zondag 1 juli 2012

Stoppen met Roken Deel 1 en 2 en3


Aangezien ik zowaar ineens via mijn flarden site, www.flarden.nl een bericht krijg in mijn gastenboek met de opmerking dat diegene zo genoten heeft van mijn stukjes tijdens het stoppen met roken heb ik besloten om alle stukjes te copieren en af en toe hier iets te plaatsen wat te maken heeft met mijn proces van 3 en een half jaar geleden toen ik ben gestopt met roken. Dit voor alle rokers die niet meer roken, of voor de mensen die willen gaan stoppen als een hart onder de riem.. en voor alle belangstellenden natuurlijk ook



oh mijn god.....

lang wikken en wegen... lang nagedacht of ik het hier zou neerzetten met alle gevolgen van dien maar ik doe het maar..
wie weet stimuleerd het wel extra de kogel is door de kerk, het moet en het kan niet anders. het is beter, maar mijn hemel wat zal ik het missen.. wat moet ik met mijn handen, wat moet ik met al die kleine momenten tussen de lessen door als ik even naar buiten ging om even een ontmoeting te hebben met de leerlingen..
ik weet het niet hoe dat moet gaan maar de motivatie is er, de reden is duidelijk genoeg, de wil is er ook, de meeste voorzorgsmaatregelen zijn genomen, bossen selderie gekocht niet te eten. maar goed je moet wat, de rozenkrans van de h en m is uit de kast gehaald en moet als vervanger gaan fungeren... de asbaken zijn al verdwenen, de aanstekers allemaal in een plastic zak gedaan om door te geven aan een vriend.. en ik ben als het goed is morgen diegene die of bij de laserpraktijk zit of bij de acupuncturist om me te laten helpen....
de laatste sigaretten zijn bijna op en er worden geen nieuwe gekocht... het moet over zijn
ik stop met roken..
oh hemel wat ga ik mezelf aan doen..
maar het is goed, na meer dan 20 jaar te hebben gerookt moet het gewoon maar klaar zijn
bij deze alvast al mijn sorry en ecussses naar vrienden naar mijn leerlingen als ik onredelijk ben, chagerijnig ben, niet aardig ben en strafwerk geef omdat ik het even niet meer trek.. vraag na de les gewoon of het echt moet dat strafwerk of omdat het is dat ik gestopt ben met roken...
en zeg er maar achteraan wat goed van u, dan zeg ik waarschijnlijk het hoeft niet van mij het is goed ik weet dat ik onredelijk was..
kortom..
ut giet on....
wat haal ik me op mijn hals maar van mijn longen af..maar een ding weet ik zeker als een vriend van mij, die nog meer rookte dan ik deed het kan en dat is gelukt met een cold turkey, een ex van mij, die een grote nul is het kan waarom ik dan niet.. we zullen zien..
de hulptroepen staan paraat om me er door heen te helpen en dus het zal gaan
de laatste sigaret zal feestelijk gedooft worden met vuurwerk en dan in de vitrinekast worden gelegd om me er aan te blijven herinneren dat ik niet rook, en als symbool blijven bestaan van dat ik het toch maar mooi even heb geflikt.. en heb volgehouden
en ik zal hier proberen dagelijks een verslag te schrijven over mijn vorderingen, de onredelijkheden en

mijn panische momenten maar wie weet komt dat helemaal niet en is het gewoon zoals het licht uit doen, en gaan slapen.... en de volgende dag gewoon weer gezond op.. wie weet.

kortom nog 12 sigareten te gaan
en dan ben jij er
de leegte van lege handen
van korte spanningsboog
van het een niet roker zijn
niet meer stinken.
vrij ademen
en vooral trots zijn omdat het is gelukt

klinkt hoopvol..
dit is trouwens poging tig maar ben nooit verder gekomen dan 3 uur dus mocht ik 4 uur halen dan ben ik al heel heel blij dan moet de rest een makkie zijn


(deel 2)
het is allemaal in voorbereiding nog maar het gaat de goede kant op

morgen om 13.00 in den haag een afspraak bij pro-stop een lasertechniek die er voor gaat zorgen dat ik geen ontwenningsverschijnselen ga krijgen en dat ik makkelijk kan stoppen.
de laatste sigaretten gaan langzaam richting eind en dus druk doende nu met me er ook geestelijk helemaal klaar voor te maken, de aanstekers in een zakje, de hulzenstopper in de prullenbak want de hulzen zijn op, de restanten van de sigaretten wat over is, gaan langzaam in rook op, en noem maar op... het zal echt gaan gebeuren, een lijst invullen bij prostop en zelf schrikken van de hoeveelheid die ik rook de laatste tijd.. het blijft echt niet bij 1 pakje, de eerlijkheid doet me schrikken, wegstoppen kan nu niet meer ik ga er voor, heb al een potje klaar staan om elke wek 10 euro in te doen en om zo over 12 weken iets voor mezelf te komen wat ik heel graag wil. net als in het onderwijs werkt dit ook bevorderend voor mij, de belonings stickers.. ga denk ik maar een lijst maken met vakjes waar ik steeeds als het een dag gelukt is een sticker plak.. de eerste dag zal heftig zijn dat weet ik maar geod daarna schijnt het mee te gaan vallen.. en dan bedenk ik me weer, dat ik soms uren niet rook, omdat het niet kan maar zo gauw als het kan dan rook ik.. vreemd eigenlijk maar goed er komt een vervolg op dit gebeuren.. het is denk ik zelfs wel leuk om dit te doen en wie weet ooit een boekwerkje hier van waarin dit hele proces beschreven staat.. met als titel " oh mijn god.. " en hallo engeltje.. of zoiets dramatisch want daar hou ik ook wel weer van ben niet voor niets dramadocent geworden...


(deel 3)
ja je bent drama docent of niet maar toch moet je dingen heel beeldend maken in je leven, bij het opstaan vanochtend nog weten dat je maar 2 sigaretten hebt te gaan om een niet roker te zijn.. dus daar moet van genoten worden toch..
helaas dat ging al mis, ze waren op voordat ik het besefte. dus okey het is niet anders, maar wel de allerlaatste peuk bewaard in een speciaal asbakje, en omdat ik zo trots ben dat het me lukt, hoezo optimist, alvast in mijn persoonlijke overwinningsvitrinekastje gehangen... gewoon om op die manier het trots zijn op mezelf naast het spateltje waarmee ik in een ontzettende heftige periode, al mijn muren van behang heb ontdaan, alsof ik mezelf aan het schoonmaken was, hangt nu dit asbakje trots te zijn.
dus het gaat helemaal geweldig, en het is gek hoe erg ik ook af en toe denkt ik wil een peuk, toch overheerst het niet, ik ben er kennelijk helemaal klaar voor denk af en toe dit was nou een rookmoment, en dat doe ik zo bewust dat ik eigenlijk geen moment meer twijfel dat het niet gaat lukken..
of overschat ik mezelf nu gigantisch
daarnaast heb ik voor mezelf een soort van overlevingskalender gemaakt, met een foto van een schone en zwart long. en die hangt op mijn deur, waar ik dus elke dag dat ik niet rook, een vakje afstreep om ook, ik ben nu eenmaal een beeldenmens, zo te zien dat ik aan een goede zaak werk
maar goed we zijn onderweg.. en nu al vanaf half 9 niet gerookt, is niet lang, maar toch het is al iets..
tevens twee vrienden van mij die ook stoppen gaan, en daar ben ik blij om en dat steunt nog meer, heb me ook voorgenomen dat als we het alle drie redden om na een maand iets leuks met elkaar te gaan doen, desnoods grassprietjes bewonderen in de polder of zandkastelen bouwen op het strand, het maakt niet uit maar gewoon het vieren van dat we het toch maar mooi ff flikken..
dus we gaan ervoor.
er zullen nog wel meer items komen hierover en hoe het gaat...
maar dit was het eerst voor vandaag.

13.00 aankomst in  Den Haag bij prostop laser therapie.. om het stoppen met roken te laten slagen.. prima toch dacht ik dan wel
kortom flink zoeken naar de pro shop winkel, niet te vinden, bellen naar  pro shop, en ja ze hadden het verkeerde nummerdoor gegeven. Ston het het was niet 49 maar 45.. dus daar gingen we weer

eindelijk aangekomen bij de proshop winkel/ shop
binnenkomst, gaat u maar even zitten, niet eens wilt u een glaasje water of koffie of thee. nee niks... gewoon wachten totdat je aan de beurt bent.
die 10 minuten duren lang...
daarna de geweldige intake gesprek, je hebt het al gehad door een vragenlijst die je hebt ingevuld, en daarna krijg je als bonus een boekje over stoppen met roken en een doosje zoethout... mijn mond viel open van verbazing.. ik zei dit snap ik niet, hoe kun je nou mensen die stoppen met roken dit aanbieden, ten eerste ze moeten het in hun mond stoppen en volgens mij moet je juist dat patroon doorbreken en daarnaast geef je het ook nog in de vorm van een sigaret sigaar. een stokje.. dus wat een waanzin is dit... ik niet zo geliefd meteen. maar goed ik dus simpel zeggen ik heb een rozenkrans die gebruik ik en verder eet ik kauwgom dat gaat ook goed..
maar ik neem dat zoethout wel mee voor mijn leerlingen...
kortom daarna inderdaad de opmerking geen koffie en thee en cola en redboel meer, waarop ik vroeg en eten en sex.. hoe bedoel je dat.. nou heel simpel lijkt me.. roken is met alles verweven, en als je inderdaad geen koffie thee etc meer mag omdat je daarbij gewend bent om te roken, dan is het ook lastig eten. want een peukje voor het eten en een peukje na het eten.. laat staan de sex.. peukje na de sex.. in plaats van een goed gesprek over hoe fijn het was.. bedoel maar..
kortom op zich ben ik overtuigd dat het kan werken maar ergens vind ik dat ze toch vreemde dingen bedenken... zoethout... geen koffie... geen leven misschien
maar goed dan de behandeling, geweldige ervaring, witte handschoentjes worden aangedaan , daarna de bril op , de jas aan en je bent in wonderspace. en daar gaat ze met de laser je punten aandrukken en piep en volgende punt. tijdens de behandeling word er niet gesproken , maar de buik van de behandelaarster was toch wel erg duidelijk aan het protesteren tegen te weinig gegeten hebben.. maar goed geen punt. we luisteren naar de piep, krijgen een gelukzalige glimlach en we worden nog een paar keer haarfijn er aan herinnerd dat we zijn gestopt met roken, en dat het heel moeilijk is en dat het een verlies van een dierbare vriend, en dat een leven zonder moeilijk is en dat je soms nooit went aan het gemis,dat we een rouwproces moeten doorlopen en we piepen weer door met de laser op de handen, de oren etc.
kortom het moet zijn werk doen.
ik ben heel benieuwd of het zich helemaal doorzet moet wel zeggen in de auto totaal geen behoefte aan een sigaret ,laat staan een sigaret moment, het zou ook kunnen, en ik weet niet of dat all in is bij de behandeling, dat op het moment dat je in je auto stapt, en je de straat over wilt steken, net een begravenisauto langskomt met volgauto.. afscheid van een dierbare vriend.. gemis.. of zou het toch toeval zijn geweest

Geen opmerkingen:

Een reactie posten