dinsdag 15 december 2020

koning in mijn eigen koninkrijk

 

De titel zegt het al.. koning in mijn eigen koninkrijk.....  

Vaak zeg ik tegen mijn leerlingen, dit hier is mijn arena, hier vecht ik het met jou uit.. ik heb die anderen niet nodig.. hier is het strijdtoneel.... en ook vaak dat mijn lokaal mijn koninkrijk is.. en dus...

De traditionele kerstspeech krijgen ze dan ook, zoals onze koning dat doet op eerste kerstdag, doe ik het bij de laatste reguliere les... zodat ze toch een les hebben.

Ik begin altijd met dat het een vraag is en een hoop..  dat de hoop zuur zal zijn dit jaar maar de vraag is belangrijk...


Mijn vraag is, en dat zal voor trouwe lezers bekend zijn, of ze op kerstavond een kaarsje aan willen steken of zetten, in het raam om 19.00. Dit om op deze manier alle mensen, die zeker dit jaar de lege stoel zullen tegenkomen voor het eerst, tenslotte hebben we veel overleden mensen door covid-19.. maar ook dat ze het kaarsje aan willen steken voor alle mensen die weten dat dit hun laatste kerst is die ze nog met de familie zullen meemaken, omdat ze ook weten dat het ze zo ziek zijn dat ze dat niet meer gaan halen, dat ze dit kaarsje op willen steken voor alle mensen die waar dan ook eenzaam zijn, of zich eenzaam voelen, om ze zo toch het licht te laten zien..  dat ze dit kaarsje aan willen steken, of zetten, voor alle mensen die vanuit oorlogsgebieden op weg zijn naar een veilig land waar vrede is..... 

Dat ze dit niet alleen dit jaar willen doen maar dat ze het elk jaar willen doen zodat we met elkaar ooit de hele wereld om 19.00 in het licht zetten.... om zo te laten weten dat er geen nacht zo donker is dat er altijd wel een sterretje staat die licht geeft...

( dit doet me meteen denken aan vorig jaar waar me een leerling vroeg: Meneer hoe kan een kaas branden..... ik moest even nadenken. totdat ik begreep dat hij dacht dat hij een plakje kaas voor het raam moest zetten.. ik denk dat ik de r niet goed heb uitgesproken toen.. dus ik heb dit jaar er maar bij gezegd dat het gaat om een kaarrrrrrrsje en niet om een grote ronde Gouds kaas voor het raam, wat vorig jaar een leerling dacht en dus een kaas voor het raam had staan.. en me ook nog een foto stuurde hiervan.. (heb gepast gereageerd natuurlijk. dat ik het geweldig vond maar dat een kaars beter was)|

Daarbij zeg ik altijd dat mijn oma altijd zei:  "Er is geen nacht zo donker of er staat wel een sterretje aan de hemel" en laten wij dan met elkaar dat lichtje zijn voor anderen "

Daarna kwam het stukje wat voor velen lastig en zuur zal zijn.. ik begon zoal ik altijd begon met.... 

ik hoop dat ze heel veel vuurwerk willen kopen, dat ik vooral die blauwe zo mooi vind, maar dat ik ze nu vraag niets te kopen uit respect voor de mensen in de zorg. Om die mensen die de eerste golf zo hard hebben gewerkt, met hun hartverscheurende situaties, maar ook nu weer met de tweede golf, dat ze weer klaar staan, dat we met elkaar nu even niet moeten denken ik wil vuurwerk, maar dat het nu is wij.. en wij doen dat niet.... omdat wij de mensen in de zorg willen ontzien en ze willen helpen door extra op te passen.

Ook verwijs ik naar maart dat we met z'n allen met elkaar stonden te klappen voor de zorg.. omdat we ze een hart onder de riem wilden steken....  en dat als we nu  toch vuurwerk afsteken, we net zo goed meteen onze middelvinger hadden kunnen opsteken naar ze...  

Daarbij vertel ik ze ook altijd dat ze moeten beseffen,.. dan vraag ik ze om iemand die ze heel dierbaar is, een opa, een oma, een tante etc van boven de 30 jaar.. en dan vertel ik ze, dat als de ic vol ligt, en er nog maar een paar bedden vrij staan dat de kans groot is dat hun tante of oma, opa, oom of wie dan ook niet kan worden geholpen omdat ze te oud zijn... omdat er 10 bedden zijn en er zijn 13 slachtoffers die toch vuurwerk hebben afgestoken en die hebben veel en ernstig letsel, die gaan dan voor  omdat ze 20 zijn.... zij die dus gewoon dit doen, maar hun oma etc die altijd goed oppast en echt zijn/haar best doet, die word dan naar huis gestuurd omdat ze kijken naar de levensverwachting van een mens... dus de jonkies... dat ze daar eens over na moeten denken als ze vuurwerk afsteken...

of het helemaal klopt weet ik niet maar het is misschien wel iets waardoor ze gaan beseffen dat ze dus beter het niet kunnen doen.

Natuurlijk, oplossingsgericht als ik ben, zeg ik dan meteen, dat ze natuurlijk altijd alternatief vuurwerk kunnen gebruiken. pak pannen, sla met pannen deksels er is genoeg te doen..  koop sterretjes, koop party poppers, en schiet dit af. of koop papierenzakken blaas ze op, knijp je zusje of schop je kat die dan een hard geluid maakt en op het moment als ze stil zijn, laat je de zak knallen. heb je een gillende keukenmeid met een rotje..dat er dus genoeg alternatieven zijn om te doen als je verder denkt dan het wat altijd al zo is..

Ik hoop dat ze het doen nadenken.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten