gelukkig is
Dan is het voor haar goed
Dan is het niet erg
Alleen is het zo jammer
Dat ze alleen maar
Zichzelf goed genoeg
Voor jou vind


Raak het aan om het te zeggen
Stilte ontstaat
De ogen afgewend
Omdat je weet
Dat ik lees
Wat er instaat
Ik kijk je aan
Zie je ogen die wegkijken
Ik hoor je lippen
De woorden spreken
Die het moeten verzachten
Maar ik weet het allang
Jij bent gekomen
Om het niet te zeggen
Dat je gaat


Late nachtgesprek
De nacht deed al zijn
Lichtjes uit
Voor ons
Het was donker in ons hart
Toch probeerde je nog mij
Een tik te verkopen
Om zo mij te laten voelen
Dat het over was
Ik reageerde op jou
Met de woorden
Dat ik je al dag had gezegd
Dat ik van je hou
Dat ik met jou
Ervoor gaan wil
Als jij er ook voor gaat
Maar de handeling die jij moest doen
Die deed je niet
Omdat jij je niet liet dwingen
Maar ik wist diep van binnen
Dat jij gewoon dit niet bedoelde
Je wilde gewoon
Zelf besluiten om te stoppen
Terwijl ik dit al voor jou had gedaan
Dat was iets wat jij niet kon pakken
Wat voor jou te heftig was


Strooien
Langzaam hebben we
Hem opgepakt
In de urn waarin zijn as zat
We hebben het gedragen
Om zo met elkaar
Hem uit te strooien
Waar hij zo graag was
We hebben het laten gaan
We strooiden
Het overal
Zodat hij kon zijn
Waar hij graag was
De as verstrooid
Hem laten gaan
Zodat het leven
Zijn leven verder kan laten gaan
Om zo met alles
Gelukkig te zijn
Zoals het was

20 jaar
(flashback)

Mijn familie vindt jou niet leuk
Je ziet er stom uit
Je kleren zijn niet van deze tijd
Wat doe jij stom zeg
Ik geloof niet dat het samen kan gaan
Ik hoor de woorden
Van vroeger terug in mijn oor
Ik luister erna
Ik besef ineens dat ik dit
Hoorde toen ik 20 was
Door een  vriendje die nog veel jonger was
Ineens valt het op zijn plek
Op dit moment
Nu ik veel ouder ben
De 50 bijna haal
Hoor ik het weer
Alleen is het niet een puber van 18 jaar
Maar een volwassen man
Van 34 jaar


Soms wil ik je roepen
Vandaag was weer zon dag
Ik wist dat het goed is
Wat ik heb besloten
Dat ik het heb laten gaan
Maar op bepaalde momenten
Kom je ineens binnen bij mij
Dan wil ik je roepen
Wil ik zeggen kom terug
Wees weer in mijn hart
Dat nu zo onbewoonbaar is verklaard
Maar als ik dan zachtjes roep
Dan hoor ik
Geen antwoord meer
Al voel ik dat
Ik je nog steeds
Heel stil
Ergens raak


Dat wat je moest doen
Langzaam
Dringt het door
Dat je weg wilt
Naar het onbekende bekende
Je wilt stappen
Met een verloren vriend
Die nog gevangen door verlangen
Zich aan jou bind
Langzaam komt het door bij mij
Ik hoor het aan
Zeg alleen maar
Dat je moet uitzoeken wat je wilt
Omdat anders nooit
Een ons kan bestaan
Je vond dit gek dat ik dit zei
Maar ik wist al
Dat als je zou gaan
Het ons niet meer
Zou bestaan


Jou even in jouw armen
Elke dag
Hou ik jou even in jouw armen
Het gevoel wat ik herken
Omdat ik nooit echt
In die armen heb gewoond
Ik raak het aan in verlangen naar
Ik voel het schreeuwende verlangen
Van dat ik met jou
Het anders had willen laten gaan

Ze zijn me zo dierbaar
De deur gaat open
Ze kijken me aan
Zeggen dan
Meester hebt u even voor mij
Ik kijk in die ogen
En zie het staan
De liefde
De woorden die ze willen zeggen
Het gevoel van dat ik
Voor hen zo belangrijk ben
Ik raak het dan even aan
En weet meteen
Dat ik zo van ze hou
Dat ze me zo
Dierbaar zijn
Die leerlingen van mij



En dan lach ik erom
Stille trekjes
Van de nacht
Dat me omringt
Met gevoelens van spijt
Van hopen op
Stil zit ik te staren
Naar het moment
Van het gevoel
Ik weet dat het
Even wennen is
Dat het even maar
Zo is
Over een paar
Weken
Dan lach ik erom


Mag ik misschien even in jouw dromen
Ik hoef niet meer bij je te zijn
Dat is niet nodig
Ik wil alleen af en toe
Even in je dromen zijn
Om je te laten weten
Dat ik bij je ben
Mag ik soms zomaar
Even heel even bij je zijn
In je dromen om
Dan weer even te voelen
Dat jij op ons wacht


Hoe hard
Stompen
Slaan
Schreeuwen
Soms zomaar ineens
Harde woorden laten knallen
In oren van vals verlangen
Ik raak het aan
En weet het weer
Daarom was het dat
We uit elkaar gaan

Ach ja zo kan het ook
Spelen met de gedachten
Niets zeggen
Maar gewoon het laten zijn
Afwijkend gedrag vertonen
Om iets duidelijk te maken
Dat het niet meer kan zijn
Ineens een omslag laten zijn
Die er niet was
Ik zie het aan
En bedenk me dat
Het ook zo kan gaan


Geen opmerkingen:

Een reactie posten