donderdag 28 december 2023

eerste kerstdag

 

Nou mijn moeder en ik waren wat laat uit bed gerold, gelukkig had ik alles al klaar ik hoefde het alleen nog maar in de auto te zetten dus dat scheelde al een hoop...

We spreken altijd af, dat we eerst uitslapen, nemen dan een eenvoudig ontbijtje en dan praten we nog wat bij om dan langzaam ons op te maken voor het bezoek. Meestal komen we allemaal naar mijn moeder, die dan voor ons kookt, al  kookt ze bijna nooit meer, maar voor ons kookt ze dan wel een keer. en ik herinner me nog de mooiste kerstmaaltijd die ik ooit heb gehad. het was een vega schnitzel, het waren sperziebonen, en juist..  frietjes uit de oven.. niks vreemds, niks bijzonders maar we waren met elkaar dat was genoeg.. en dat was kerst..

Rond 12.30 vertrokken we naar mijn broer zijn nieuwe huis om daar een kerstmaaltijd te hebben met zijn zoon, zijn vriendin en haar 2/ 3 kinderen..  ik had een tas vol met spullen voor mijn broer in de auto, van balkonbakken tot aan een grote mooie witten ovenschaal die helaas niet in mijn oven past. dus dan kan je hem beter weggeven vind ik altijd.

 Dus om half 12 vertrokken mijn moeder en ik naar mijn broer, eerst nog even langs het ziekenhuis, moest even neusspray halen en ook nog wat keeltabletten  want ik kreeg in de avond ineens keelpijn en heel snotterig, dan kan je beter zo snel mogelijk handelen. Voor mijn moeder meteen maar even een doosje pillen gehaald tegen haar hoest. ze hoest straks nog met haar 89 de longen uit haar lijf en dat lijkt me ook niet echt lekker. 

Daarna reden we naar mijn broer en  kwamen daar een half uur te vroeg aan, wat ook duidelijk te zien was, de keuken was nog niet helemaal kerst klaar zullen we maar zeggen.

Gelukkig kon ik wel mijn spullen kwijt zoals het ijs van mijn moeder, mijn appeltaart, de slagroom en de tas met soep en groentechips. 

We moesten natuurlijk eerst even genieten van de inrichting  ( incluis in alle haast een opgetuigde kerstboom) en daarna gingen we met elkaar, mijn neef was er ook, lekker aan de thee en koffie met natuurlijk een stuk appelgebak met daarbij wat slagroom. Heerlijk zitten bij te praten.. Om half 3 zijn we begonnen met de kerstmaaltijd, ik had mijn soep vrij snel klaar, en op tafel, waarna we lekker gingen eten, gelukkig viel de pompoensoep met kikkererwten en linzen goed in de smaak, dat is ook altijd nog een gokje..

 Daarna kwam mijn broer met zijn hoofdgerecht dat bestond uit sperzieboontjes, voor mijn gevulde portebellos, voor mijn moeder, neef en hemzelf uit een varkensrollade, en gebakken krieltjes..  heerlijk allemaal

Als toetje hadden we een bolletje ijs met een stukje appeltaart en een stoofpeertje met daarbij slagroom.

Dat had ik samen met mijn moeder gemaakt

Het was een prachtige kerstmaaltijd met elkaar, we hebben genoten van het etentje maar vooral ook van het samen zijn.

Na het eten was het uit buik tijd. dus we gingen lekker zitten. mijn moeder genoot zichtbaar al vond ze het lastig dat ze niets mocht doen, ze mocht toekijken en genieten en dat is iets wat sommige moeders erg moeilijk vinden, de mijne helemaal, toch heeft ze het met verve volgehouden.. en vond ze het stiekem wel erg leuk.

Om ongeveer 17.00 kwam de taxi mijn moeder halen, mijn neef was inmiddels al vertrokken naar zijn moeder om daar nog meer vlees te eten.. waarop ik zei die is wel de dag van je leven. je kan je eindelijk een keertje zat eten... tenslotte had hij ook al bij ons  al veel gegeten. Dit was een opmerking die mijn vader altijd maakte naar mij in mijn tijd van uitkeringsgerechtigde.. en daar had ik zon hekel aan, maar wat is het leuk om deze opmerking weer te plaatsten naar mijn neef, en mijn broer doet er graag aan mee..

Nadat we mijn moeder hadden uitgezwaaid, gingen mijn broer en ik op weg naar het wilde westen...mijn broer ging naar zijn vriendin, om daar de kerst te vieren waar ik hem ging afzetten, scheelt hem tijd en voor mij net zo gezellig.. lekker praten onderweg over van alles en nog wat. echt gaaf om zo met mijn broer echt eens tijd te hebben en bij te praten. Moet hem toch eens vaker opzoeken.

Nadat ik hem af had gezet bij zijn vriendin ben ik meteen doorgereden, voor ergens in het deftige Blaricum de call of nature gehoor te geven en mijn wateren over de deftige akkers van Blaricum te laten lopen..

Daarna  terug naar huis waar een taakje lag te wachten... namelijk de kersttraditie... De kerstboom opruimen en de deur uit.. en dat ging binnen een uurtje... en wat is het heerlijk de boom eruit en genieten van alle ruimte die er ineens ontstaat... en wat is het een rust... dat hoeft niet meer kan ik me nu klaar maken voor het volgende.. namelijk oud en nieuw.. het traditioneel bakken van de oliebollen, ze verdelen over de buren.. en heerlijk op de bank gewoon kijken naar wat ik leuk vind om te bekijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten