zaterdag 26 mei 2012

en de winnaar is...

Gisteravond bij vriend Frans het songfestival gaan bekijken, zoals we al jaren doen. Lekker met z'n twee met pen en papier, met een scorelijst en kijken naar de liedjes. Natuurlijk geven we de nodige commentaar, dat hoort erbij natuurlijk. We kwamen beiden wel tot de conclussie dat het een moeilijk jaar is dit jaar.. mede omdat het zo verschillend is de liedjes en het zo lastig in te schatten is. We waren erg gecharmeerd van Engelbert met een prachtige balade.. en ik genot echt, kippenvel en tevens genieten van alles wat hij zong.. zo sober en toch met kracht.. heerlijk. Daarnaast genoten van de dames van Rusland, de sfeer, de dans de lol etc. Het prachtige nummer van Estland waar ik zo van onder de indruk was, mooi gezongen mooie stem en mooie man.. sober gebruikt alleen zijn stem, geen toestanden van dans of van gekke dingen maar gewoon puur het lied wat zo diep van binnenuit komt.. prachtig.. maar ook Servie, een mooie lied vond ik en zo gevoelig gezongen. Tevens was Duitsland een mooi lied met een mooie zanger dus dat was ook goed geweest...De vele schreeuwnummers, of de liedjes, zoals Griekenland, die met een back-up zanger werden gezongen, (als je goed op let zie je soms mensen achter op het grote podium staan, vaak in het zwart, ze staan vaak ook onbewegelijk... maar zingen bijna alles mee om desbetreffende zanger of zangeres een stem te geven , of misschien wel om gewoon te zorgen dat het toch wat zuiverder is dan dat ze zonder zingen.. life zingen is tenslotte toch niet altijd even gemakkelijk. Dat vind ik jammer, mede om het een songfestival is en niet een theatershow.. maar dat speelt wel mee dat het aanslaat dat weet ik.. maar toch als ik bekijk naar de echte zangers en zangeressen met geweldige stemmen die dan toch vrij laag eindigen... of zelden winnen kunnen we ons afvragen of we niet weer terug moeten naar de basis.. een orkest een zanger of zangeres, die eenvoudig hun lied brengen met hun stem, zonder dansers, zonder andere gekke decorstukken als draaiorgels of als ovens.. etc maar gewoon dat het gaat om zang en eventueel de jurk. of pak...
Dit jaar won Zweden en ik moet zeggen ik vind het ergens wel terecht omdat het wel een mooie show met een mooi lied was.. dus daarom maar even de link naar de winnaar voor de mensen die het songfestival niet gevolgd hebben De winnaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten