zaterdag 21 juli 2012

over de muur (Berlijn)


(om een beetje te voelen wat het is om in een ommuurde stad te wonen, en de sfeer te geven heb ik hieronder maar een link geplaatst naar Over de muur van het Klein Orkest. Gewoon even aanklikken tijdens het lezen.

Hoewel de muur is verdwenen in Berlijn is hij nog overal licht voelbaar, De muur is bijna niet weg te denken uit de geschiednis van deze stad. Als je een rondrit maakt door de stad hoor je toch in het verhaal een lichte emotie over de Muur en dat hij is gevallen. Bij Check Point Charlie zie je een complete overzicht van de geschiedenis van de muur, het ontstaan, het vluchten van mensen. De eerste man die is gevlucht en is gedood..zijn herdenkingsteken staat er nog steeds.. het is vreemd en gek om te beseffen dat als je eigenlijk in het voormalige  West loopt je eigenlijk in een gebied loopt wat ommuurd is geweest, dus je was helemaal niet vrij.. al werd gezegd dat je in het vrije gedeelte woont. Gek om te beseffen dat het vrije gedeelte eigenlijk een gevangenis was, want je kon er niet zomaar in of uit. Als je in het voormalige Oost loopt zie je tegenwoordig niet meer echt veel  verschil meer, er is hard gewerkt en gebouwd aan de wederopbouw van Oost. Ik weet nog toen ik net nadat dat muur gevallen was in Berlijn was, en de grimmige sfeer van Oost was zo duidelijk voelbaar, Ik zie nog een man een pistool trekken daar en richten op een vrouw.... als of het de normaalste zaak van de wereld was. Gek is het eigenlijk als je bedenkt dat een muur zoveel verschil kan maken in hoe je leeft en overleeft.. ik vind het boeiend en tevens ook behoorlijk aangrijpend als je de verhalen leest over de muur en zijn geschiedenis en hoe mensen werden gedood als ze weg wilden uit het oosten.. vreselijk eigenlijk....
Tijdens dit bezoekje aan Berlijn moest ik natuurlijk ook langs de oostsite galary, waar een stuk muur staat en die door kunstenaars is beschilderd op verzoek van de duitse regering.. bekende namen zijn er aan verbonden maar er zijn ook onbekende kunstenaars aan de slag geweest. tevens is het mooi om te zien hoe de verschillende kunstenaars het thema vrijheid en de muur hebben vorm gegeven. Niet alleen bij het oost site galary is en stuk muur achter gebleven, maar er staat nog een stuk wat als rijksmonument is betiteld helemaal ingepakt in een soort van glazen huis zodat het niet stuk kan gaan.. het lijkt wel alsof men dit wil bewaren om te kunnen zeggen dit nooit meer.
Door de hele stad vind je nog stukken muur die beschilderd zijn waarvan ik hier ook een paar zal neerzetten.  Ik blijf het zeggen ik vind Berlijn een kunststad en zo mooi vorm gegeven met wat ze aan kunst doen daar.. Voor de echte kunstenaars onder mijn lezers of cultuur minnende mensen een absolute aanrader...









Geen opmerkingen:

Een reactie posten