vrijdag 9 augustus 2024

Berlijn dag van terug naar huis

 

Zoals ik gisteren al schreef...en dan is er de dag waarvan je wist dat je afscheid moet nemen van Berlijn. Het laatste kopje thee genomen op de trap incluis het ijsje. Laatste keer de 10 trappen a 9 treden beklommen naar mijn kamer. Koffer voor ingepakt zodat ik morgen nog maar een paar dingen in hoef te pakken. En dan nog de laatste dingen te doen rond 15.00 bij het hotel terug koffer halen en dan naar de trein en weer een denk beeldige koffer achterlaten in Berlijn en over een maand weer boeken voor dit hotel en ook voor de reis met naar mijn moeders verjaardag. .

Vanochtend wakker met een soort van zwaar gevoel en ja hoor.. ik ga naar huis mijn lichaam en hoofd wil dat niet.. de vrijheid die je voelt in deze stad is enorm. 

Maar gelukkig werd ik ruw gewekt door de klop op mijn deur door een meisje van de balie dat mijn kinderbedje er was..tijd om te gaan dus als men mij kinderen in de maag  wil splitsen moet je snel wegwezen. Of komt het door de rompertjes die ik gekocht heb voor bevallen en aanstaande bevallen vrienden.  

Nou dit gaat de dag worden was ineens in paniek want ik was mijn iPad kwijt ik zoeken totdat ik besefte dat ik naar een film zat te kijken  op de iPad. 

 Tijd om uit te checken en naar de stad te gaan . 

De stad blijft boeien vandaag wilde ik naar museum van de dingen, helaas ging die pas om 12.00 open dus toch nog snel even het DDR museum in, was aardig maar zoveel informatie dat ik er gauw klaar mee was, hoofd zit vol, dus wel gezien hoe men woonde, heerlijke jaren 70 inrichting en klein. Maar deed me erg denken aan de huisjes in openlucht museum in Arnhem.  Erg grappig maar niet als je beseft in wat voor omstandigheden men leefde. Daarna de zoektocht maar het museum, ik ben daar erg goed in kom ik achter.  

Maar nadat ik erg lang had rondgelopen mocht ik het museum in, helaas was er alleen een hele vage tentoonstelling over iets wat ik niet begreep.. gemiste kans dus., het museum der dingen was net verhuisd en de collectie moest nog worden opgebouwd.. dus tja lege schappen kijken is ook geen pretje dus was ik snel klaar terug naar het hotel besloot ik om een veggie pasta te eten met een water , op het station nog een laatste kopje thee en juist een ijsje en dan naar het vliegveld .. Berlijn is dan voor een jaar in de wacht . Maar zoals altijd blijft mijn koffer in Berlijn zodat ik terug kan. 

De treinreis naar het station was waardeloos, was onduidelijk welk perron laat staan welke trein je moest nemen. Op goed geluk ergens ingestapt en dat was goed maar oh wat stonden we hutje mudje vreselijk. Bij aankomst op Brandenburg ging het goed voor ik het wist stond ik bij de douane en legde ik mijn spullen in de bak en voor het eerst was er een aardige man, behulpzaam etc ik was oprecht blij. Misschien dat dat het was maar ik kon gewoon doorlopen, okay 1 man wilde nog even aan mijn rechterbeen voelen maar dat gunde ik de oude snoeper wel tenslotte zit er ook niet elke dag een man aan mijn rechter been. 

Maar dit keer ging mij koffer, mijn rugzak etc allemaal zonder gedoe door de douane. Luxe. 

Op het vliegveld  eerst even langs de shops gelopen om te ontdekken dat ik niets nodig heb. Daarna lekkere kop thee gedronken en de toiletspullen even goed geordend in de toilettas. 

Kortom het is kloten om terug te gaan maar wel lekker om weer even  Berlijn te hebben gevoeld. Volgend jaar zomer maar weer  en hopelijk weer zulk mooi weer.., al zweet ik me ongans. 

Heerlijk gegeten op het vliegveld en voor het eerst het gevoel dat alles vlekkeloos verloopt.  het door de poortjes gaan om het vliegtuig in te gaan ging heel snel, ik bleek dit keer helemaal achterin te zitten. een plek die ik zelf niet had uitgekozen maar ja.. het is wat het is.. je zit en je vliegt.

De vlucht ging goed, iets turbulentie maar dat is te overzien.

Bij aankomst mochten de mensen die een overstap het eerst eruit maar zoals te verwachten waren we in Nederland en dus ging iedereen gewoon staan, ook de mensen die gewoon naar huis gingen.

De bus bracht ons naar de bagagehal en ik kon zo doorlopen naar  de bus.. en die was er nog niet, met de bus terug naar huis, is toch een luxe.. daarna lekker de koffer uitgepakt mijn kunstwerken nog eens extra bekeken en voor mezelf weten ik heb iets heel goeds en moois gekocht.

De koffer die in Berlijn is achtergebleven is prima dat hij er nog is dan kan ik in ieder geval volgend jaar terg  ps de reis en hotel zijn al geboekt..  zag een prachtige aanbieding dus volgend jaar weer een aantal dagen naar Berlijn









 
De beruchte trap waar ik altijd zit na een dag Berlijn met een kop thee en een ijsje.. ooit ontstaan toen ik met vriendin Ankie in Berlijn was.. en het is gebleven deze gewoonte...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten