dinsdag 30 mei 2023

Valencia dag 2

Het voordeel van in  dit hotel slapen is wel dat je ontdekt dat je met je hoofd op een steen kunt slapen, dat je ook op een plank in slaap valt en dat je ook went aan weinig over je heen.. dit bied perspectief voor in de toekomst.   Maar ik hou niet van kamperen …. Daarnaast ontdek ik ook ( ik slaap in de  Kate Perry kamer, alle kamers in dit hotel zijn vernoemt naar een artiest of popgroep, dat ze wel erg krakkemikkig is. Er is geen warm water bij de wastafel, als je hem laat leeglopen dan lekt de afvoer, de toiletpot staat los dus als je je billen wil afvegen dan klapt de toilet pot naar rechts .. je moet er wel scheef opzitten omdat de pot tegen de muur staat. Daarnaast is het zo gehorig dat je dus de buren hoort snurken alsof hij naast je ligt.. naast een nadeel dat je er wakker van wordt is het ook iets om van te leren hoe het is om weer eens naast iemand te liggen, het is om in kleine stapjes te wennen.. daarnaast hoor je ook naast het snurken een compleet concert aan winden die de buurman laat op het toilet… ik tel mijn zegeningen van het alleen zijn… .

We hadden om half 9 afgesproken om te ontbijten, mooie tijd toch iets van uitslapen, dus ik was keurig op tijd klaar, kopje thee gedronken en ook meteen de kiwi van de ochtend genomen. De snackgroente die ik mee had heeft de vlucht niet zo heel fijn overleefd, het is inmiddels groentepuree..

Het ontbijt is wat je noemt bijna voedzaam, zeker niet milieu bewust, maar je kan er prima mee door. Alles is voorverpakt, er is geen kaas etc alleen jam, honing boter. Daarnaast staan er wat kant en klare pakjes met vruchten yoghurt en wat cereals..en er is koffie en thee.. dat is het. Dus je hebt weinig keus, al mis ik wel het eitje.. maar dat eet ik thuis  ook niet in de ochtend, en we hebben heel Nederlands meteen ook maar wat dingen, het was tenslotte toch al voor verpakt spullen meegenomen voor onderweg.

Zoals te verwachten wilden we de wandeling maken vanaf en stadhuis naar het postkantoor. Daar was veel architectuur.. nooit gezien we vonden het station leuker in de stijl van jugendstil daarnaast was de stieren arena. We besloten om ons programma te vervolgen namelijk naar het volgende punt, laten we nu langs een pracht gebouw lopen in barok stijl 2.0 dus dit bleek een museum te zijn. Wij naar binnen een voormalig paleis… Ankie gratis dus die heeft haar fles wijn voor vanavond verdient. We liepen door het museum en kwamen tot de ontdekking dat dit nou juist het museum was waar we echt niet naar toe wilden.. het keramiek museum .. .maar het was wel aardig .  Vooral de tentoonstelling van de sieraden was erg mooi, al zaten er veel ondraagbare sieraden bij. Daarna gingen we aan de koffie, heerlijk terwijl ik de bestelling deed raakte Ankie in een gesprek die verbazend veel op mijn collega en vriendin Els leek, die hier ook op vakantie is. Het was haar niet

Onderweg kwamen we een kerk tegen die zijn we ingegaan en ook de toren beklommen om te ontdekken dat je boven uit je verschoning waait.

Daarna waren we eindelijk waar we wilden zijn, een gebouw met grote pilaren in een zaal ( de lonja de la seda), verder was het gebouw aardig om te zien, toch was de verwachting groot dus kon het alleen maar teleurstellend zijn en dat was het ook.  Gelukkig zat de Kathedraal er tegenover besloten we meteen deze naar binnen te gaan en te gaan kijken. Ook prachtig.  Het begon wat te regenen dus wij aan de paella, ik de vega heerlijk. Daarna zijn we naar de Romeinse stad gegaan onder de grond ook maakt dit indruk als je het ziet. Ik kan daar oprecht van genieten .  Terwijl we daar liepen was er volgens mij iemand heel boos omdat we niet de kerk nog een keer zijn ingegaan en liet het dus keihard regenen… en donderen. Heb mijn heil in de souvenirshop gezocht. Meteen 2 x een paraplu gekocht en ook een waaier voor Laura.

Op een gegeven moment waren we het wachten zat dus besloten we om maar te gaan lopen dan maar nat.

We kwamen aan bij het Ivam. Het moderne kunst museum van Valencia, vol verwachting klopt ons hart het gebouw schept verwachtingen, helaas vielen de exposities wat tegen, maar we liepen droog en warm, dus dat was prima. En toch weer wat kunst gezien samen.

Na het bezoek aan het museum zijn we maar aan de koffie en thee gegaan.. en gekeken naar de regen. Toen het droog was zijn we zelf gaan dwalen door de wijk Carmen, prachtig. Weer zoveel mooie dingen gezien. Uiteindelijk hebben we voor de regen twee gele regenjassen gekocht, helaas was er geen doorzichtige of zwart dus ik loop morgen in het geel stok ongelukkig te wezen. Heb Ankie dan ook verboden om een foto te maken van mij . Daarna aan de tapa's heerlijk gebakken groenten met geitenkaas. Als toetje een ijsje een gewoonte die er in geslopen is tijdens Berlijn en we blijven het doen even een ijsje aan het einde van de dag.