woensdag 7 december 2022

De Vlag

 

Het gaat toch soms heel gek in een mens hoofd, met name in mijn eigen hoofd, ik ben inmiddels zo gewend aan de omgekeerde vlag dat ik me daar niet over verbaas totdat ik ineens onze nationale driekleur zie hangen zoals hij bedoelt is, rood, wit blauw.. heel gek dat je dan even denkt wat is er nou zo gek aan deze vlag

Natuurlijk begrijp ik dat onze boeren boos zijn, dat ze dit uitten met de driekleur op zijn kop, een oud gebruik uit de scheepsvaart, blauw wit rood, schip in nood. en nu dus blauw wit rood  boer in nood. Ik begrijp ze wel, het is nooit leuk als je iets op moet geven wat jou zo dierbaar is, waar je je hele leven je hart, ziel en zaligheid in hebt gestopt, ik begrijp dat wel 

Al kon ik ooit niet een bijna bulderlach onderdrukken toen ik op een strobaal zag staan.. HELP zonder boeren geen boerinnenkalender.. ik vond dat hilarisch en getuige van humor. al dacht ik zelf nou een leuke boerenkalender is ook niet verkeerd... maar ja daar hebben we de brandweermannen voor.

Maar goed, terwijl ik daar zo over zat te mijmeren dat ik verbaasd was over de normale vlag. besefte ik me ook ineens, hoe boos kan je zijn.. Als ik langs wegen rij door de polder voor weer een lange afstandswandeling, zie ik soms om de meter een omgekeerde vlag langs een weiland, als een soort erehaag..... ik vraag me dan soms af, als je zo erg in nood zit hoe heb je dan zoveel vlaggen kunnen kopen.. maar ook hoe duidelijk wil je zijn met je boosheid, het raakt dus niet meer.. als er zoveel is dan valt het niet meer op, alleen dat het er veel zijn... 

Terwijl ik dit zo zat te bedenken, besefte ik me ook dat ik eigenlijk niet mag piepen want ja ik heb het goed, een prachtige baan, een heerlijk huis etc, maar ook ben ik wel eens boos om hoe het loopt terwijl ik daar dan mee rond loop, maar om nu meteen mijn hele lokaal vol te hangen met omgekeerde vlaggen dat is ook wel iets te ver gezocht volgens mij.

Moet ook zeggen dat ik denk dat het nu al duidelijk genoeg is, de boerenzakdoeken mogen weer waar ze voor dienen, namelijk om je nek als sjaal, of gewoon om je hoofd tegen de zon, of gewoon lekker als snotlap, de vlaggen mogen wel weer in huis, en zullen we ze dan ook gewoon meteen omdraaien en weer als onze nationale trots gaan gebruiken en niet meer als uiting van woede, onbegrip etc maar gewoon om weer te gedenken, te herdenken, om te vieren.. ik denk dat daar de tijd wel rijp voor is nu.

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten