donderdag 8 augustus 2024

Berlijn dag 4

 

Het gaat snel veel te snel alweer de bijna laatste dag en ik ben Berlijn nog niet zat.. het is zo vertrouwd  en zo mooi,voor de mensen die nog nooit in Berlijn zijn geweest ga.. en ik heb tips voor jou . 

De avond was heerlijk, na gegeten te hebben bij raw gelande terwijl de regen met bakken uit de lucht viel, ben ik heel relaxt met de tram naar het hotel gegaan. Ik heb natuurlijk nog een ijsje en een kop thee op de trap gedronken, zo lekker is dat, er was nog een droog stukje om te zitten. Wederom de 10 trappen genomen naar mijn kamer, daar aangekomen eerst een kop thee gezet, de gekwelde voeten bekeken met hun stralende blaren maar het gaat goed met de blarenpleisters en de wandelwol of zoals ze het in Duitsland noemen wandel geluk.

Daarna de plannen voor deze dag gemaakt, was even zoeken, het poppenkastmuseum is helaas gesloten wegens vakantie, dus gaan we naar het museum met o a een expositie van Frans hals. In dit museum ben ik nog nooit geweest dus is het wel leuk om er even te kijken. Om 15.00 heb ik weer een free tour door wild Berlijn, ik ben benieuwd. 

Het lopen naar het museum was een zoekactie omdat dus bleek dat de hele binnenstad bij de brandenburgertor en bundestag op zijn gat ligt, er gaat een gigantische voetbalveld komen wegens iets met voetbal.

Toch via een parkje en het groot Russisch gedenkplek en veel kruip door sluip door padjes in tierkarten ben ik via een soort van achteringang in het museum gekomen. En daar was de herkenning ik was er al eens geweest. En herinnerde me de giga collectie religieuze kunst. Maar ook was  er de tentoonstelling van Frans Hals en die had ik al gezien in Amsterdam maar deze was toch iets anders van opzet en lang niet al zijn werk was er. 

Daarna wilde ik naar een wachttoren van de ddr die je kan bezoeken maar helaas kon ik die niet vinden dus ben ik maar  ergens gaan lunchen. Tussendoor nog wel even mijn moeder gebeld omdat de crematie was van mij tante het was gelukkig goed gegaan ook met haar.

Daarna naar Alexanderplaz toch nog snel even twee rompertjes gekocht voor de aanstaande en geboren baby’s. Moet zeggen is een heel andere tak van sport het uitkiezen van rompertjes zeker als ze gaan vragen hoe oud… geen idee wat ik dan moet zeggen dus dan maar de onhandige stuntelaar uithangen die ik ben. Hopeloze blik lief lachen en dan dom kijken .. werkt altijd meteen de verkoopster bij de kraam in de help stand de hele kraam overhoop gehaald om de beste rompertjes te zoeken .. 

daarna kop thee op alexanderplatz want daar was ik nog niet aan toegekomen. Heb trouwens het vermoeden dat de blaar op mijn kleine rechterteentje is gesprongen leve de wol en compeat en vanavond op de hotelkamer zal ik maar eens kijken of ik nog meer moet verzorgen . .  Straks naar de wild berlin tour ben benieuwd. 

Nou het liep iets anders, de tour ging niet door, ik werd gekoppeld aan een vrolijke schot die ook veel wist en het erg goed en leuk wist te vertellen. Kwam ook op onbekende plekken . Maar ook veel bekende plekken.  Kon het niet laten om toch nog een klein kunstwerkje te kopen van David  Bowie in een kleine galerie.

Daarna dwaalden langs de zelfde stukken als gisteren. Het kunst centrum. Das baumhaus en Yaam. Maar we bogen rechts af in plaats van links richting Yaam. We gingen naar het Holtzmarket (.  https://web.holzmarkt.com/beta ) een ander alternatief waar je heerlijk kunt eten en luisteren naar relaxte muziek. Ik heb daar heerlijk gegeten.

Voordat ik voor de laatste keer naar mijn kamer loop, ben ik eerst nog even op de trap het welbekende ijsje en kop thee gaan halen. heerlijk... Daarna op de trap nog na zitten te denken over de afgelopen dagen wat was het weer thuis komen voor mij.. en wat was het heerlijk om weer in Berlijn te zijn.

De tocht naar het hotel genomen waar ik voor de laatste keer de 10 trappen beklommen ben voor dit jaar.. heb mijn koffer ingepakt, de kamer opgeruimd dit keer had ik het goed gedaan met de vloeistoffen de meeste flesjes waren leeg, dus ik kon alles meteen in een plastic zakje doen die ze zo graag zien op Berlijn airport.

Op de hotelkamer nog even mijn blog van deze dag afgeschreven, nog even wat op de ipad gekeken, daarna wat lezen en slapen.. morgen terug naar huis












Geen opmerkingen:

Een reactie posten