donderdag 29 december 2022

ach die tere zieltjes ook....

 

 Pietje Bell van geschikt voor alle leeftijden, naar geschikt voor 12 jaar en ouder en ineens naar geschikt voor 9 jaar en ouder

"Het Nederlands Instituut voor de Classificatie van Audiovisuele Media (NICAM) heeft de kinderfilm Pietje Bell uit 2002 geschikt geacht voor kinderen vanaf negen jaar. Het instituut, dat de Kijkwijzer vaststelt, heeft de leeftijdsclassificatie van de film aangepast na klachten over sommige scènes.

Het NICAM kreeg diverse klachten vanwege gewelddadige scènes in de film. Door die scènes vonden sommige ouders Pietje Bell niet geschikt voor jonge kijkers.

De leeftijdskwalificatie ging van 'geschikt voor alle leeftijden' naar 'geschikt voor twaalf jaar en ouder'. Daardoor kon de NPO de film niet meer overdag uitzenden.

KRO-NCRV had de film in het uitzendschema gezet voor 31 december, maar door de aangescherpte leeftijdskwalificatie kon die dus niet overdag vertoond worden. Nu de film geschikt wordt geacht voor negen jaar en ouder, gaat de uitzending gewoon door.

"We zijn blij met deze aanpassing en we wensen kinderen en ouders komende zaterdagochtend veel kijkplezier", aldus KRO-NCRV in een reactie"
 
Ik zou zeggen lees het bovenstaande nog een keer heel goed door.. en besef wat er gebeurt.. ten eerste ben ik verbaasd over dat deze film ineens geschikt is voor 12 jaar en ouder... hoezo.. volgens mij zit er geen enkel beeld in waarvan een kind in een trauma zal geraken.. er zitten wat vechtpartijtjes in, zoals we  ook op tv zien, zoals kinderen ook zien in video games.  Wat is er aan de hand met de ouders die bezwaar hebben gemaakt dat deze film op 31 december in de middag word uitgezonden omdat het hun kinderen zou raken..  Gewelddadige scenes zouden er inzitten, om eerlijk te zijn, ik heb die film gezien, ik vond het hilarisch leuk, net als de boeken van Pietje Bell, ik heb me daar kostelijk mee vermaakt en wat had ik een respect voor dat joch, vol kattenkwaad maar het hart op de goede plek, Zoals ik altijd al merk ik heb op school ook het meeste met die leerlingen, geweldig zijn dit soort kinderen.

Maar ineens hebben ouders bezwaar gemaakt bij het instituut dat de kijkwijzer maakt. en die is er in meegegaan.. ik denk meteen. die ouders kunnen dan toch ook gewoon de tv uit laten. ze hoeven niet te kijken tenslotte... ze kunnen ook met hun kind samen kijken en bespreken wat ze zien, niet wegstoppen maar openhouden en bespreken,  maar misschien ben ik daarin te hard.. en kunnen de prinsjes en prinsesje dit niet aan, of zullen de ouders er niet mee om kunnen gaan?

Het zijn van die vragen die dan door mijn hoofd spoken.. en ik denk dan.. het is een farce, eerst naar 12, dus dan mocht het niet worden uitgezonden in de middag, en dan toch maar naar 9 want dan mag het wel.. wat voor belang dient dan nog de kijkwijzer.. of zou het aangeven dat we inderdaad onze kinderen te zachtzinnig opvoeden, dat ze niets meer gewend zijn. dat weze niet meer leren dat er geweld bestaat in de wereld. Ontkennen we nu dat er oorlogen zijn in de wereld, dat er mensen zijn die niet altijd even lief zijn voor de medemens.. ik vraag me af of we op de goed weg zijn... ik begin te twijfelen hieraan. Zou het gevolg kunnen zijn dat Bambi niet meer mag omdat er een hertje alleen achter blijft, Dik Trom niet meer omdat een jongetje word gepest omdat hij wat minder slank is.. Ciske de rat laten we daar maar over zwijgen  of mag de Tele tubbies straks ook niet meer omdat daar in niet duidelijk word gesproken... of.. Tarzan, waarvan ik heb gesmuld als kind, omdat daar inderdaad geweld ten goede, de dieren die in opstand kwamen voor Tarzan en Jane, om te benadrukken hoe trouw dieren kunnen zijn,  in zit. of de kraker in mijn jeugd, velen zullen zich dat niet herinneren maar De laatste der Mohikanen wat vond ik dat spannend, en ook zo triest. maar oh zo mooi. dat zijn films die ik niet had willen missen in mijn jeugd.. het heeft me gevormd, realistisch gemaakt in de kijk op de wereld.

Zouden deze ouders wel van deze tijd zijn, zouden ze wel beseffen dat kinderen ook al voor hun 12de op hun tablet of iPhone of hun Samsung  telefoon ook kijken naar TIK TOK, naar You tube filmpjes etc.. waarin ook niet altijd alles even lief is..
 
Steeds vaker bekruipt mij het gevoel dat we te veel tijd hebben om ons zo druk te maken over zo iets onzinnigs.. ik vraag me af waarom we nu ook al de kinderfilms die ooit gemaakt is in 2002, 20 jaar na dato, ineens aan de paal nagelen. of zouden die ouders er niet naar hebben mogen kijken.. 
 
Kunnen we alsjeblief normaal doen en onze kinderen niet zo over beschermen maar leren overleven in de wereld waarin ze leven en ze vooral weerbaar maken in plaats van ze te beschermen met als gevolg dat ze als ze de echte wereld in moeten wereldvreemd zijn.. en dan in de stress, overprikkeld raken omdat ze niets gewend zijn...
  
Laten we de kinderen tot volwaardige en stressbestendige mensen opvoeden met af en toe een streek maar met het hart op de goede plek. van mij mogen er nog veel meer Pietje's  Bell en Pieternella's Bell zijn. dit zijn de kinderen met gouden handjes, soms met een zwarte hand.. maar met het hart op de goed plek... een schoolvoorbeeld voor vele kinderen van deze tijd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten