zondag 20 mei 2012

Presenteren in de tweede klas

Met mijn tweede klassen op mijn school, doe ik altijd aan het einde van het jaar het onderdeel presenteren. Het is een onderdeel dat bestaat uit een aantal lessen waarin ze zich moeten laten zien. Als eerste opdracht krijgen ze om een mop te vertellen, hiervoor zien ze een aflevering van moppentoppers, waarin ik aangeef wat een moppenverteller gebruikt en doet etc. Ik vertel over intonatie, timing beweging etc. Puur om ze iets te leren. Daarna moeten ze een een mop meenemen en deze vertellen op het podium uit het hoofd. Het is altijd weer leuk mede omdat de leerlingen dit toch wel serieus nemen en hun best doen. Nadat ze dit hebben gedaan krijgen ze tips van mij hoe het beter kan en ook van klasgenoten. De week erop moeten ze dan hun mop nog een keer doen en dan voor een cijfer. De week erop ga ik met ze aan de slag met het spelen van de moppen, dit doe ik om ze te leren dat ze van teksten toneelstukken kunnen maken. Na het spelen van de moppen, komt eigenlijk het mooiste onderdeel voro mij wat ik erg leuk vind. Het voordragen van gedichten door de kinderen. De grootste bink komt met soms de mooiste en meest ontroerende gedichten aan.. ik vind dat zo mooi. Ik maak ook altijd een speciaal decor met witte lakens, een bankje, en paar harten en zet er ledkaarsjes op en start altijd met het lied van rob de nijs. Zet een kaars voor je raam vannacht Het is altijd weer leuk om dat sfeertje te maken en zo de kinderen in de juiste sfeer te brengen.Ik herinner me prachtige zelf geschreven gedichten van kinderen over hun moeder, Kinderen die in huilen uitbarsten omdat ze zomaar voor hun klas vertellen in een gedicht wat ze zo raakt. Soms ook moet ik lachen omdat ze met een sinterklaas gedicht komen. Maar het mooiste vind ik dat iedereen zijn best doet en echt een gedicht zoekt wat bij ze past. Hierna krijgen ze wederom tips van mij en mogen ze de week erop wederom het gedicht doen. Ik ga ze dan opnemen en mogen ze zichzelf terug zien en zichzelf een cijfer geven.. Daarna mogen ze ook een andere klas beoordelen.. en dat maakt het natuurlijk extra spannend. Na deze les gaan we kijken naar een video over het ontstaan van een rap en moeten ze een rap schrijven en deze ook presenteren aan de klas. Dit geeft altijd een hoop gedoe omdat men vaak niet zo ritme vast is maar ik zie wel dat ze losser en vrijer worden en dat ze zich laten zien. wat ik prachtig vind. Als laatste krijgen ze sollicitatie gesprekken. Mede omdat ze in klas drie stage moeten lopen en ze dus dat moeten kunnen. Ik let dan vooral op hun houding, hoe komen ze binnen, hoe zitten ze erbij hoe doen ze in het gesprek... en de klas kijkt mee.. het leuke is dat ik ze nooit afbrand maar dat we met elkaar vreselijk veel lol hebben om hoe we overkomen.En ja ik word ook regelmatig bekritiseerd en dat is prima dat hoort ook en het mag van mij. Wel vind ik het schokkend hoe slecht ze zijn in  de georgrafische kennis. Vraag je aan een leerling of ze lang onderweg waren vanuit Alphen aan den rijn naar Maastricht, waarop het antwoord komt.. nee hoor maar een half uurtje. of als ze naar Hoofddorp gaan vanuit alphen dat ze er dan toch wel 3 uur over hebben gedaan. en echt niet weten waar deze plaatsen liggen.... vind ik schokkend en echt een verarming van ons onderwijs....

2 opmerkingen:

  1. Ik heb het gevoel dat kinderen steeds dommer worden

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @aidan, ik ben het niet helemaal met je eens, ik denk dat de kinderen steeds dommer worden gehouden/gemaakt. Een stuk algemene kennis is eigenlijk totaal van de baan valt me op.....
    en ik kan het weten omdat ik al jaren brul dat het samen gaan van veel vakken de alg. kennis van de leerlingen niet echt ten goede komt....

    BeantwoordenVerwijderen