woensdag 17 juli 2019

gastles geven

Collega en sportmaatje Ingrid vroeg of ik weer een gastles wilde geven bij haar school. Dit vind ik altijd een uitdaging en erg leuk, het zijn nl leuke kids op de basisschool, al moet ik zeggen dat ik heel blij ben dat ik niet op een basisschool werk.. Dat is zo niet mijn ding zeg maar..

Maar goed om 13.00 begon mijn les, ik besefte meteen wat een klein lokaal deze kinderen hebben, er is totaal geen speelruimte, dat gaat dus niet.. dus we zijn uitgeweken naar de gang waar we de intro hebben gedaan.
De les die ik gegeven heb is de les rolopbouw, met kop, kont, buik  en borst type..

De les begin ik altijd met het spel Fop bal, dat is altijd een goede opening omdat de leerlingen dan scherp worden en zijn, opletten en ze hun concentratie oefenen,

Daarna hebben we rol Koptype in het lokaal geoefend maar dat werkte niet goed, de groep is te groot en de ruimte te klein.. gevolg ze zitten aan elkaar, dus zijn we uitgeweken naar de hal, waar een grotere ruimte is en waar je dus gewoon om tafels heen kunt lopen. Toch merk je dat dit bij kinderen onrust geeft, ze kunnen in de kleine ruimte niet echt hun energie kwijt en in de grote ruimte zijn ze totaal de kluts kwijt.. kortom het is wat chaotisch. maar wel leuk om te doen

Nadat we de rollen Borst, Buik en Kont hebben geoefend, heb ik de leren spelen oefening gedaan. dit omdat ze moeten leren om samen te werken en ook om te reageren met een positief antwoord of om daarin iedere keer een nieuwe opening te bieden aan de mensen die blokkeren. Erg leuk altijd.. en ze begrijpen uiteindelijk precies wat ik bedoel

Daarna zijn we gaan spelen, het hotel. De leerlingen, de ene is gast , de ander de eigenaar van het hotel. dit is erg grappig om te zien  hoe sommigen helemaal los komen en in het spel gaan terwijl anderen toch vervallen in giebelen etc.. maar dat mag ook , het is ook een pretles tenslotte.. het moet leuk blijven.

Nadat alle kinderen hadden gespeeld had ik nog wat tijd over, dus stelde ik voor wie nog een keer wilden. en dat waren er veel, dus we hebben nog een paar toneelstukjes gezien, erg leuk..

Daarna nog twee spelletjes fopbal en ook meteen maar een concentratiespel gedaan met tellen tot 10 maar je begint bij 1 een ander uit de klas zegt 2 etc.. en dat tot 10. Men mag niet afspreken en men mag ook niet twee keer hetzelfde getal zetten..
Dit is een lastig spel maar wel goed voor de concentratie.

Na deze les kreeg ik van een leerling, die getrakteerd had een heerlijke muffin, zelf gemaakt. dus ik ging met mijn handen vol naar huis, ik verdwaalde wel in de school maar gelukkig was er nog een andere sportmaatje die op deze school gewerkt heeft er en heeft me de weg gewezen..

Het was weer een feestje om deze les te geven aan deze kinderen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten