vrijdag 29 december 2023

je ging eruit..

 

Nou er is een traditie die ik in ere hou.. de boom staat voor Sinterklaas, de lampjes in de boom gaan aan op 6 december.. dan gaan ook de kerstkransen op de deur aan de voor en achterkant.  en geniet ik van de weken tot aan kerst.. Rond kerstavond begint het al te kriebelen. zal ik wel, zal ik niet. .en ik twijfel, blijf nog even twijfelen en dan besluit ik om toch maar even te wachten..

Nadat ik kerst heb gevierd met mijn moeder en broer en neef, kom ik thuis, de bakken voor de kerstspullen staan al boven, net als de zak waar de kerstboom in moet. en ik pak even uit wat ik allemaal heb meegekregen van mijn moeder.. en dan .. juist ik begin mijn bak te pakken, en pak alles kerststallen weer in..  breng het naar de schuur, begin de vogeltjes en engeltjes uit de boom te halen. en stop ze in de bak voor de kerstspullen, keurig tussen zwarte handdoeken zodat ze een jaar lekker warm liggen en beschermd zijn tegen heel veel gedoe.. daarna begin ik aan de boom, die ik keurig ontleed

Ik doe altijd tijdens het opbouwen de lampjes erin, zodat ik geen gedoe heb dat ze allemaal aan de buitenkant zitten maar nu zitten ze altijd mooi in de boom, en zie je het licht uit de boom komen ... 

Dat gaat allemaal heel voorzichtig en met beleid en dan ineens als ik de boom zo laag voor laag afbreek, komt het einde in zicht. .de standaard, het kleedje onder de boom nog even uitkloppen, en alles in de grote zak voor de kerstboom. en dan dat ook in de schuur..

Als dan alles weg is op eerste kerstdag avond en ik boven kom en in de kamer kijk. krijg ik weer het opgeruimde gevoel en het blije gevoel van de ruimte die ik in ineens heb..  

De volgende dag gaat Tom aan het werk, dan zijn alle restanten van de kerst verdwenen. alleen de witte kerstster en het kerststuk op tafel staat er nog.. maar dat gaat ook voor oud en nieuw de deur uit. het is dan weer gewoon opgeruimd zodat ik opgeruimd het nieuwe jaar in kan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten