woensdag 9 december 2020

kerst in het lokaal

 

Bij een nieuw lokaal hoort ook weer de kerstversiering, het mag wel niet .. dus ik doe het eigenlijk iets wat niet mag, maar ik blijf van mening, de leerlingen hebben recht op een kerstsfeertje, dus zorg ik ook dat die er is voor ze.. Omdat ik vooral in mijn eigen lokaal zit heb ik daar maar weer wat lichtjes opgehangen, kerstmuziekjes aan en verder gewoon genieten van de sfeer die er is. 

Je merkt ook dat de leerlingen hiervan extra genieten, ze vinden het fijn, zeker in deze tijd waarin alles toch anders is dan anders. waar ze toch ook moeten wennen aan het idee dat ze niet meer met de hele familie samen kunnen zijn. Al verwacht ik dat ze dat wel gaan doen..... 

Toch is het van grootste belang om deze kids, die al zo weinig hebben iets van de kerst en kerstgedachte mee te geven, dus heel bewust doe ik dan ook de laatste week voor de projectweek een kerstles met de eerste klassen. 

De tweede klassen zitten in de film spijt, dus die gaan allemaal depressief de kerst in.. moeten ze ook leren tenslotte :-)

De eerste klassen krijgen traditiegetrouw de kerstles, waarin ik ze een modern kerstverhaal laat spelen.

het begin is altijd in eerste plaats  diepe ellende, dan krijg je het moment van hoop, en als afsluiting krijg je het ultieme geluk.. 

Als ze allemaal gespeeld hebben, komt mijn kerstspeech, die iets anders is dan andere jaren... Traditie getrouw vraag ik alle leerlingen om om 19.00 op kerstavond een kaarsje aan te steken voor alle mensen die eenzaam zijn, die onderweg zijn naar een land waar vrede is.. maar ook voor alle mensen die weten dat dit hun laatste kerst is, of die iemand hebben verloren.. gewoon als teken van we denken aan jullie... met de stille hoop dat ze dit altijd blijven doen..

Daarnaast vraag ik ze om echt geen vuurwerk af te steken, dat het in dit geval niet gaat om wat jij wil maar om de anderen.. het gaat om de mensen die in de zorg zijn die het wederom zwaar hebben, die nu ook recht hebben op een oud en nieuw waar ze al bij  hun familie weg zijn om mensen te helpen die dus ziek zijn.

Normaal zeg ik dat ze heel veel af moeten steken maar nu maar even een tandje minder denk ik.. wel zo slim

 hier onder wat foto's nog van mijn nieuwe kerstlokaal en daaronder de kerstlied dat echt mijn kerstlied is.. .als ik dit lied hoor is het kerst..  hij raakt me altijd weer tot in mijn ziel.. ook in de tijd dat ik een relatie had.. toen ook al.. dus het is denk ik meer de sfeer die het nummer brengt 


Mijn hart maakt een sprongetje  deze dag omdat een leerling uit de isk binnen komt, zijn mond valt open en begint meteen de kerst in het lokaal te filmen. toen ik ook nog het theater licht uitdeed. was de grijns niet meer van zijn gezicht weg te halen.. zo mooi, dat dit indruk maakt en dat hij zo onder de indruk is.. terwijl het in mijn ogen  nog niet eens echt veel is.


en ook het lied wat ik altijd nog weer mooi blijf vinden..







Geen opmerkingen:

Een reactie posten