vrijdag 13 juli 2012

niet nu... zeker nu niet.....

Het moet gezegt worden mijn gebit is wel niet meer het mooiste wat er is, de zware dagen van teveel roken, te veel koffie, teveel niet goed verzorgen, te veel zoetigheid heeft zijn sporen duidelijk na gelaten.. maar toch...ik ben er wel trots op wat ik nog heb, en heb naast de hoop ooit een six pack te krijgen, een keer een mooie wit stralend gebit te krijgen, zoals men al eerder heeft gelezen in een blogje van mij. Maar goed, het grote schrikbeeld van een kunstgebit te moeten is heftig aanwezig, zeker sinds die keer dat ik met iemand zoende en steeds het gebit hoorde klapperen, is het alleen maar erger geworden. Kortom al is mijn gebit niet het mooiste gebit, het is van mij en ik wil wat ik nu nog heb  heel graag behouden.. omdat ik niet een half plaatje met tanden wil of een heel gebit... dus ik ben er zuinig op. Echter al een paar dagen heb ik laast van een onbekend gevoel in mijn linker kaken.. het is warm en steekt een beetje maar kan nou niet echt zeggen dat is de kies die het doet, dat zeker niet.... en aangezien de vakantie erg dichtbij komt, ik morgen totaal geen tijd heb om naar de tandarts te gaan, en zondag een mogelijkheid is, maar stel dat het ernstig is en dus ik twee ingrepen moet, of weet ik wat nog meer, een compleet implataat stelsel in mijn mond of noem maar op.. kortom ik heb al twee dagen lopen te twijfelen. Overleg gehad met mezelf en met iemand anders en het advies was zie het maar even aan.. maar dat aanzien daar zit juist het probleem. Inmiddels was ik er al achter dat mijn eigen tandarts op vakantie is, zijn vervanger niet bereikbaar is en dus daar kan ik niet terecht, (ook zo iets achterlijks vind ik dit.. bel die tandarts, je krijgt het nummer en vrijdag middag om 14.00 is die praktijk niet bereikbaar en moet je dus naar de nooddienst....KASSA). Dus na lang wikken en wegen heb ik maar gebeld, met lood in mijn schoenen, want mijn linker kant is mijn karige kant en ook mijn kwetsbare kant.. dus ja.. wat moet ik nu.. stel dat ik daar nog 1 van de zo weinig zittende kiezen moet laten trekken... ik weet het niet.. wat nu.. maar goed.. er is geen weg terug ik moet.... want Berlijn komt er ook aan, en Barcelona, en Campertocht.. kortom teveel leuke dingen nog die ik wil zien en meemaken.. dus ja dan maar met lood in de schoenen, en een gedeelte nog lood in mijn tanden naar de nooddienst. Bij binnenkomst zit daar een lotus die ik ken, ik dacht nog even dat hij er zat als lotus maar nee hij zat er echt als patient, zijn kies was afgebroken, of eigenlijk de vulling, en hij had hetzelfde als mij.. hij ging vanavond op vakantie en dus ja... hij zat er mee want in frankrijk is het lastig.. en dat klopt, ondanks de blaaspijpen beleid, is dit toch een latige... dus ja ik begreep hem. Terwijl we zaten te wachten raakten we in een gesprek over van alles en nog wat, zo ook met een man die later binnen kwam, erg gezellig hoor we hebben een heel gesprek gehad over van alles en nog wat.... De tijd vloog om zo ook de tijd voor de parkeermeter... dat is een bijkomstigheid in Alphen waar ik niet erg blij van word. Na een lange wachttijd mocht eindelijk mijn gebrokenkies vriend naar de behandelkamer. en ja hoor het duurde en duurde.... opeens zien we een andere tandarts aankomen lopen, die is opgehaald en die komt ook kijken, er word een foto gemaakt, en het  duurt... ik zeg nog grappig, als hij langs loopt voor een foto of zijn haar goed zit. maar hij lacht heel zuur... te zuur... dus ja ik weet het niet .. dit ziet er slecht uit.. en mijn vertrouwen in de tandarts begint wat te dalen.. maar goed... na een kwartier komt hij aanlopen, ik natuurlijk heel nieuwsgierig hoe het is en of het gelukt is.. Blijkt de kies getrokken... en.. als klap op de vuurpijl.... de wortel is blijven zitten en die moet er op een natuurlijk wijze uitvallen.. als dit niet lukt dan zal de kaakchirurg moeten snijden.. kortom.... dit zit volgens mij niet lekker in Frankrijk... en het eerste wat ik zeg tegen mijn mede maat die nog in de wachtkamer zit.. is .. ik laat niets trekken.. hij ook meteen ik ook niet.... dus dat was heel duidelijk...  En ik mocht komen.. ik hoor mijn naam en alle moet zakt me echt in de schoenen, het vertrouwen is al behoorlijk gezakt inmiddels. ik wil alleen maar terug naar mijn eigen tandarts..... maar ja die is op vakantie van o.a. mijn geld voor de ravage die is ontstaan ooit lang geleden....
Bij binnenkomst loopt de tandarts eerst naar haar papier en zegt....IK HAD U VEEL JONGER GESCHAT hoort u dat wel vaker......   nu  moet ik natuurlijk heel erg gevleid zijn etc maar om eerlijk te zijn stelt dit niet echt gerust en op mijn gemak.. ik ben terecht gekomen in de ergste nachtmerry... een bekkenbeul die lief lacht maar een patient weg stuurt met een wortel nog in zijn kaak die er vanzelf uit valt.. en die niet goed kan zien... kijk op straat is het leuk, helemaal gaaf, maar in dit geval is het niet echt geruststellend. Maar goed, ze is kennelijk kundig anders zou ze daar niet werken toch... ik heb wijselijk mijn mond gehouden en gedacht het komt vast wel goed allemaal kan haast niet anders toch.. Maar goed ze vraagt me mijn mond open te doen. en ik begin hem al te knijpen.. en wat zegt ze ja het is inderdaad niet veel meer.. ( ik besef me nu, nu ik dit opschrijf waarschijnlijk een aantal lezers hun best zullen doen om in mijn mond te kunnen kijken wat er dan nog zit.. en mijn tip is.. vraag gewoon ik zeg toch wel doe niet zo stom.. nee dus ben tenslotte geen museum) Maar goed ze hoort de klachten en zegt het is geirriteerd tandvlees door tandsteen... dus ik blij.. besef me ook wel dat tandsteen een ouderdomskwaal is maar ja ik ben net toch veel jonger geschat.. dus wat maakt het uit.. Ze legt allemaal dingen uit met een witte veter rond mijn kies om zo de plak weg te halen, krijg een spoel middel mee, ze sijpt de kies wat bij, de vulling dan... en ik kan gaan nadat ik 29.95 had betaald omdat het een probleemgerichte behandeling was.. en geen weekeind tarief... dus ik blij..  heb meteen dat spoelmiddel gehaald en weet nu al dat ik niet ga flossen met een witte veter of een wit gaasje.. maar goed blijf poetsen.. en vooral blijf lachen... want ja 3 keer te horen binnen 2 maanden dat je er jonger uit ziet dan je bent.. geeft wederom aan dat ik inderdaad kenneijk toch jeugdiger ben... en mijn stelling klopt die ik al eerder heb gedeponeerd....

1 opmerking: