vrijdag 5 mei 2023

Berlijn april 2023 ( dag 3)

 

Op naar het concentratie kamp,  vroeg op alles geregeld om te ontdekken in de metro dat ik mijn fototoestel had vergeten. Balen maar het is niet anders. We hebben snel een paar broodjes gekocht om daarna naar de afgesproken plek te gaan. We zagen niemand en er kwam ook niemand. Even vreselijk balen.. dus na even flink diep zuchten zijn we eerst naar het hotel gegaan om mijn fototoestel te halen. Ook een mazzeltje . Daarna terug om naar het concentratiekamp te gaan  en deze te bezoeken op eigen houtje. Maar we misten op 1 minuut na de trein, dus bleven we in Berlijn. Ook een voordeel kon met mijn broer naar het Tranenplatz, ook erg mooi om te zijn was er al eerder geweest maar blijft indrukwekkend..

Daar in mijn hoofd een nieuw plan voor deze dag opgezet in mijn hoofd 

Eerst hebben we wat gedronken, daarna naar check point Charley zijn we gegaan ik wilde graag de luchtballon zien die men gemaakt had om uit oost Berlijn te vluchten. Helaas was het gebouw dicht dus hebben we daar een broodje gegeten en heb ik besloten om in de zomer er alsnog even heen te gaan, al is dat totaal niets voor mij ik hou erg van andere dingen in Berlijn. Deze reis staat in teken van de belangstelling van mijn broer, dus een heel andere Berlijn die ik normaal zou maken. 

We zijn  naar een andere gedenk plek gegaan omdat dat ook goed is om te zien.  Topografie des Terros. Al merknaam dat ik nu even genoeg heb van al dat oorlog nu tijd voor de andere kant van Berlijn. Dus op naar het humbold gegaan een interactieve museum over Berlijn 

Onderweg zijn we in de Nationalen friedtich kirche gegaan waar een beelden tentoonstelling was  rond het standbeeld de twee prinsessen. Prachtige plek voor een groep beeldender prachtig lucht. Genieten . 

Daarna zijn we eindelijk aangekomen bij de humbolt forum. Waar we een expositie hebben bezocht over de mens en natuur. Was redelijk. Daarna met de Metro naar de ost site galerie,waar we eerst das Baumhaus hebben bezocht, een must voor mij om te zien hoe het veranderd.  Terug naar de ost site galerie waar we hebben op mijn verzoek het eerste gedeelte de achterkant gelopen mede omdat dat veel mooier is. Natuurlijk hebben we ook een stuk van de voorkant gedaan. 

Als verrassing voor mijn broer heb ik heb hem mee genomen naar het RAW gelande om te eten. Een streetart bolwerk op een oud rangeer terrein van het spoor. We hebben daar heerlijk gegeten, streetfood, daarna naar het Sony Center om het prachtige dak te laten zien maar ook om Potsdammer platz te zien. Helaas lag het plein open onder het schitterende dak

Nadat we daar genoeg gezien hadden zijn we naar het hotel gegaan om heerlijk naar onze kamers te gaan… 1890 cal  verbrand, 203 uur getraind,14 uur gestaan 25.157 stappen gelopen,20 km  en 26 trappen.. wie zegt dat op vakantie gaan geen sporten is 














Geen opmerkingen:

Een reactie posten