woensdag 29 december 2021

Westerborkpad etappe 2


 Eerst zou ik dinsdag gaan lopen maar wegens wat pijn in mijn voet, eerst maar even de fysio bezocht op dinsdag om te weten wat verstandig was.. Gelukkig mag ik blijven wandelen, dus dat gaan we dan ook maar flink doen deze vakantie.

Het doel is een beetje om zo rond  het einde van de vakantie rond Hilversum te zijn. Opvallen leuk van dit pad vind ik dat je eigenlijk welke etappe je ook loopt je altijd uitkomt bij een bushalte of een station, zoals ik al eerder schreef, het is een pad dat met veel zorg en liefde en respect is gemaakt.

Om niet de goden te verzoeken besloot ik om toch maar een korte route te lopen, etappe 2, zodat ik vanaf nu als ik daar zin in heb 2 tegelijk kan lopen, afhankelijk natuurlijk van het aantal kilometers, kijk voor 20 km draai  ik mijn hand niet om, dat doen mijn voeten wel, en dertig zou ik ook wel kunnen, al vraag ik me dan af of ik dan niet van te voren ergens moet slapen want per route, hoe verder je weg gaat van Alphen hoe langere reistijd je hebt om er te komen.

 Dus afgelopen maandag, na de kerst besloot ik maar om meteen te gaan lopen meteen het te veel gegeten er af te wandelen. al denk ik dat het veel heel veel wandelingen zullen gaan worden voordat het verbrand is.

Met de auto naar Diemen, daar bij het station de auto neergezet en begonnen aan de wandeling, het viel me in het begin wat zwaar, mede omdat het wat miezerde, het koud was, en het was dwars door Diemen heen, ondanks dat ik erg hou van steden, vond ik dit jammer, omdat dit nou niet het mooiste gedeelte van de stad was.. maar ook daaraan kwam gelukkig een eind en kon ik het diemerbos in.. een natuurgebied met zowel verharde als onverharde paden .

Om gebied om te lopen, toch kwam ik weer mijn geweldige kennis van links en rechts tegen. want ja hoor ik liep weer heel keurig, terwijl in het boekje stond. links af, rechts af.. waarom geen idee, misschien wel omdat ik dacht dat het een korte route was, slechts 10.8 km en dat vind ik eigenlijk wat magertjes. dus ik heb er, door dit verlopen uiteindelijk toch nog 15 van weten te maken. Wat ben ik dan blij met de komoot, ik pak hem erbij, zie meteen waar ik mis ging, kan dan kiezen of teruglopen of gewoon slim zijn en via een andere weg weer op de route komen, dus ik koos voor het laatste en kwam door een stuk langs een ander watertje te lopen uiteindelijk op het pad waar ik al had gelopen en kon dus nu meteen de goede afslag nemen.. 

Het pad is opzich niet zo heel bijzonder, vond de proloog en de eerste etappe indrukwekkend, hierin  vond ik het veel beton door natuur, en vroeg me af wat de charme hiervan is. al denk ik dat hierin ook mee speelt dat je dus in de winter loopt, je mist toch wel de reuring van de vogels, van het mooie groen etc, nu zag je alleen maar grauwe mist en verder veel verdorde,rottende bladeren en dat was het.

Op zich prima natuurlijk hoort erbij en heb oa door de mist prachtige foto's kunnen maken, dus het was toch een mooie toch voor mij om te lopen.

Aan het einde na de treinreis vanuit Weesp naar Diemen toch nog even naar het Joods kerkhof geweest in Diemen, wat lastig te vinden was, wegens werkzaamheden. Het is indrukwekkend dat zeker al was ik heel verbaasd dat er om het kerkhof een aantal betonnen palen stonden met daar doorheen metalen draden, ik kan het niet helpen maar ik kreeg meteen associaties met Auswitsch waar ik geweest ben, die hadden dat om hun kamp staan, daar stond dan wel stroom op, maar toch.. ik werd er akelig van, bedenk dan wel mijn eigen verhaal erbij, dat deze mensen waarschijnlijk in een kamp zijn overleden, dan kan ik dat voor mezelf begrijpelijk maken.. anders vind ik dit een hele foute keuze.. maar goed dat is mijn gedachte






















Geen opmerkingen:

Een reactie posten