Een paar jaar geleden werd er bij ons op school een PLT uitgeroepen over schoolregels, die moesten worden bekeken en bezien.
Daar had ik meteen interesse in, ik ben van mening als je duidelijke regels hebt, en je daar met elkaar aan houd dan loopt het zoals het lopen moet.
Ooit heb ik een training rots en water gedaan en we kregen de opdracht free fight, er werd massaal los gegaan, men sloeg erop los etc.. na 1 minuut stopte de docent deze opdracht en zei heel mooi. was dit een eerlijk gevecht.. nee dus, wat zou het eerlijk maken, als er regels zijn.. als je weet wat wel en wat niet mag.. wel of niet onder de gordel, wel of niet op het hoofd etc..
Hij liet ons ervaren hoe het zou zijn als er geen regels waren, wat een onveilige situatie ontstaat, wat natuurlijk ook in het verkeer zo is, niet voor niets is het niet handig om door het rode licht te rijden..... met alle akelige gevolgen van dien.
Kortom regels zijn nodig om iets goed te laten verlopen, daarom wilde ik er ook mee aan de slag, mede omdat ik vind dat je met goede regels er niet veel nodig hebt, als ze duidelijk zijn,
Na een groots opgezet onderzoek onder collega's, onder leerlingen en ouders, kwamen we met veel overleg tot 4 regels, we hadden eerst 5, maar we konden nog 2 regels samenvoegen tot 1 regel, zodat we een overzichtelijk geheel hadden..
We hebben bewust onderscheid gemaakt tussen schoolregels en klasse regels, die maakt de docent vaak in zijn eigen lokaal en het is ook goed dat ze dat ook leren, tenslotte heb je regels in Nederland waar een ieder aan zich moet houden, maar ook bij diverse winkels, bij sporten heb je verschillende regels omdat daar iets anders aan de orde is.. dus dat is ook een mooie training voor later..
Nadat we deze 4 regels tot in den treuren hadden geƫvalueerd en besproken met collega's, ouders en leerlingen konden ze in de school toepasbaar worden gemaakt, ook om een soort van pilot te draaien of ze werkten voor zowel leerlingen als docenten.. en dat was even lastig omdat we toch op 3 locaties zaten en dan is het lastiger om ze toe te passen, maar we hadden met deze plt groep waar uiteindelijk er maar 3 van over bleven.. waaronder ik zei de gek, een prachtige powerpoint gemaakt, waarin de regels werden uitgelegd en besproken, ook hadden we een mooie lesbrief gemaakt zodat de docenten/ coaches deze les konden geven en zo de leerlingen de regels uit konden leggen. veel werk, dat zeker maar met z'n 3-en deden en doen we het goed. we zijn op elkaar ingespeeld en we halen toch wel het beste in ons boven.
Het geheel is de pilot in gegaan, en we kwamen er al snel achter dat de lesbrief toch wat duidelijker moest.. daar zijn we mee aan de slag gegaan
Alles is nu tot in de puntjes klaar voor het nieuwe schooljaar, zeker ook omdat we het nieuwe gebouw ingaan, komt nu alles samen.
Deze week kregen we de opdracht dat we een poster moesten maken die door de hele school kan worden gehangen. Dus dat hebben we ook meteen opgezet, we waren wat aan het brainstormen en kwamen eigenlijk ongemerkt dat we geen tekst willen maar plaatjes.. die we gaan gebruiken.
Dus al pratend kwamen we tot prachtige dingen
We hebben meteen een begin gemaakt en besloten, om meteen maar onszelf te gebruiken. dus we hebben het prachtige gedaan vinden we zelf
Tevens heb ik goede vriend en het gezicht van de school gevraagd of hij aan een sessie mee wilde werken omdat hij daar erg geschikt voor is.. maar ook omdat zijn haar en baardje net heel mooi door zijn barbier was getrimd.. mijn haar zat nog als een soort van ragebol op mijn hoofd omdat ik nog niet naar mijn kapster kon.. dat zou pas in de avond lukken.. dus we moesten het ijzer smeden nu het heet was en dat hebben we gedaan.
Het lijkt erop dat we een prachtige poster hebben en dat hij zeer duidelijk is als de leerlingen de regels hebben gehad en hebben kennen, dan is het een mooi geheel, en kunnen we stellen dat het afgerond is
De poster is nog in ontwikkeling dus ik kan hem hier niet tonen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten