dinsdag 15 mei 2012

(a) sociale media

Soms heeft het zijn nadeel dat je als docent zoveel leerlingen krijgt die graag op je facebook willen of op je hyvespagina. Ik vind het altijd leuk mede omdat ik het gaaf vind dat leerlingen de moeite nemen om mij toe te voegen. Maar soms maakt het me ook wel wat teleurgesteld. Lang geleden, ontdekte ik een foto van een docent op de hyves die gemaakt was met een mobiele telefoon door een leerling in een klas. Eronder stonden de meest vreselijke dingen over desbetreffende docent... ik heb daar natuurlijk op gereageerd met de opmerking dat ik dit erg ongepast vond en dit ook doorgestuurd naar mijn unitleider... wat er verder mee gedaan is weet ik niet maar ik weet wel dat ik erg geschrokken ben. Een aantal jaren geleden werkte ik nog op de locatie in de polder waar een echte site was gemaakt door een leerling tegen een docent.. ik zal de letterlijke tekst die er stond niet herhalen maar de honden lusten er geen brood van, wederom heb ik daar op gereageerd met de opmerking dat ik dit erg ongepast vind en dat ik vind dat een leerling zich dan op een andere manier moet uitdrukken naar een docent omdat op deze manier de docent niets kan doen, en het dus over het hele web gaat. Wederom dit gemeld aan een meerdere maar wat er nu gebeurt is weet ik niet.. ik denk dat heel veel niet weten wat ze moeten doen dus het dan maar laten of zo....Maar goed, een half jaar geleden, een collega helemaal over de zeik want er was op een site iets over haar gezegd, ze heeft dit heel ernstig opgepakt, en is er voor gegaan. In middels had ik al aangegeven dat ik vond dat er een protocol moet komen over sociaal media gebruik, het maken van filmpjes in een klas etc maar dat was niet nodig nog.. misschien is dit het verhaal van de kalf en de put ik weet het niet.. Maar goed de leerling die dit had gedaan en de leerlingen die hierop hebben gereageerd zijn helemaal op hun plek gezet en moesten hoe dan ook terug komen en ik weet niet wat nog meer.. ik vond het een beetje te veel van het goede maar goed ik ben maar een docentje... of zo . Later dit jaar werd een filmpje gemaakt van een leerling in een les die heel boos was, en dit is bewerkt door een leerling en op internet gezet, dit was heftig vond ik  en daar is ook heel goed op gereageerd vind ik van uit zowel de ouders als de school, het kind is hierop aangesproken door de moeder, is intern geschorst geweest en nog dezelfde avond met moeder en een bos bloemen naar dat kind dat gefilmd is toegegaan en excuus aan geboden hiervoor.
Deze week echter ontdekte ik een foto van een collega die door leerlingen uit de derde klas zijn gemaakt  met op de rug een tekst van loser die ze hadden geplakt op zijn rug... ik heb deze foto maar naar de unitleider gestuurd van deze groep leerlingen met de opmerking doe wat wijsheid is.. mede omdat er door heel veel leerlingen hierop gereageerd is en men vond het grappig etc. men vond he helemaal geweldig en noem maar op en hadden dikke pret. Nu zou het kunnen dat het met photoshop is gedaan dat weet ik niet maar ik weet wel dat het duidelijk de achterkant is van een docent van onze school en ik vind dat dit niet kan.. toch verbaas ik me dan hoe de dader dan reageert, want wederom heb ik natuurlijk gezegd dat ik vind dat dit niet kan en dat ze hun excuus moeten aanbieden aan de docent, de reactie van de dader  en mede klasgenoetn ik heb maar even geknipt en geplakt. ( de namen en de foto heb ik maar even weggehaald omdat dat er niet toe doet naar mijn idee). Inmiddels is door betreffende unitleider geweldig goed gereageerd, ze heeft het meisje die dit had gedaan meteen bij zich gehaald, en meteen hierop aan gesproken. Het meisje vond het heel erg dat ze dit had gedaan, en heeft meteen de foto met de teksten verwijderd. Daarnaast heeft ze een brief geschreven voor excuus voor de docent, en alle medeplichtingen moesten dit ook doen een handgeschreven excuus maken en inleveren bij de unitleider en ook bij de docent. Het is geweldig hoe goed dit is opgepakt vind ik. Wel merkte ik dat de leerlingen die dit hadden gedaan wat pissig op mij waren, maar dat vind ik niet erg, als ze nadenken weten ze ook dat ik opkom als er onrecht in het spel is. zo is het met mijn begeleiding met de leerlingen die ik heb in de counseling in de klassen maar ook met collegas.. dus dat zullen ze op een gegeven moment wel in gaan zien.
Tenslotte valt het me altijd op dat altijd even leerlingen in de pauze of tijdens een leswisseling even bij mij binnenlopen om even met mij te praten of hoi te zeggen, of een stikker te halen. dus ach het komt wel goed... Ik denk trouwens wel dat sommige ouders wat meer moeten opletten wat hun kinderen zoal uitspoken op het internet om dit soort dingen te voorkomen
Hoe bedoel je leraar voor schut gezet !

    •  heb jij dat gedaan???
      16 uur geleden ·

    •  hahahaha
      16 uur geleden ·

    •  Ja ja leren noemen ze dat
      16 uur geleden ·

    •  haha
      16 uur geleden ·

    •  Nicole, heb je een onvoldoende gehaald..zeker voor gym, de jeugd is niet meer zo lening als in mijn tijd ;-))))))
      16 uur geleden ·

    •  Hahaha. Ja heb ik gedaan. Had verloren met een potje kaarten !
      15 uur geleden ·

    •  haha geniaal had ie het door ?
      15 uur geleden ·

    •  wwahahahahaha had ie t door dn?:p
      14 uur geleden ·

    •  Tuurlijk niet !!
      14 uur geleden ·

    •  ahahaahahahah fk grappig.
      14 uur geleden ·

    •  Hahaha goed bezig meisje..!
      14 uur geleden ·

    •  hihhhi. !!
      14 uur geleden ·

    •  Hahaha hoe hebben jullie dat nouw weer voor elkaar gekregen?
      12 uur geleden ·

    •  we gingen een potje ezelen, en ja  verloor en moest een opdracht doen! Dit was dus de opdracht haha!
      12 uur geleden ·

    •  Wejoooo zo stoer! Goed gedaan!:)
      11 uur geleden ·

    •  hij blijft leuk zal ie thuis ook nog dat ding hebben
      10 uur geleden ·

    •  oh dit kan niet jongens sorry dit gaat te ver vind ik... hoop dat jullie wel excuus aan bieden aan deze docent van onze locatie
      10 uur geleden ·

    •  ookal is het een fotoshop dat maakt niet uit dit kan je niet maken
      10 uur geleden ·

    •  haha, grapje hahaha! Nee we gaan onze excuses aanbieden meneer! En we zullen het nooit maar dan ook nooit meer doen!
      10 uur geleden ·

    •  Het was gewoon als grapje bedoeld, en als ze zelfs daar niet om kunnen lachen hier. Vind ik dat erg triest.
      ongeveer een uur geleden ·


1 opmerking: