zondag 22 juli 2012

paria van de samenleving

Vriend Frans was me al voor met zijn blog over het roken (zie de link naar zijn blog Roken) Maar natuurlijk laat ik mij dan niet kennen ik had dit al in Berlijn bedacht dat ik een keer een blog wil besteden aan rokers en de uitzonderingspositie die ze steeds meer in gaan nemen. ( En ja ik weet het ik heb zelf ook gerookt, en ook stevig gerookt, en het klopt ex rokers zijn de ergsten want ja het stinkt, het is smerig en is goor en mensen die roken ruik je van verre, zo dat is er uit...  en ik weet het en ben me er van bewust maar toch... het is een feit. Geloof me als je stopt met roken dan ga je dit ook zo ervaren) Even voor de goede orde, ik kreeg laatst een leuk feitje te horen over het roken van de waterpijp, wat volgens velen zo gezond is, helaas schijnt het niet zo gezond te zijn als men beweerd, want van 1 heis van de waterpijp krijg je ongeveer in 1keer nicotine binnen van ongeveer 10 sigaretten... dus zo gezond is het ook niet (bron de GGZ met een voorlichting over roken en alcohol en drugs verslaving). Schokkend dus. Nu verder met de paria van de samenleving. Ik moet zeggen ik heb in Berlijn mijn best gedaan om een aantal mensen te fotograveren die stonden te roken. en dat is aardig gelukt. Je ziet trouwens zelden meer mensen nog bij elkaar staan te roken, vroeger was het roken een sociale gebeurtenis je sprak met elkaar onder het genot van een sigaret, tegenwoordig valt het me op dat je heel veel eenzame rokers ziet staan. Vaak alleen met hun trouwe vriend de sigaret, ( waarschijnlijk herinneren zich een aantal de verhalen van mij als stopper bij de laser therapeut... die mij vertelde dat ik voor altijd een vriend verloor die altijd er voor mij was... in goede en slechte tijden.. dus eigenlijk ben ik sinds ik gestopt ben met roken vriendloos.. volgens haar.. heb ik een scheiding achter de rug, met als grote voordeel dat ik geen alimentatie hoef te betalen. Al moet ik zeggen dat de sigaret wel de enigste is geweest die het met mij  ongeveer 27 jaar heeft volgehouden en dat kunnen velen in een relatie  met mij niet zeggen. Alleen vriendin Susan  houd het langer met mij uit al 30 jaar inmiddels). Maar goed mijn blogjes gaan vaak van de hak op de tak zo ook deze. Ik moet zeggen dat ik het ook wel een triest gezicht begin te vinden dat mensen die roken zo alleen staan. Gelukkig is het wel zo dat er in ieder geval een paar fotos zijn gemaakt van mensen die samen staan te roken maar echt blij kijken ze niet. Mijn mooiste foto die ik gemaakt hebt over een roker is wel deze
Deze jongen stond in zijn eentje op dat piep klein bakon met een peuk in zijn mond en toen hij doorkreeg dat ik met mijn fototoestel een foto probeerde te maken ging de sigaret meteen weg.. kennelijk is het toch ook iets wat niet meer mag in de samenleving.... en ik denk dat het een goede ontwikkeling is dat het roken langzaam verdwijnt dat het niet meer mag in open bare gelegenheden, en dat men er op toeziet.. ik vrees alleen de dag dat ooit ontdekt word dat roken helemaal niet slecht is maar juist extra gezond ..... daar moet je als ex roker niet aan denken....







Geen opmerkingen:

Een reactie posten