zondag 19 december 2021

Westerborkpad ( etappe 1)

 

Zoals ik al schreef de proloog ging met name door de stad Amsterdam wat ik erg leuk vond, zeker omdat het er erg rustig was en dat vond ik juist extra gaaf.

Deze etappe was slechts 8 km, maar al je de proloog er mee combineert kom je op een mooie 16 km, wel wat weinig voor mijn gevoel, maar toch wel erg leuk om te lopen, aangezien ik graag foto's maak, is het toch altijd langer dan ik inschat maar dat is niet erg , als je wandelt heb je alle tijd om van alles te zien en te genieten en dat moet je ook doen het is tenslotte ook onthaasten.

De tocht begint bij de Schouwburg en gaat vanuit daar richting het tropen museum en dan uiteindelijk door het oosterpark waar ook prachtige beelden staan om te bekijken, om via de muiderpoort richting Diemen te gaan.

Onderweg zie je soms wat struikelstenen. ik ken dit al vanuit Berlijn, ik vind het altijd indrukwekkend. Herinner me ook de opmerking van een gids destijds die zei, je moet altijd over deze stenen blijven lopen, dan blijven ze glimmen en vallen ze op, daarvoor zijn gemaakt..  als je er niet overheen loopt dan worden ze dof en vallen ze niet op.. ik heb dat in mijn oren geknoopt en loop altijd bewust over deze stenen . In Amsterdam echter waren ze dof en vielen ze eigenlijk weg in het straat beeld dus ik ben er maar een paar keer extra overheen gelopen om ze te laten stralen maar ja dat zet geen zoden aan de dijk helaas.

Erg mooi vond ik het beeld op het Joods kerkhof dat je onderweg tegenkomt, is natuurlijk dicht omdat het zaterdag is, de sabat voor de joodse mensen , maar door aan de zijkant te gaan staan kon ik het toch zien en kon ik prachtige foto's maken, eigenlijk achteraf was ik blij dat het winter was, dat er weinig bossen waren en dat je zo prachtig zicht had op het kerkhofje.. 

Je kon ook met een pondje oversteken, die is al heel oud, maar die lag uit de vaart, wel jammer, maar ja als je 50 meter verder loopt dan ga je over een brug en ben je ook aan de kant waar je moet zijn,dus dat was eigenlijk wel zo gemakkelijk..  daarna kwam er wel een wat saai stuk, veel mensen sporten er, lopen hard, wandelen er, maar echt gezellig was het er niet. misschien kwam dat doordat ik eerst uit de drukte van de stad kwam, waar ik zo enorm van geniet de sfeer in steden.. ben eerder een stadsmens dan een natuurmens,  en door de wat mist-achtige regen.. die ik altijd de gereformeerde regen noem, je merkt er geen klap van maar je word zeiknat er van, en dat klopt, maar dat deerde me niet, 

Nadeel van dit pad was wel dat het veel door de stad liep en je dus als je naar het toilet moest je dus steeds een kroeg in moest om te plassen, je moest dan wel wat drinken, dus weer een kop thee erin en ja hoor nog geen uur later moest je weer naar het toilet., ik heb de plaatselijke middenstand behoorlijk lopen spekken op deze manier. 

Hoop daarin toch meer door de natuur te gaan de rest van de paden.

Uiteindelijk vlak bij het einde ben ik lekker gaan zitten aan het water op een bankje, lekker thee zitten drinken, en een maaltijdsalade gegeten. het was heerlijk en rustig. 

De laatste 3 km was goed te doen. ergens in het boekje stond dat de ingang naar de joodse begraafplaats naast het station ligt. maar hoe ik ook keek ik zag alleen maar grote machines die aan het graven waren in de buurt van het station, of ik heb het gemist of ik ben er aan voorbij gelopen dat zou ook kunnen wat wel weer jammer is.

maar wederom dit was een prachtige tocht

 
























Geen opmerkingen:

Een reactie posten