maandag 6 december 2021

The scorpion king part 2 ( film)

Zoals wel vaker neem ik films op en heb geen idee of ik het wat vind.. deel 1 heb ik gemist maar wie weet staat die wel op videoland of op netflix, dat komt vanzelf.. maar dit deel geweldig, prachtige hoofdrolspeler, ook erg leuk en mooi  gespeeld, ik heb wederom van deze film genoten...

Regie: Russell Mulcahy | 92 minuten actie | Acteurs: Michael Copon, Randy Couture, Karen Shenaz David, Simon Quarterman, Andreas Wisniewski, Jeremy Crutchley, Shane Manie, Pierre Marais, Warrick Grier, Az Abrahams, Vaneshran Arumugam, Wayne Shields, Robin Smith, Diane Wilson, Sean Higgs, Chase Agulhas, Natalie Becker, Amira Quinlan, Clodagh Quinlan, Tom Wu

Heb je ooit van een prequel van een prequel gehoord? Nou dit is er een. ‘The Scorpion King 2: Rise of a Warrior’ gaat terug naar de oorsprong van Mathayus, de ‘Scorpion King’, die in 2002 gespeeld werd door Dwayne ‘The Rock’ Johnson. En die film beschreef weer de gebeurtenissen voorafgaand aan de ‘The Mummy Returns’ (2001). Dus de voorgeschiedenis van de voorgeschiedenis zeg maar. In 2008 werd ook ‘The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor’ uitgebracht, wat weer chronologisch het laatste verhaal in de reeks is. Nu was ‘The Scorpion King’ (2002) geen daverend succes en omdat ‘The Scorpion King 2′ rechtstreeks op dvd uitgekomen is, verwacht je misschien dat de film bereslecht is. Maar dat valt reuze mee.

Russell Mulcahy, de regisseur van ‘Resident Evil: Extinction’ (2007) zorgt voor flink wat actie en spanning in dit deel van de ‘Scorpion King’ sage. De vechtscènes zijn erg goed. Alleen lijkt het alsof het budget voor sommige special effects op was. Zo is het verschijnen van de koningin van de onderwereld heel gaaf gedaan net als het zwevende zwaard van Damocles. Maar de Minotaurus in Knossos is bijna lachwekkend en de schorpioenenvorm van slechterik Sargon is ook niet geweldig. Hier komen we ook gelijk bij het grootste manco aan de film.

In de vorige ‘Scorpion’ zat worstelaar ‘The Rock’ die aardig kan acteren. Hier mag mixed martial arts vechter Randy ‘The Natural’ Couture de kwade koning Sargon spelen. Fysiek redt deze Ultimate Fighting Champion het natuurlijk prima, maar acteren behoort helaas niet tot zijn kwaliteiten. Weinig komt er van zijn zinnen en door alles klinkt een plat Amerikaans accent wat nogal vreemd is voor een Akkadische koning in Egypte. Een sidekick rol met minder dialogen en meer gevechten was veel beter voor hem geweest.

Nu is de rest van de casting gelukkig wel goed gedaan. De half Filippijnse Michael Copon is een overtuigende hoofdrolspeler en ook nog leuk om te zien. De acteur uit ‘Power Rangers Wild Force’ (2002-2003) en ‘One Tree Hill’ (2003) loopt hier bijna de hele film in een Akkadisch harnas wat de buik bloot laat. Verder is er vrouwelijk schoon in de vorm van Karen David, zij speelt goed de bijdehante en stoere Layla. Natalie Becker is ook mooi als de godin van de onderwereld. Ze hadden haar wat enger mogen maken (ook zwarte ogen net als Sargon), want zo boezemt ze ons maar weinig angst in. Simon Quarterman speelt de Griekse dichter/schrijver Aristophanes. Hij is de gids tijdens de queeste en vaak ook de vrolijke noot. De acteur die Ashur, de vader van Mathayus speelt verdient ook een compliment, had hij maar een grotere rol gehad. Speciale vermelding voor Fong de Chinees die telkens misleid wordt, hij is misschien wel het grappigste van allemaal!

De bombastische muziek is misschien wat pretentieus maar deze film is toch meeslepend op zijn eigen manier. Het is een spektakel met veel vechtscènes en actie zoals met de ingewikkelde val in de arena. Aan het einde is er nog een bruggetje naar ‘The Scorpion King’ (2002). Verder is er weinig overlapping tussen beide films. Maar de toon is dus gezet en Copon kan best voor een jonge Rock doorgaan. Het is geen meesterstuk en blinkt niet uit in originaliteit. Maar ondanks de minpunten is ‘The Scorpion King 2: Rise of a Warrior’ toch een spannende avonturenfilm. Gedurende zo’n anderhalf uur word je behoorlijk geëntertaind.