maandag 14 december 2020

jaarlijks terugkomende les

 

Elk jaar is mijn laatste les met de eerst klassen de kerstles

We beginnen dan met  het modern kerstverhaal, daarna de kersttoespraak,en tot slot doen we het grote vuurwerkspel.

Het modern kerstverhaal leg ik altijd als volgt uit:

Het begin: het begin is een doffe ellende

Bijvoorbeeld, je geliefde is ervan door met een ander, of heeft het uitgemaakt. Je komt bij je konijnenhok en je konijn is weg, Je bent al jaren opzoek naar je verloren kindje die is weggelopen... ,je bent je huis uitgezet omdat je de huur niet meer kon betalen, je bedrijf is failliet, je huis is in de brand gevlogen   etc.

 kortom doffe ellende

 Het midden:  het moment van hoop

Bijvoorbeeld, je ziet plotseling  poot afdrukken van een konijn bij jouw hok,  de bel gaat, je vind een staatslot,  je vind een portemonnee vol met geld.. etc

kortom er lijkt iets van hoop te komen.. 

 

Het einde: Het ultieme geluk

( hier slaat mijn fantasie vaak helemaal op hol)

Bijvoorbeeld je vind jouw konijn terug, dus nu heb je toch wat te eten, of de bel gaat en daar staat Robert ten Brink van All you need is love en staat daar met een ex van 5 jaar geleden die je al heel lang haat. Of  spoorloos staat voor de deur met een zesling die je even was vergeten als vader,  of Het spijt me met een bosje bloemen van verloren dochter etc..

Ik steek hier altijd een beetje de draak mee, en de leerlingen liggen dan meestal ook slap van het lachen. zeker de leerlingen die mijn humor inmiddels begrijpen.,

Soms floept me er van alles uit, zoals laatst toen een leerling speelde dat ze haar paard weer vond. en ze nodigde de vinders van haar paard uit voor het eten, waarop ik per ongeluk zei.. Paardenvlees... waarop de hele klas ineens begon te bulderen van de lach..  waarop ik dan meestal zeg.. oeps zei ik dat hardop..

Kortom de stukjes die de leerlingen maken liegen er niet om en zijn prachtig.. helemaal geweldig ik geniet ervan, zeker als ik zie hoe ze hun best doen en genieten om een origineel verhaal te verzinnen geweldig. ik kan daar echt van genieten.. mijn vak is het mooiste vak dat je kan uitvoeren.

Daarna komt de kersttoespraak maar daar gaat de blog morgen over.. 

na de kersttoespraak is het tijd voor het grote vuurwerkspel

het is een variant op de wel bekende detective 

de leerlingen staan in een groep, en zijn allemaal vuurwerk, 1 persoon gaat buiten de klas en ik wijs dan de vuurwerkaansteker aan, dit om te voorkomen dat verkeerde mensen expres gaan knipogen, nu ondervang ik dan., De gene die dan de klas binnenkomt die de detective is die geef ik meestal de naam van de leerling-coördinator of van de unitleider. ligt er aan.

De lol die ze hebben om vuurwerk na te doen. mijn opdracht is dan ook om zo hard mogelijk te gillen en te krijsen en lawaai te maken en dat doen ze. .geweldig.


ik vind dit altijd een mooie afsluiting van het eerst gedeelte van het jaar.. en geniet dan ook extra hiervan



Geen opmerkingen:

Een reactie posten