dinsdag 13 december 2011

Terug op de planken (Ederveenzaamheid)






Gisteravond met Frans mijn vaste theater vriend en maatje naar de voorstelling van Arjan Ederveen geweest... en dat was erg bijzonder, en een heerlijke maar ook spannende ervaring.. De show begint al hilarisch als hij opkomt en dan de mensen van de eerste rij een hand gaat geven..... en aangezien mijn maatje heel erg graag op de eerste rij  zit of in ieder geval erg graag vooraan, wij zaten juist op de eerste rij, kregen we ook een hand. en dat is prima ook leuk, al had hij wel koude handen. Maar dan komt het ergste van alles... meneer ederveen heeft bedacht dat de mensen op de eerste rij mee gaan doen in de voorstelling..... en god zij dank mocht ik een ambtenaar spelen en kreeg een sticker opgeplakt, ik was een non verbale rol en hoefde alleen maar te knikken... ik blij, vriend Frans was door de goden gezegend hij hoefde niks... dacht hij....

Maar goed tijdens de show hoefde ik niet veel te doen en heb vriendelijk zitten knikken en dacht ook dit is het.. de show is leuk en boeiend, wel een flinterdun verhaal maar door het spel is het ontroerend, mooie boeiend etc, gewoon gaaf
in de pauze mochten we op het podium, met de hond spelen, of met arjan praten etc gewoon van alles doen wat we wilden.. leuk ook  ( ff voor de duidelijkheid, de hond speelde mee in de voorstelling)
(frans links en de hond stuk rechts)

Na de pauze begon de show met een prachtig liedje erg mooi en boeiend en ik heb zo genoten van de tekst in dit lied.. maar dan komt het.. en dat is wat ik zo afschuwelijk vind... ineens werden uit het publiek understudies gehaald, en aangezien ik al een rol speelde dacht ik, hoe dom en hoe naief kan je zijn, een nicht op het podium die al een paar keer een blik op mij en Frans had geworpen, en er van houd om dingen te laten gebeuren.... dus.. ja hoor, daar kwam meneer Ederveen het podium af en keek uit naar twee understudies die een rol moesten spelen bij een psych.. en ja hoor hij kwam onze kant op... ik nog denken nu is Frans de lul.... maar nee we moesten beiden het podium op.. Frans kreeg de rol van Geurtje een hysterica bovenste plank (moet toegeven dat meneer Ederveen wel castingtalent heeft (grapje frans) ) Ik speelde de meer ingetogen en leuke man die verstikt van liefdesverdriet zijn vrouw Geurtje terug wil winnen, met bril) Goed het verhaal gaat en ik zal niet alles vertellen, wel heb ik op mijn knieen gelegen voor een man, iets wat ik nooit meer had verwacht, en ja ik heb geen huwelijksaanzoek gedaan.... al is hij een lieverd..
Het gekke is dat ik me net opgelaten voelde maar vond ook dat ik nou niet echt een show weggaf van jewelste.. terwijl Frans helemaal uit zijn dak ging geweldig wat heb ik een bewondering hiervoor.Nadat we aan de show hadden meegewerkt mochten we weer de zaal in.. en dan krijg je na afloop van de show van die goed bedoelde opmerkingen en daar heb ik zon hekel aan.. mensen die dan zeggen wat heb je heerlijk gek gedaan waarbij ik dan denk.. ja jij ook met je grijs jasje zonder opschmuck, jij zat daar lekker te genieten dat jij het niet bent die daar zit, en ik moet ook zeggen.... ik zou dat ook denken.. maar goed ik ben weer veilig in alphen en hoef verder niet na te denken al denk ik dat Frans de komende dagen met zonnenbril en in diepe incognito de stad in moet want het was wel in zijn eigen stad.. arme frans en arme capelle
maar de show is een aanrader mooi en prachtig


De langverwachte personality show van een veelzijdig man



Film, televisie, toneel, musical, wat heeft deze vakman eigenlijk nog niet gedaan? Juist ... één van de grootste uitdagingen: een onemanshow. In deze personalityshow neem Arjan Ederveen het ABC van de eenzaamheid van de moderne mens en van zichzelf onder de loep. Door middel van verschillende typetjes laat Arjan een overbevolkte wereld zien van eigen-ikjes. Hij wordt bijgestaan door zijn trouwe vuilnisbakkenhond Stuk, die nu al staat te popelen om te laten zien hoe geweldig hij Lassie kan vertolken en hoe eenzaam een roze Koningspoedel op de catwalk is. En als dan een zaal vol mensen lacht en huilt en hun emoties met je deelt wordt Ederveens eenzaamheid één groot samen. De regie van deze show is van Rik Hoogendoorn.

  • Ederveenzaamheid met ster in de media:
    Het Parool (3 sterren):
    'Allerminst ingetogen ... Meesterlijk en ontroerend ... Hilarisch'
    Metro (4 sterren):
    'Sterk ... Arjan heeft de lachers op zijn hand ... Hilarisch ... Je smelt van vertederveenzaamheid'
    Volkskrant (4 sterren):
    'Authentiek amusement ... Grappig ... Liefdevol'
    NRC Handelsblad (3 sterren):
    'Ontspannen en gemoedelijk .. Arjan als charmeur ... Gemoedelijk houtje-touwtjestuk'
    Telegraaf (3,5 sterren):
    'Dolkomisch ... Arjan helemaal in zijn element ... Beheerst en kalm in zijn spel ... Warm bad ... Saamhorigheid'
    Theaterparadijs: 'Komisch ... Briljant'

1 opmerking: