Een film die ik eigenlijk nooit gedacht heb te gaan zien, mede omdat ik dacht het is geen film voor mij, maar toch afgelopen maand had ik hem opgenomen en ben ik gaan kijken, wat een prachtige film met diepgang met inhoud. heerlijk, ik heb over deze film nog lang nagedacht en besefte me ook meteen hoe geweldig goed hij in elkaar zit .
Zeker als je weet dat hij gebasseerd is op waargebeurde feiten
voor wie hem nog niet gezien heeft ga hem kijken
Recensie van de film:
Regie: Edward Zwick | Cast: Leonardo DiCaprio (Danny), Djimon Hounsou (Solomon), Jennifer Connelly (Maddy)| Speelduur: 143 minuten | Jaar: 2006
Zoals
gebruikelijk zullen de celebritys dit jaar weer met talloze diamanten
op hun graatmagere lijfjes over de rode loper paraderen tijdens dat
dubieus zelfverheerlijkende Oscarfeestje. Een persoonlijk droomscenario:
Blood Diamond wint een Oscar (die kans bestaat, want Leonardo
DiCaprio is genomineerd) en in het bedankwoordje klinken idealistische
woorden: Diamanten worden door bloedvergieten gewonnen!. Een hard cut
naar de glimmende Renée Zellweger, die met een beschaamde blik op haar
poezelige gezichtje de handen over een 18 karaats diamanten ketting laat
glijden. Gegniffel op de achtergrond; Renée staat plotseling op en
proclameert: Nooit meer zal ik diamanten dragen. Geen bloed aan mijn
lijf! Er klinkt gejuich; mensen gaan staan; diamanten verdwijnen in de
prullenbak; Hollywood stuurt 75 procent van zijn inkomsten naar Sierra
Leone en
de wereld is in vrede.
Droom
maar lekker verder. We moeten het doen met de film. Gelukkig maakt die
een hoop goed. Razend scherp schiet hij door het beeld: tijdens de
achtervolgingscènes is DiCaprio als een god. Blood Diamond
krijgt het voor elkaar niet alleen cinematografisch opwindend te zijn,
maar ook een fysieke acteerprestatie uit Leo te trekken zoals tot dusver
alleen Martin Scorsese dat kon. Credits gaan ook naar heerschap
DiCaprio zelf, want hij laat wederom zien dat hij van alle markten thuis
is - accenten incluis. Maar genoeg over de acteerprestaties (voor de
goede orde: ook Connelly en Hounsou zijn in optima forma), het gaat hier
om een bijzonder ambitieuze film die veel meer te vertellen heeft.
Blood Diamond
laat de donkerste kant van Afrika zien; verwacht hier dus geen National
Geographic-materiaal of een melancholische Meryl Streep die
Aaaaafrica zo mist. Nee: het is het oog om oog, tand om tand in de
wereld van Blood Diamond. Sierra Leone is de poel des verderfs
waarin de film zich afspeelt. Hier worden kinderen neergeschoten,
vrouwen verkracht en vrienden door elkaar afgeslacht. Ironisch genoeg
komen ook s werelds mooiste stenen uit deze regio en een foutloze
diamant is dan ook de MacGuffin in kwestie. Politieke intrige is
prominent aanwezig; bekend terrein dus voor degenen die The Constant Gardener of Hotel Rwanda hebben gezien. De uiteindelijke boodschap is in Blood Diamond echter wat zwart-witter en naast maatschappijkritiek is het ook gewoon een spannende actiefilm.
En
aan wervelende actie geen gebrek: superlatieven schieten tekort om de
gruwelen te beschrijven die hier de revue passeren. Het is even wennen,
want hoe graag je de actie ook wil zien, de vieze smaak raak je niet
kwijt: we zijn hier getuige van enorme misdaden tegen de mensheid. En
juist dit maakt Blood Diamond zo goed: er worden geen doekjes
om gewonden wat betreft het ingenomen standpunt tegenover het westers
imperialisme en de smacht naar geld van Afrikanen en westerlingen. Het
gelikte uiterlijk doet niks af aan de boodschap die de film heeft:
kapitalisme, in welke vorm dan ook, heeft altijd winners en verliezers.
In Blood Diamond eindigen de verliezers zonder ledematen in een
greppel en baden de winners in jacuzzis op een tropisch eiland. Zo
scherp zijn de verschillen en zo hard dringt door dat dit wel eens heel
goed de realiteit kan zijn.
Het typische Hollywoodsausje waarin Blood Diamond
heerlijk lang heeft mogen sudderen voorkomt echter dat de film de
status van ware klassieker krijgt: uiteindelijk leert de
Hollywoodformule ons dat naastenliefde alle gruwel kan overkomen. Het
einde is dan ook bizar optimistisch. Valt Blood Diamond daarmee
zelf ten prooi aan de zo sterk geuite maatschappijkritiek? Dat valt wel
mee. De kijker is murw na twee uur geweld en heeft een happy ending
best verdiend. Toch knaagt het gevoel dat Blood Diamond
werkelijk een meesterwerk had kunnen zijn als het maar de moed had gehad
zijn boodschap tot aan het einde door te drukken. Geestverwant The Constant Gardener
was wat dat betreft duidelijker en misschien ook beter: you can get a
man out of Africa, but you can never get Africa out of a man. Gelukkig
overkomen het puike acteerwerk, de wervelende plaatjes en een
grotendeels prima scenario de meeste struikelblokken, maar als
historisch eikpunt zal Blood Diamond niet beklijven. Hooguit
zal DiCaprio de Oscar winnen en over een paar jaar aan zijn kinderen een
idealistische anekdote vertellen. Godzijdank is het beeldje verguld en
niet ingelegd met diamanten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten