donderdag 15 december 2011

nooit meer dat gevoel (kerstflarden)


nooit meer dat gevoel
nu alleen
nog de kerstdagen door
zonder dat je
mijn hart aanraken zal
even uit evenwicht
even niemand
om me heen
nooit meer dat gevoel
van samen zijn
samen de boom opsieren
niet meer samen
aan de kerstmaal
gek is het eigenlijk
dat het zo
soms ineens
anders gaat

kerst is aangezet
van Dolly Parton
tot aan Band Aid
draait de weken
voor kerst
mij de oren
van mijn hoofd
ik draai de platen
helemaal grijs
totdat de kerst
zijn eigen weg
zal gaan
we eindelijk weer
normaal
kunnen leven
zonder al die
versierselen
dat lijkt
me helemaal
fijn

stille kerstmaal
de plek aan de tafel
waar ze altijd zat
ook in de laatste periode
waarin ze alleen nog
in haar eigen wereld was
waar we haar moesten
voeren
omdat ze zelf niet meer
begreep hoe ze moest eten
hoe ze alles versmeerde
omdat ze hoe dan ook
haar best deed
die plek aan tafel
is nu voor altijd leeg
ondanks dat we weten
dat het beter is
dat ze er niet meer is
is het stil tijdens de kerstmaal
iedereen weet van elkaar
dat men haar
mist

commerciƫle woorden
hoor de muziek
het klinkt in het
ene oor
de andere verlaat
het weer heel snel
de woorden van
de zangers
van de kerst
die raken me niet echt
ik hoor liever
een stem die
oprecht
vrolijk kerstfeest zegt

stil verlaten huis
het huis
eens zo vol
met alles
wat kerstfeest
kon zijn
ineens
nu leeg
zonder gezelligheid
zonder sfeer
zonder iets
dat vrede brengt
het huis
eens zo vol
met liefde
de kribbe en de stal
ineens is er niets meer
het ouderlijk huis
waar ik zo graag kwam
is inmiddels
een bouwval

twinkel
kleine sterren
die overal
stralen
in de ogen
van het onschuldige kind
zomaar zijn ze
ontstaan
omdat ze weten
dat de liefde
vrede brengt

naalden in het liefdesnest
soms word mijn liefde
voor jou met
stomheid geslagen
zoals nu met kerst
jij die moet gaan werken
op kerstnacht
ik had het natuurlijk
kunnen weten
het duurde erg lang
voordat jij
klaar was met
je om te kleden
na de kaarsen te
hebben aangestoken
voor de mensen
die eenzaam
en me zo
dierbaar zijn
wilde ik ons
liefdesnest gaan
betreden
totdat ik
een berg ontdekte
op het bed
onder de
dekens
had jij een versierde
dennenboom
neergelegd
incluis piek en ballen
bestrooid met engelenhaar
met een kerstkaart
waarop je had geschreven
deze kerst
ben ik vrij
om alleen bij jou
te zijn

Verderlicht
Dansen
Als een
Veertje
In de wind
Vliegend
Van hier naar daar
Vederlicht dansen
Door het leven
Door het nieuwe
Jaar

Het lichtpuntje
De lichtpuntjes
In mijn leven
Die er altijd zijn
Die ik elke nacht
Weer zie
Even aanraak
Met mijn dromen
De belofte
Van het licht
Dier er
Altijd is
De knipoogjes
Van de maan
Die naar me straalt
Laat deze kerst
Een kerst vol
Lichtpuntjes zijn

het heeft geen zin om op de klok te kijken
de uren van dit jaar
verstrijken langzaam
de tijd kent
zo zijn eigen dwangmatigheid
ik moet er soms naar luisteren
ik moet het soms aangaan
de uren zijn niet van mij
ik mag er alleen
deelgenoot van zijn
ik kijk
ik vraag
en weet
het heeft geen zin
om naar de klok te kijken
de tijd verstrijkt
zo is het weer
het einde van het jaar

het kind bij de kerstboom
Stil kijkend
naar de ballen
met hun weerschijnend licht
kijkt hij rond
neergelegd
in een kribbe
waar hij ook
omringt met hooi
een ezel en een os
ligt
vraagt hij
met zijn ogen
aan ons
wat er nou
werkelijk
mis in
de wereld is

zo heeft opa ook kerst
Drukke dagen voor de kerst
boodschappen doen
hollen en vliegen
dan het feest voor hem
het maken van kerststukjes
omdat hij dat zo graag wil
samen aan tafel
hij aan het stoeien met
dennengroen en hulst
met versieringen
om een mooi bakje te maken
hij kijkt heel erg
gespannen
van de inspanning
hangt zijn tong uit de mond
onze kleine jongen van zes
dan kerstavond
optuigen van de boom
de ballen
elk met hun eigen verhaal
de piek die hij
torenhoog erop
mag zetten
de kerststukjes
staan door het huis verspreid
maar die van hem staat
gewoon nog waar hij hem
heeft gemaakt
ineens zomaar
staat hij daar
met zijn jas aan
helemaal klaar
we kijken elkaar aan
hij vraagt of we
met hem mee gaan
we volgen hem maar
hij draagt zijn
kerststukje trots
in zijn armen
we lopen
door menig straat
dan ineens
staat hij stil
bij het kerkhof
waar zijn opa
begraven ligt
hij opent het hek
kijkt wat bang
maar gaat toch
naar het graf
helemaal achteraan
veegt een klein stukje
schoon van het graf
zet zijn kerststukje
er vastberaden neer
ontsteekt de kaars
en kijkt ons aan
zegt dan
zo heeft opa ook kerst
en weet hij dat ik hem
zo vreselijk mis
ik strijk door zijn haar
voel de arm van mijn
maatje voor levenslang
om me heen
huil de tranen
die al maanden niet meer
willen komen
ineens, zomaar
omdat ik nog elke dag
zo mijn vader mis
omdat hij de dingen
zo goed kon verwoorden
zo goed doorzag.
Samen met mijn
twee mannen
terug naar huis
mijn hart vrij van verdriet
deze kerst
is door mijn kleine man
een kerst zoals ik
hem nog nooit
eerder heb gezien

 
de sleutel van kerst
een eenzame traan
bevroren op mijn wang
kerstmuziek
die me niet meer raakt
witte wereld
van nep sneeuw
gebraden kalkoenen
meer water dan vlees
witte en rode kaarsen
die nauwelijks nog branden
kerstboom
van plastik met nep dennengeur
ineens
zomaar
jouw hand die me aanraakt
het hart dat vraagt
ineens zomaar
een bewaarde sneeuwvlok
uit de diepvries
een kleine dennennaald
gevonden ergens achter de bank
kaarsen met sfeer die branden
kerstmuziek
gezongen live door een koor
kalkoen
terug in het hok
we eten vegetarisch vlees
je kus die
mijn traan ontdooien laat
ineens weet ik het
de sleutel tot kerst
ben jij dit jaar

Kerstdroom
de gouden sleutel
tot kerst ben ik
ergens verloren
onderweg
in dit leven
ik heb al overal gezocht
maar mijn hart
wil niet ontdooien
mijn gedachten
dwalen ergens
waar ze niet meer mogen zijn
dromen van het hart
dat niet meer klopt
dat niet meer vraagt
in mijn kerstdroom
raak je me
nog heel even
heel licht aan

kerstdroom (2)
zacht en teder
de sneeuwvlok
die valt
de kilte buiten
brengt de warmte
voor een ieder
in mijn hart

hoop is vervlogen
alle kaarsen doofden
de liefde
de vrede
het geluk
alleen hoop
bleef branden
met de mededeling
dat hij de liefde
de vrede
het geluk
weer kon
laten branden
maar hoe ik ook keek
hoop bleek
vervlogen
door de tijd

 
kerst
het is kerst
voor het eerst
een boom opgezet
mooier en groter
dan ooit
meer versieringen
meer glans
meer hoop
de sfeer van kerst
in mijn huis gehaald
om te ontdekken
dat de eenzaamheid
nu nog meer
om me heen
straalt

kerstmuziekjes
overal om me heen
klinken de liedjes
over kerst
over het samen zijn
ik hoor de mensen zingen
de liederen
die in hun hoofd
hangen bleef
ik voel de liefde
overal
zo zou kerst
eigenlijk altijd
moeten zijn


de sleutel tot  (de) kerst (droom)

deel 1
de sleutel
(advent)
vier kaarsen
staan te wachten
totdat de dag komen zal
dat alle kaarsen branden
in de hoop
dat  jij
na een jaar
weg te zijn geweest
altijd blijven zal

deel 2
naar de kerst
( kerstavond)
ontstoken
duizenden lichtjes
om jou naar
mij te laten komen
om je er te laten zijn
de weg verlicht
wachten tot
jij thuis
zal zijn

deel 3

( de kerstdagen)

eerste kerstdag
hollen naar de ouders
samen praten
samen zijn
eten en drinken
zoals het zal moeten zijn
tweede kerstdag
samen met elkaar
aandacht voor elkaar
niemand van buitenaf
die ons bereiken kan
verzonken
verbonden
in onze kerstdroom
met elkaar

het kerstkado voor jou was goed
mijn kerstboom
opgetuigd
omdat jij toch
langskomen zou
er zou zijn
maar er niet was
jouw kerstboom
samen de ballen
uit gezocht
samen alles bedacht
opgetuigd
maar die ik ook nooit zag
wegens tijdgebrek
wegens het niet mij willen zien
het kerstkado voor jou was goed
toen je hem ineens zag
hij hem wel mocht zien
ik voelde me daardoor
deze kerst
eenzamer
dan alleen

hoor de engelen zingen
hoor de engelen zingen
hun liederen
helder en klaar
ik brul er maar
wat doorheen
omdat ik
die engelen
niet echt
goed kan verstaan

het is kerst 2004
deze kerstavond
waarin ik misschien
sta aan het begin
van een heel nieuw leven
van een heel nieuw gevoel
deze avond zal
naast het besef
dat er niet genoeg is
geweest
in  2004
er misschien voor zorgen
dat ik anders
deze kerst doorleef

in de nacht van lichtjes
de nacht van lichtjes
steek ik aan
op het balkon
diverse lampjes
om zo het leven
te laten weten
dat ik er ook nog ben
de nacht van lichtjes
spreek ik langzaam
mijn eigen verhaal
tegen de sterren
de maan
ik spreek met
stilte de woorden uit
heb me lief
dit kerstfeest
geef me alleen
maar goeds
ik denk aan kerstfeest
als feest van licht
als feest van verbroedering
als feest van gevoel
als feest van er zijn
als feest van er willen zijn
ik denk aan kerstfeest
als feest
soms vol eenzaamheid
dit kerstfeest
alle geliefden
ten spijt
ik stuur jullie
mijn kerstgroet
via licht in de nacht
stuur mijn liefde
omdat ik
nog altijd jullie koester
omdat jullie kostbaar zijn geweest
dit kerstfeest ook
een groet aan de mensen
die langs kwamen
om mijn hart
even maar
aan te raken
maar weer gingen
omdat het niet ging
dit kerstfeest is de opening
naar iets nieuws
omdat ik nu zelf
weg ging

kerstnacht en dan onderweg
kerstnacht
en dan onderweg
naar ergens heen
kerstnacht
storm en regen
sneeuw dat valt
maar jij
komt naar mij
omdat jij bij
mij wilt zijn
kerstmuziek dat speelt
er speelt kerstmuziek
overal
ik hoor het
op straat
ik hoor het in mijn hart
er speelt kerstmuziek
door engeltjes gemaakt
ik hoor het aan
ik voel het
ik merk het
ik ben er helemaal
op gericht
ik hoor het
nu ik niet meer
aan jou denk

heb je rudolf meegenomen
voor jou
meegenomen
een vingerpopje
dat als kerst voor jou
moest zijn
die je zou zetten
op een stempel
die je weg geven zou
ik vraag me af
of je hem hebt
meegenomen op reis
omdat jij wilt
dat ik er ook
bij zal zijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten