Afgelopen zaterdag met Ankie naar de film David Copperfield ( The presonal history of...)
Ik zag hem staan en dacht meteen aan de grote tovenaar, maar al lezende dacht ik.. ik weet het niet of dat wel zo is. maar kom laat ik gaan kijken .Aangezien ik vriendin Ankie ook al maanden niet meer echt heb gesproken, ja als je aan het werk bent en dus weinig tijd hebt, en alles in 1 weekeinde moet prakken voor sociale contacten is dat toch lastig ook met je sporten etc.
Dus dit is dan altijd een mooie gelegenheid om meteen ook bij te praten met elkaar.
De film was heel anders dan ik had gedacht, maar het mooie is als je je over je eerste gedachten hebt heengezet dan zie je de mooiheid van het verhaal, hoe alles samen komt maar ook de humor. De acteurs zetten erg veel herkenbare types neer en dat maakt het juist weer extra speels en leuk.
kortom een film voor een avondje ontspanning en humor dat erg bijzonder is
recensie van de film:
Regie: Armando Iannucci | Scenario: Simon Blackwell en Armando Iannucci | Cast:
Dev Patel (David Copperfield), Tilda Swinton (Betsey Trotwood), Morfydd
Clark (Clara Copperfield / Dora Spenlow), Rosalind Eleazar (Agnes),
Peter Capaldi (Mr Micawber), Hugh Laurie (Mr Dick), Ben Whishaw (Uriah
Heep), Gwendoline Christie (Jane Murdstone), Aneurin Barnard
(Steerforth), e.a. | Speelduur: 119 minuten | Jaar: 2019
Charles
Dickens heeft nooit een echte autobiografie geschreven, maar wat er het
dichtst bij in de buurt komt is 'David Copperfield'. Het is een halve
eeuw geleden dat er een filmversie van in de bioscopen heeft gedraaid.
Het is de ongekroonde Schotse koning van de Britse satire, Armando
Iannucci, die zich nu waagt aan een verfilming. Met In the Loop en The Death of Stalin
zette hij zijn komische acteurs vooral aan het improviseren. Zou die
aanpak ook kunnen werken bij zoiets taligs als dit, een klassieker die
bovendien bij velen in het geheugen gegrift staat?
Daar gaan we niet achter komen, want Iannucci toont zich verbazingwekkend conventioneel met zijn The Personal History of David Copperfield.
Goed, het tempo is erg van deze tijd, de personages etnisch gemêleerd
(zelfs binnen hetzelfde gezin), en de manier van dialoog opdragen voelt
vrij van stijfheid. Maar de film zal niet radicaal afwijken van het
boek. Als er al geïmproviseerd is, dan toch zeer stijlvast en
vastklampend aan Victoriaanse spraakpatronen. Het is niet de satirist
Iannucci die we hier aan het werk zien, maar de liefhebber van
vaderlandse literatuur.
Dev Patel speelt Copperfield, een
jongeman van aardige komaf, die als kind door zijn strenge stiefvader
aan het werk is gezet in een flessenfabriek. Nadat zijn hospes,
Micawber, door schuldenaren in de gevangenis wordt gezet, loopt hij weg.
Zijn tante Betsey geeft hem onderdak en wat zakgeld, zolang hij maar de
naam Trotwood aanneemt en in de leer gaat om een gentleman te worden.
En daar ontmoet hij een stel goede nieuwe vrienden en ook een slijmerige
gluiperd met de naam Uriah Heep. Leert David liefde kennen? En,
belangrijker nog, zichzelf?
Stilistisch gaat regisseur Iannucci
in elk geval stevig van start, door het verhaal te beginnen met de
volwassen Copperfield die zijn verhaal oreert aan een publiek en
vervolgens zelf binnenloopt. Hij ziet zichzelf geboren worden en is -
ongezien door andere personages - in de kamer met zijn jongere zelf.
Maar dat hele element verdwijnt, zodra Patels oudere Copperfield ook de
spil wordt in het filmplot. Dan kun je je gaan afvragen waarom het er in
het begin überhaupt in zat, maar waarschijnlijker valt het helemaal
niet zo op. Er gebeurt zo veel in de film dat je geen tijd hebt om lang
stil te staan bij de verhaalstructuur en de tijdelijkheid van leuke
beeldvondsten.
Vooral leer je een bonte cast kennen aan kwibussen
die belangrijk zijn geweest in het leven van Copperfield. Of het de
Micawbers zijn, of de bizarre Mister Dick, die denkt dat hij de
gedachten heeft gekregen van de twee eeuwen eerder geëxecuteerde koning
Charles I. De film schakelt snel van ontmoeting naar ontmoeting, en nog
op een zeer overzichtelijke manier ook. Iannucci heeft een hoop helden
opgetrommeld uit verschillende velden van de Britse komedie, zoals Hugh
Laurie, Paul Whitehouse en Darren Boyd. En met topacteurs zoals Tilda
Swinton en Ben Wishaw erbij in belangrijke rollen kan het verder niet
missen.
Bij vlagen is The Personal History of David Copperfield
oergrappig, soms wat zwaarder op de hand, maar over het geheel vooral
erg lekker bekijkbaar. Vooral is het een versie die erg bij deze tijd
past, zelfs in die malle negentiende-eeuwse kostuums. Als je na eerdere
stunts van Iannucci iets radicalers verwacht, is het niet vreemd als
deze relatief rechttoe rechtaan literatuurverfilming je teleurgesteld
achterlaat. Anders is het gewoon genieten van leuke, typisch
Dickensiaanse personages, duidelijk neergezet door een liefhebber en
kenner van het bronmateriaal.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten