zaterdag 21 juli 2012

De zager in Amsterdam de springer in Berlijn



Ooit eens nog niet eens zoveel jaar geleden liep ik met een vriend door Amsterdam te dwalen zo rond het Leidscheplein, en hij wees me op dit beeld. Ik zag eerst niets om dat het best wel klein is en onopvallend maar als je het weet dan vind je deze uniek. Het kleine kunstwerkje van brons schijnt er zomaar ineens te hebben gestaan op een dag, niemand weet wie het gemaakt heeft, niemand weet van wie het is en waar het vandaag komt. Op een dag was hij weer verdwenen maar kwam weer terug en was schoongemaakt en verzorgd.. en nog steeds is het onbekend van wie dit beeld is. Ik heb over dit kunstwerkje ooit een flard geschreven omdat ik dit zo bijzonder vind. Wel vind ik het opvallend dat dit beeldje aan het zagen is met zijn beide benen rond de zaagscnede dus als hij lang en hard genoeg doorzaagt dan klapt hij zelf ook naar beneden...
Ik vond dit een goude vondst heerlijk totdat......





afgelopen week liep ik met een vriendin  door Berlijn te dwalen zo rond De Spree , en zij  wees me op dit beeld. Ik zag eerst niets om dat het best wel klein is en onopvallend maar als je het weet dan vind je deze uniek. Het kleine kunstwerkje van brons schijnt er zomaar ineens te hebben gestaan op een dag, niemand weet wie het gemaakt heeft, niemand weet van wie het is en waar het vandaag komt. Het beeldje wat ik maar de springer noem zit vast aan de brug met een hangslotje en de steen zit aan zijn arm vast, van dit beeldje weet ik minder omdat er niet iemand in de buurt was die ik iets meer kon vragen over dit beeldje ...
Ik ben helemaal geraakt door de eenvoud van dit geheel en zo mooi bedacht vind ik dit, om zomaar ergens een kunstwerk te plaatsen waar niemand het bestaan van weet en ineens zijn ze er... prachtig.
ik denk dat ik mondo leone maar eens ga vragen of hij hier meer van weet of van te weten kan komen...
je weet het nooit tenslotte
maar ik hou van dit soort verbanden en ook van dit soort dingen die je zomaar ziet... heerlijk
hieronder nog een paar fotos van dit kunst werkje





Geen opmerkingen:

Een reactie posten