zondag 25 maart 2012

Woef en zo voort

Gisteren een bijscholingsdag gegeven in Bleiswijk over onderandere diverse beten van dieren en beestjes... heel erg gaaf om te doen.Het eerste onderdeel was wat minder geslaagd maar daar ging ik al vanuit omdat men nogal weerstand heeft tegen het model Van Gelderen. ( voor de mensen die dit niet kennen dit is het zgn. lesmodel waarop alle lessen in het onderwijs zijn gebasseerd, en door sommige mensen verheven als een hoger doel in het leven in plaats van een middel dat je kan gebruiken om je les goed voor te bereiden...) Dit model noemen bij iemand uit het onderwijs, kan tot heftige conflicten leiden tevens zullen sommige mensen in de zgn andere onderwijssoorten compleet over de rooie gaan en instorten....( men is hier mee doodgeslagen en tevens is het zo dat men dus iemand dit zo ver in de strot duwt dat men het alleen nog maar kan uitkotsen....) In de groep waar ik gisteren mijn bijscholing gaf, over o.a dit model, brak dan ook protest uit en dat is prima en goed. Men is inmiddels een geroutineerde groep die les geeft en iedereen heeft zijn eigen methode van lesplannen maken en geven en dat is prima vind ik. Ik hou er wel van mede omdat mensen nogal creatief worden en dus ook een les geven zoals het kan en ook goed is. Maar goed na dit onderdeel wat nogal indruk maakt naar de verkeerde kant gingen we over naar het onderdeel beten en steken.. Ik had een prachtige kwis bedacht met daarin allerlei beten die men moest raden, daarna mocht men deze grimeren en ik moet zeggen er waren prachtige resultaten... heerlijk om te zien. Na dit onderdeel gingen we over op het grimeren van huis tuin en keuken letsels... en dat was ook erg gaaf om te doen. Mede omdat er hele verrassende dingen uitkwamen zoals een stofdoek die iemand uit zit te kloppen en die doordat ze zo nieuwsgierig is naar de buren wat die staan te praten net te hard met haar pols op de rand van het balkon slaat. ook het met je teen in een muizenval komen was er en zo veel meer dingen die leuk zijn om te onthouden en te gebruiken in een spel. Toch valt het op hoe men eigenlijk te veel te eenvoudig denkt en in patronen van het geeikte jammer vind ik dat dan wel. De scene met de tomatensnijder die door een boze vrouw op het hoofd van een man is geslagen was een vondst en vond ik vreselijk lachen. Daarna nog een onderdeel over spelen met een letsel en een emotie wat ook erg goed liep en leuk was om te doen. Ik vond het en geslaagde dag waarin naar mijn gevoel de instructeurs nieuwe dingen leerden en die ook tevens met uitdagingen en creativiteit werden gedwongen om anders naar lessen te kijken.. heerlijk vond ik dit..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten