vrijdag 23 maart 2012

Marokko.... here we come..

Ja we gaan.
het lijkt een soort traditie te worden om in de herfstvakantie een korte reis te maken naar een mooi land of mooie steden. Na Jordanie hebben we met de 4 overblijvers van de Jordaniereis besloten om de Koningssteden in Marokko te gaan bezoeken, we hebben een mooie reis uit gezocht en ik heb er zin in om te gaan. heerlijk lijkt het me.. al zitten we met een klein probleem want we komen de zondagavond aan het einde van de vakantie pas om 0.55 aan op schiphol maar goed dat zien we dan wel weer die maandag als het klokje van gehoorzaamheid tikt....

Koningssteden van Marokko

1e dag - Amsterdam-Marrakech-Casablanca
We vliegen van Amsterdam naar Marrakech of Casablanca. Na aankomst rijden we direct door naar 4-sterren hotel Transatlantique in Casablanca voor de overnachting. (of een ander hotel met dezelfde classificatie in of in de omgeving van Casablanca) . Reisafstand ca. 250 km. Afhankelijk van uw vluchttijden overnacht u de eerste nacht in Marrakech.
2e dag - Casablanca-Rabat
Na een kort bezoek aan Casablanca gaan we op weg naar het aan de kust gelegen Rabat, de meer dan 1000 jaar oude hoofdstad, die rijk is aan regeringsgebouwen en paleizen. We zien in deze stad onder meer het sfeervolle oude stadsgedeelte, het in Marokkaanse stijl gebouwde en rijk gedecoreerde mausoleum van Mohammed V en het koninklijke paleis. We verblijven in 3-sterren hotel Bouregreg (of een ander hotel met dezelfde classificatie in of in de omgeving van Rabat) Reisafstand Casablanca-Rabat ca. 92 km.
Indien u de eerste nacht in Marrakech verblijft, dan vertrekt u in de ochtend van dag 2 richting Casablanca. Na een stadstour rijdt u door naar Rabat. Reisafstand ca. 330 km.
3e dag - Rabat-Meknès-Volubilis-Fès
We rijden naar Meknès. Bezienswaardig in deze oude stad zijn onder meer de Bab Mansour en het mausoleum van sultan Moulay Ismail, in de 17e eeuw heerser van de Arabische Alaouïeten dynastie die Meknès koos als zijn nieuwe residentie. De sultan was met name bekend om zijn ongelofelijke bouwdrift. Met hulp van ca. 30.000 dwangarbeiders en 150.000 elitesoldaten verrezen er in Meknès in de 55 jaar van zijn heerschappij onder meer vele kazernes, paleizen, indrukwekkende poorten, stadsmuren, pakhuizen en onderaardse gevangenissen. Na de dood van de sultan en de daaropvolgende ca. 30 jaar durende strijd tussen zijn zonen over de opvolging, raakte Meknès in verval en werd de stad bovendien in 1755 getroffen door een hevige aardbeving. Begin 20e eeuw bliezen de Fransen de stad langzaamaan weer nieuw leven in. Verder doen we op onze route van vandaag nog de vroegere Romeinse stad Volubilis aan, met bezienswaardigheden als de Triomfboog, de Basilica, het Capitool en het mozaïek Diana en de Badende Nimfen. De dag eindigt in Fès waar we de komende twee nachten doorbrengen in 3-sterren hotel Fes In (of een ander hotel met dezelfde classificatie) . Reisafstand Rabat-Meknès-Volubilis-Fès ca. 224 km.
4e dag - Fès
Fès is de oudste Marokkaanse koningsstad, waar u zich in de middeleeuwen zult wanen. In het historische Arabische stadsdeel Fès el Bali vinden we de drukke medina (vermeld op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO) met een doolhof aan kronkelige straatjes, de poort Bab Boujloud, de 600 jaar oude Koranschool, de Medersa Bou Inania, de belangrijke Karaouïne moskee (de eerste universiteit van Marokko) en de met kleurrijke tegelmozaïeken gedecoreerde fontein van Nejjarini.
5e dag - Fès-Beni Mellal
We rijden verder naar de aan de voet van het Midden-Atlasgebergte gelegen stad Beni Mellal waar we de komende nacht doorbrengen in 4-sterren hotel Chems (of een ander hotel met dezelfde classificatie). De moderne stad wordt omringd door prachtige sinaasappel- en olijfboomgaarden. Reisafstand Fès-Beni Mellal ca. 290 km.
6e dag - Beni Mellal-Marrakech
Vanuit Beni Mellal rijden we, dwars door de cederwouden van het Midden-Atlasgebergte en via het stuwmeer van El Ouidane en de prachtige watervallen van Ouzaoud, terug naar Marrakech. We bezoeken hier, als de tijd het toelaat, het Djemaa el-Fna-plein, waar het wemelt van de slangenbezweerders, kooplieden, muzikanten, acrobaten en sprookjesvertellers. De komende twee nachten verblijven we in het 3-sterren hotel El Kabir (of een ander hotel met dezelfde classificatie in of in de omgeving van Marrakech) Reisafstand Beni Mellal-Marrakech ca. 250 km.
7e dag - Marrakech
De gehele dag brengen we door in fascinerend Marrakech, een okerkleurige en prachtig gelegen stad, waar de ruige besneeuwde bergtoppen van de Atlas altijd een oogje in het zeil lijken te houden en waar het stadsbeeld bepaald wordt door weelderige tuinen met palmen, prachtige paleizen en talloze minaretten. We zien onder meer de Saadische graven, de Majorell-tuinen, de Koutoubia-moskee (waar maar liefst 25.000 gelovigen tegelijk kunnen bidden) en het paleis Bahia. Uiteraard gaan we ook naar het beroemde Djeema-el-Fna­plein (het kloppende hart en symbool van de stad), waar het elke minuut van de dag bruist en waar het vooral in de avonduren lijkt of u in één grote openluchtshow terecht bent gekomen! Het plein is door de UNESCO uitgeroepen tot Werelderfgoedmonument en u zult absoluut overweldigd worden door de heerlijke geuren uit de eetstalletjes, de vurige dansers, de enthousiaste muzikanten en de geheimzinnige slangenbezweerders. Vanavond kunt u de culturele dinershow 'Fantasia El Kasbah' bijwonen. Kosten € 29 per persoon, inclusief transfer en diner (ter plaatse te boeken en te betalen).
8e dag - Marrakech/Casablanca-Amsterdam
Transfer naar de luchthaven van Marrakech of Casablanca voor de terugvlucht.