dinsdag 6 augustus 2024

Berlijn dag 2

 

Zo de storm kwam op.. de regen liet nog even op zich wachten, maar ik ben heel snel het theater gelopen waar dus de show is.

Er stond al een hele lang te wachten dus ik moest achteraan sluiten. Inmiddels had ik al bedacht dat ik met een uber terug ga naar het hotel.. soms is genoeg genoeg. 

Bij binnenkomst was het hele gebouw volgezet met kaarsen, ze stonden op trappen echt overal, ik denk dat er in totaal wel een dikke  5000 kaarsen stonden, wel op batterijen neem ik aan of oplaadbare.. maar bedacht me wel wie zou toch al die kaarsen elke keer moeten opladen of de batterijen vervangen wat een hel

Maar ook de zaal met een prachtig cassette plafond ( ja Bas ik heb het onthouden) van mooi mahonie hout was ook vol met kaarsen.  Na 30 minuten wachten begon het concert, het waren liedjes van Coldplay en Ed Sheran die ze speelden 3 violisten en 1  cello, de combi klonk prachtig. De liedjes waren ook erg herkenbaar en hoe ze I fix you van Coldplay speelden was adembenemend mooi. We kregen van te voren te horen dat we niet mochten filmen etc terecht maar wat had ik graag dit lied opgenomen.. maar ja het mocht niet.

In deze zaal hebben nog heel veel bekende artiesten lp s etc opgenomen omdat het geluid daar zo mooi is. Niet voor niets staat er een eerbetoon aan David Bowie bij deze zaal met brandende echt kaars.

Het was prachtig, wat me voor de muzikanten erg vermoeiend is dat na elk gespeelde lied kregen ze applaus en dan gingen ze staan en bogen na twee liedjes ging de cellist een verhaaltje vertellen, mijn Duits is niet slecht maar ik begreep er niets van. Volgens mij niemand omdat men meteen applaus gaf als het klonk alsof hij klaar was,. 

Maar nogmaals een aanrader. Na een uur was het concert klaar en heb ik een Uber  besteld voor 9 euro bracht hij mij naar het hotel dus heerlijk geen gedoe en getob het is klaar. Heerlijk , daarna op de kamer heerlijk kopje thee wat  chips gegeten, douche genomen en naar bed.. morgen weer een mooie dag voor de boeg zin in.

Het was een heerlijke nacht, goed geslapen en toch met een soort van hamer in mijn hoofd wakker.. dat kan kennelijk. Het ontbijt bestaande uit skyr, de kwark in Berlijn is niet te eten, verse aardbeien en kersen met muesli ging er goed in. Vandaag een dag vol uitdagingen, veel nieuwe dingen maar ook wat vertrouwde dingen, het Raw gelande moet worden bezocht, sfeer proeven en eten daar. 

Ik ben begonnen met een stukje oorlog de bunker van Hitler, nieuw in Berlijn bij mijn weten..( blijkt dat hij er al is vanaf 2008, nooit iets over gelezen of geweten) veel eerbetoon lijkt het maar het is vooral een waarschuwing om te zien hoe geraffineerd een dictator aan de macht komt.. en dan al het leed wat het aanricht., ik werd er echt akelig van   Zeker als je ziet wat er gebeurt is in Oekraïne maar ook de herinneringen aan Auswich waar ik ben geweest gruwelijk.. dit nooit meer. Daarna maar even aan de thee bij een prachtig Turks zaakje . 

Daarna besloten om naar de enige in Europa gevestigde Samoerai museum te gaan. Het was een klein uurtje wandelen en ik besloot ook even een tentoonstelling in te gaan met oude Volkswagens , prachtig . Het samoerai museum was prachtig nooit geweten dat er zoveel verschillende pakken waren laat staan verschillende soorten maskers en helmen .. laat staan de hoeveelheid messen zwaarden etc.. prachtig. Dus nadat ik daar behoorlijk lang heb rondgelopen, niet alle teksten heb gelezen. Besloot ik om de rest van mijn programma van deze dag ff te skippen het Joods kerkhof en een streetart centrum dat ver buiten de stad ligt. Ga naar mijn steegje en eten bij de tent met streetfood  waar ik wel vaker eet.

De tocht naar het bekende steegje viel duurder uit dan ik in gedachten had, twee prachtige kunstwerken gekocht 1 moest ik vreselijk om lachen de ander was wel heftig maar indrukwekkend. De tweede was een groot zwart vel met daarop in zilver als het ware de screen protector voor een telefoon terwijl er twee tralies op staan  foto’s komen later omdat het te mooi is ingepakt. Gevolg ik heb een taakje te doen in de vakantie mij kunstmuur in mijn werkkamer gaan organiseren. Daarna lekker door de stad gelopen en uiteindelijk lekker gaan zitten in het oude kerkhofje waar ik graag kom en vaak echt even tot rust kom. De stilte is daar heerlijk. Ook de serene rust  die er heerst. Wel ben ik dan verbaasd dat er een mevrouw komt die haar honden daar uitlaat zonder opruim zakje … mag het niet zeggen maar ze was behoorlijk blond.., 

Daarna heerlijk gaan eten bij de streetfood tent District mot wederom prima eten en ook meer dan genoeg. Lekker vroeg naar de hotelkamer gegaan. 









 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten