donderdag 29 maart 2012

rots of water

Deze week is de week van de afsluitingen, het is mooi om zo weer toch iets af te hebben gesloten wat heerlijk is om te doen en volgend jaar weer op te pakken... ik heb het nu over de korte training Rots en Water. In deze korte training combineer ik de dingen uit de cursus rots en water, uit de training mag ik meedoen en ook uit hun dagelijks leven. De leerlingen moeten leren om weerbaarder te worden maar ook om zich te verweren en ook om zich gewoon te kunnen handhaven. Soms moet je een rots zijn en je grens duidelijk aangeven en soms moet je water zijn en meegaand zijn zodat de ander voortvloeit of voorbij vloeit. ligt er aan hoe je het bekijkt.
Ik ben altijd van mening dat het werkt en dat het goed is voor de kids. Ik wijs ze erop hoe ze sterk moeten staan, ik laat ze buikspieroefeningen doen zodat ze merken dat ze buikspieren hebben en dat dit hun centrum is ook laat ik ze opdrukken zodat ze voelen dat ze schouderspieren hebben. Daarnaast ga ik met ze aan de slag om vanuit hun kracht te reageren, tevens leer ik ze om zichzelf te laten zien. Stevig te staan omdat dit vaak de bron is van wat ze kan redden.
Daarnaast doe ik het aanpakken, het wegkruipen en knokken uit de sova, dit om ze te leren een keus te maken in wat ze op dat moment het beste is soms moet je wegkruipen en soms knokken al is aanpakken vaak de beste manier.
Daarnaast laat ik ze situaties opschrijven uit hun leventje waar ze tegen aan lopen en die gaan we aanpakken en uitspelen, en ik begeleid ze zodat ze in alle veiligheid het nieuwe gedrag oefenen en laten zien en dat is prachtig vind ik...
Wel vind ik het opmerkelijk dat heel veel docenten hun positieve inslag tonen door meteen te zeggen dat het niet helpt omdat ze geen verbetering zien.. na 1 week... vroeger trok ik me dat persoonlijk aan en dacht ik dat ik het fout had gedaan. Tegenwoordig weet ik wel beter. ik luister en zeg dan wat ze nou verwachten dat gedrag wat al jaren in iemand zit in 1 of 5 lessen over kan zijn.....of er meteen een andere verandering gaande is.. dat kan niet, en wat jammer dat ze hun eigen onvermogen daarin projecteren.. en ze zichzelf kennelijk gelukkig voelen omdat iemand er in hun ogen ook niet in slaagt te doen wat hun nog nooit is gelukt. Maar goed uiteindelijk zie ik dat een verandering zichtbaar is en soms niet zoals ze zelf willen of wat men wil maar dat is niet anders....Verder vind ik het zo grappig dat er ook docenten zijn die wekelijks melden dat een leerling dat uur niet in hun les was, en dat ze dat verbaasd, waarop ik dan altijd reageer met, klopt het kind zat bij de rots en water training die al weken aan de gang is... zoals men allemaal weet..... maar ik word er soms wel moedeloos van dat men dus kennelijk niet leest en gewoon de dingen vergeet en niet stil staat bij hoeveel onzin op deze manier eris.
maar nogmaals de afsluiting van de Rots en Water was leuk, minder spectaculair dan de afsluiting van de sova omdat dit in een kleine kring gebeurt maar wel leuk; ik had voor de leerlingen caprisol en paaseitjes meegenomen zodat ze konden genieten van iets lekkers en heb ze daarna nadat we de dingen die we hadden geoefend nog en keer hadden doorgenomen naar hun les gestuurd..
het waren weer vijf mooie weken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten