dinsdag 23 juni 2020

van oud naar nieuw


( fotos va het nieuwe lokaal onderaan)

Het zal even wennen worden, ik ben erg gehecht aan een rommellokaal, met sfeer met eigenheid van de docent.. het oude lokaal was een zooitje maar de leerlingen voelden zich er thuis, genoten zichtbaar van alles en vonden het lokaal prachtig.
Veel collega's hadden het er over, dat het lokaal voor de leerlingen veel te druk was, teveel prikkels maar dat vonden de leerlingen niet. die genoten van het sfeertje, zelfs de geur die er hing, door de kleding, door het tapijt.. gaf toch wel iets van wat het vak was.

Mensen die in het theater werken weten dat om oude kleding altijd een geur hangt, maar ook weten ze dat het niets te maken heeft met schoon of niet schoon, maar dat het iets is wat Theater is. de geur van grime, van alles wat magisch is..prachtig
Mijn lokaal was kleurrijk overal posters van voorstellingen die leerlingen bewonderden maar die ik ook gebruikte in lessen als voorbeeld.

Alles in mijn lokaal was er niet voor niets het was er.. het moest er zijn en zo hoorde het. het was compleet. het was soms een chaos maar dat maakte juist het lokaal tot het lokaal

Op open dagen, vooral de laatste twee jaar kwamen de vragen wat gebeurd er met het lokaal, blijft het podium, gaat er veel veranderen, blijven de stoelen die uniek zijn en noem maar op..
ik kon dan alleen maar antwoorden ik weet het niet, het zal strak worden en mooi.... maar hoe geen idee.

Gaande weg het proces bedacht ik me dat een podium niet handig is,  het neemt teveel ruimte in, de plek is onlogisch, dus dat werd geschrapt, het zal een speelvlak worden. daarnaast mochten de stoelen mee, maar ze moesten wel  een ander onderstel om te voorkomen dat de vloer zou worden beschadigd. maar ook dat werd anders, bij een poging de eerste stoel te  ontdoen van het onderstel. braken ze al doormidden, de stoelen zijn op.. zijn af dus die gaan niet mee,.. maar met de belofte dat we de nieuwe stoelen weer door leerlingen laten verven en lakken zodat er weer mooie stoelen staan in het strakke gebeuren.... daarnaast  zal er compleet een andere lichtsysteem komen, boxen op een andere manier. maar ook en dat was ik bijna vergeten ik krijg een soort van cockpit waar ik licht en geluid kan bedienen. wat wil een mens nog meer..  dit.. kortom het ziet er prachtig uit alleen moet nu in het lokaal nog mijn sfeertje komen, mijn stijl en  zeker mijn nieuwe thuis worden..,
al moet ik eerst nog heel veel uitpakken en hopen dat er plek is.. maar dat zien we wel.. het komt zoals het komt en dat is goed.

hier nog even het oude lokaal incluis verhuisdozen etc



hieronder alvast een kleine preview van hoe het nu al is..




Geen opmerkingen:

Een reactie posten