zondag 21 juli 2019

Schiermonnikoog

Na een bijzondere nacht waarin ik toch behoorlijk slecht heb geslapen. maar ja dat is ook mijn eigen schuld ,het bed was te smal, de kamer te heet, we wilden het raam eerst niet opzetten omdat het regende maar nadat we midden in de nacht toch wel wakker werden van de buurman die luidruchtig probeerde om een heel bos om te zagen maar ook nog de bodem wilde omploegen.

Hebben we het raam maar open gezet, en zijn weer in slaap gevallen in hoeverre het ging althans.

Toen de wekker ging was ik wakker, mijn ogen en lichaam zeiden van niet maar mijn hoofd zei kom op niet zeuren in de nacht een vent dan ook in de ochtend een vent.. Ik probeerde nog om in de strijd te gooien dat ik op mannen viel, maar helaas dat hielp niet, ik moest en zou het bed uit.. en ik moet zeggen er was ook iets anders aan de hand, ik was behoorlijk beroerd. (Bart trouwens ook) dus ik ben snel naar het toilet gegaan en zal de details laten voor wat ze zijn.. maar geloof me.. ik ben er van overtuigd dat we oud vet hebben gehad waar in de friet en de snacks zijn gebakken, ik besefte me ook meteen dat we toen we nog ergens in het dorp liepen, richting de kroeg. dat we al een frituurlucht roken en al zeiden dit roept om te gaan eten..  klopt. maar ik besef ook dat niet echt  goed is.  maar tja berouw komt naar de zonde.

Bart besloot om niet te gaan ontbijten, hij wilde liever zijn eigen meegebrachte ontbijt nuttigen. en dat is prima, ik ben toch maar beneden gaan ontbijten. ( Nederlander in hart en nieren en tenslotte is er voor betaald..dus ... )  mede omdat ik dacht lekker vers gebakken broodjes etc, maar helaas dat was het niet, wel veel keus, ook de zo geliefde en die ik zo lekker vind suikerbrood, niet genomen,  en van alles was, ik kon mijn eigen eitje koken in een speciale eierkoker die ik herkende vanuit Frankrijk, en heb daar zeker genoten.. Helaas was de eigenaresse nogal spraakzaam en dat is niet erg in de ochtend maar soms wil je ook gewoon even eten..

Maar goed na het ontbijt afscheid genomen en samen naar ons avontuur, namelijk juist.. naar Lauwersoog. iets te laat vertrokken maar toch we waren ruim op tijd. We vonden een prachtige plek op het parkeerdek en konden zo met de tassen op de rug, naar de boot. We hadden al kaartjes gekocht en konden dus zo de boot op lopen, en prachtige plek gevonden en daar genoten  van de bootreis, het was al vakantie voor ons..

Bij aankomst en beloof me dat dit niet tegen me gebruikt gaat worden, en er word verder niet over gesproken met wie dan ook, hebben we de fietsen gehaald en konden we vrij en blij ons over het eiland voortbewegen. Ik was al slim bij het boeken van dit vervoersmiddel, namelijk heel simpel meteen bij de boot, geen gedoe met eerst met de bus naar het dorp en daarna nog weet ik wat allemaal, nee hoor meteen gewoon volop er in en gaan met die hap..

In mijn blauwe ( niet geruite kiel ) regencape. ik ben daar over grenzen heen gegaan, met haren die niet waren gestyled zoals ik gewend ben in de ochtend, in blauw , met een ding op wielen waarmee ik het eiland over ben gegaan..  Geloof me ik was van God los zeg maar.. .. even mezelf verloren op dat eiland maar bij de eerste de beste voet op vaste wal in de avond had ik mezelf weer helemaal hervonden.. en nog beter dan daarvoor, dus het was een goede zet om een keer naar Schiermonnikoog te gaan ... je komt er inderdaad als herboren vandaan.

We zijn begonnen bij de VVV om daar een route te halen zodat we beslist niets zouden missen van al het moois wat schier te bieden heeft ( Groots werd aangekondigd dat er weer Monniken op schier waren, en meteen werd de uitleg ook gegeven..Schier = grijs , oog = eiland: grijze monniken eiland.
leuk weetje weer.

We zijn begonnen bij de vogelsepotplaats, erg interessant wat voor vogels daar allemaal zijn. Althans als ze er zijn, dan zal het zeer indrukwekkend zijn, maar de vogels die er waren waren een lust voor het oog. , daarna zijn we door gegaan naar de vuurtoren, we hebben de bunker gezien, het indrukwekkend begraafplaatsje waar de drenkelingen en de soldaten die aangespoeld zijn tijdens de oorlog hun plek kregen.. heel mooi en zeker de moeite waard. Ook de bunker waar je dus echt in kon.. prachtig om te zien hoe dat is en te beseffen dat daar mensen hebben gewoond, ..  en ook hoe klein dit was en is..

Nadat we  moe waren van het rondrijden tegen de weergoden in, inmiddels had ik dat lelijke blauwe ding ingewisseld voor de regencape in mijn favoriete kleur die ik had meegenomen vanuit de auto en die was veel lekkerder. daar zweet je echt lekker in zeg maar.. zijn we bij hotel van der WERF wat gaan drinken en wat gegeten. ik heb me alleen maar gevuld met een kop heerlijke tomatensoep met pesto en wat brood, ik heb van het brood van Bart de boter mogen gebruiken.. voor om mijn eigen droog stuk brood en dat was heerlijk.. We hebben het er erg leuk gehad. We hadden in ons hoofd om de boot van half 8 te nemen , maar aangezien we alles al hadden gezien en gedaan, besloten we om maar de boot van half 5 te nemen..  dat was net zo goed. Als het klaar is en genoeg is dan moet je gaan. Het afscheid niet rekken, maar als het de tijd is gaan... vaak is dat zo vervelend aan vliegen, dat je soms een hele dag nog hebt, wat heerlijk is, een lange dag extra, maar je hebt wel steeds die hete adem in je nek met het idee dat je dus toch de tijd in de gaten moet houden.,   We hadden het samen erg leuk en gezellig, konden stil zijn, genieten an het samenzijn, lachen etc

De terugreis op de boot, ben ik toch nog even in een hazenslaapje beland wat alleen maar goed is, mede omdat ik daardoor toch meer energie kreeg voor de terugreis.. tenslotte is het wel een ritje vanuit Lauwersoog naar Alphen aan den Rijn.

Onderweg besloten we om gewoon in 1 keer door te rijden, niet onderweg ergens te gaan eten  we zaten beiden nog vol genoeg van alle goede dingen van het eiland dus waarom zou je dat doen..

Keurig om kwart voor 8 Bart afgezet bij zijn huis en naar huis gegaan. het was een prachtige vakantie, en wat heb ik genoten. het was goed in goed gezelschap en het was genieten.

De voorproefvakantie voor het echte werk is geslaagd.. we zijn samen het erover eens straks Italiƫ gaat ook een feestje worden.. dus kom maar op

ps er zit een foto bij die niet smakelijk is om te zien het is een dode zeehond die aan het vergaan is. het beleid op de wadden en ik vind dat heel mooi, al is het niet echt lekker om te zien, de natuur geeft en de natuur neemt, dus ze laten de natuur de dieren opruimen en laten het liggen.. ik wilde deze foto wel laten zien omdat ik het zo mooie en goede gedachte vind.. stelde wel de vraag aan de eigenaar van de friettent, juist die, waarom ze dat dan ook niet deden met de overleden bewoners van het dorp... de natuur geeft en de natuur neemt... hij keek me wat vreemd aan wat ik weer niet begreep

ps het staat te koop en is prachtig, goed lopende b&b met 6 kamers en altijd, het hele jaar door
goed bezocht en geliefd...  dus als iemand iemand weet, een aanrader.

ook hier leven donker en licht in goede harmonie
samen.
De zeehond in vergaande staat van ontbinding
dorpsaanzicht Paesen
kerkhofje in Paesen
ben nu alweer de naam kwijt van dit ding..

diepzinnige teksten bij de Kapel
Het kerkhofje Vredenburg

schelpenpad
bij het klooster dat nog in verbouwing is