maandag 13 december 2021

etentje

 

Eindelijk ging het dan gebeuren, vrienden Nadira en Albert kwamen eten en bij praten natuurlijk, die twee dingen gaan niet zonder elkaar.

We hadden elkaar al heel lang niet gezien, wegens drukte en ook de corona perikelen, dus ik zag er naar uit.

Even leek het niet door te gaan toen ik ontdekte dat ik toch verkouden was, heftig, en keelpijn, etc.. maar de zelftesten en de testen van de ggd wezen uit dat het geen Corona was maar dus een verkoudheid.. wel overleg gehad hierover, wat zij wilden,. Mede omdat ik het dan gedeeld heb en zij de keuze konden maken om wel of niet te komen, Gelukkig kozen ze er voor om wel te komen

En dan begint de  voorpret.. wat ga ik maken.. zoals al eerder te lezen was, had ik bij vriend Peter gezien hoe hij sushi maakte, dat had ik al geprobeerd, dus besloot ik, ook omdat Nadira niet goed tegen melk en melkproducten kan om Japans te koken. dus ik besloot het als volgt in te delen.


voorgerecht

Sushi met alles er op en er aan

hoofdgerecht

Japanse Teriyaki.. 

leve de dozen van wereldgerechten 

dus dat kon ik kan en klaarmaken

met daarbij ,om in stijl te blijven

een zeezwiersalade.

nagerecht

Vegan ijs met gezouten karamel

vegan slagroom

en wat framboosjes en aardbeien bonbon

thee en koffie

Dus vrijdagavond kon ik me niet meer inhouden om te beginnen, dus ik heb eerst klaar gezet, de tafel gedekt, alles was ik altijd van te voren af, zodat ik zeker weet dat het schoon is, daarna ben ik begonnen met de sushi te maken, dat ging verbazend snel, ik was er een klein uurtje mee bezig. Aangezien de rollen eerst moeten opstijven voor je ze kan snijden heb ik ze meteen in de koelkast gezet met daarover heen, keukenpapier. de ervaring leerde me dat als ik plastic folie gebruikte ze niet opstijfden maar juist slapper werden.. door de vocht die niet weg kon.

 Nadat ik zaterdag nog even de laatste dingen had gehaald zoals de aardbeienbonbons voor bij het toetje, kon ik eindelijk beginnen met de rest van de voorbereidingen, zoals het snij werk, en alles goed op volgorde leggen. De tafel had ik de avond ervoor al gedekt, ook de pakjes onder de boom was iets wat ik niet had vergeten. Voor beiden een voederstation voor  de vogels in de tuin, van hergebruikte plastic, zodat het toch nog iets milieu vriendelijk blijft. Dus het feest kon beginnen

Rond 17.00 waren ze er en zoals altijd is het dan meteen feest en gezellig, we hadden al meteen veel praat zoals dat heet. Ik kreeg een kerstboom van chocolade met daarin een verrassing, dus dat moet ik nog even ontdekken, en 3 prachtige zwarte kaarsjes voor de kerst. prachtig ben er erg blij mee

Nadat we de nodige nieuwtjes hadden uitgewisseld ben ik maar eens begonnen met het eten . ik verbied tegenwoordig altijd mijn gasten in de keuken te komen, dat werkt niet voor mij, ik ben dan druk, heb een schema etc.. en het gaat zoals het moet, en vaak als iemand binnenkomt die gaat dan toch even in een pan staan roeren terwijl dat eigenlijk juist niet moet.. zo frustrerend dan. maar goed, ik heb de oplossing klaar. 

In mijn keuken is het dan net een klein bedrijfje, alles staan klaar op volgorde. en ik zorg altijd dat ik genoeg werkruimte hou. Als ik kijk naar masterchef denk ik altijd, dit zijn luie koks, die gooien meteen hun vieze spullen in een bak, terwijl ik die meteen opruim in de vaatwasser, en als dat niet gaat dan was ik ze meteen af, dit om te voorkomen dat ik na het koken in een keuken kom dit vol zit met zooi wat ook niet echt lekker is.

Kortom ik hou ervan om zo in mijn eigen domein mijn eigen chaotische gestructureerde manier te behouden.

Gelukkig vielen de gerechten in de smaak en heb ik me goed ingehouden door de gerechten klein te houden, dus het waren kleine porties en voor mij net genoeg eten.. 

Na afloop nog even lekker nagepraat en daarna zijn ze vertrokken naar huis, waarna ik nog even de laatste dingen opgeruimd heb, nog even de vaat uit de vaatwasser gehaald heb, en daarna nog even uitblazen op de bank en wederom mijn zegeningen tellen wat een heerlijke vrienden ik heb waar ik zo mee kan genieten van het leven en samen zijn, De goede gesprekken en ook de lol die we hebben heerlijk.

 








Geen opmerkingen:

Een reactie posten