zaterdag 18 december 2021

Westerborkpad ( proloog)

 

Ergens begint het weer te kriebelen.. de limes is af,  het pieterpad ligt nog te wachten om afgemaakt te worden, maar dit pad trekt me ook enorm. een heel ander stukje van Nederland lopen waar ik niet zo vaak kom.. een heel andere kant op, dus ik was heel benieuwd hoe ik dit pad zou vinden.
Afgelopen zaterdag ben ik er aan begonnen.. zoals elke nieuwe onderneming, een beetje spannend want waar zou ik nu uitkomen, zou ik de wegwijzering wel vinden. het is tenslotte het begin in de mooiste stad van Nederland.. Amsterdam.. dus het zal af en toe verdwalen worden dat gevoel heb ik.. de route was niet zo lang maar 8 km daarna loop ik meteen etappe 1, zodat ik op een slordige 16 km kom voor deze dag.. dus dat is in mijn berekening ongeveer 3 tot 4 uurtjes, dus dat is niks.. 

Ik kwam dit pad tegen, vrij onbekend nog maar je volgt de route die de joodse mensen hebben afgelegd tijdens de tweede wereldoorlog, de spoorlijn, die ze naar Westerbork bracht, waar je dus ook eindigt,. meteen een mooie reden om ook dit kamp te bezoeken wat al heel lang in mijn hoofd zit maar waar ik steeds niet aan toe kom op de 1 of andere manier.

Begonnen bij het station waar al meteen de route duidelijk werd aangegeven, toch wel het boekje in mijn hand gehouden, mede omdat de ervaring leert dat soms ineens iets verdwenen is. De route loopt door een heel andere deel van Amsterdam dan ik ken, totdat je meer het centrum in gaat, dan kom je Hé langs bekende plekken, Waterlooplein, Hermitage om dan het Oosterpark om te verdwijnen. Het Aussies h monument is indrukwekkend vooral door de vele namen al is die in Berlijn indrukwekkender, het benauwende gevoel is hier niet te voelen. 
 
Toch  is het wel indrukwekkend met al die namen die er staan
Ook het monument ontworpen door Jan Wolkers is indrukwekkend om te zien,  zeker als je weet dat onder de glasplaten as ligt van overleden mensen in concentratiekampen.
 
Heb steeds het gevoel dat bij deze route zoveel zorg en aandacht is geweest dat het een feestje is om te lopen.. ik verheug me op de verdere wandelingen in deze wandeltocht

 




























Geen opmerkingen:

Een reactie posten