zondag 30 december 2018

Jaar van de veranderingen

Ach het jaar terug zien is altijd een goed iets, het heet zelfreflectie en het is goed.

Dit jaar, besef ik, nu ik zo op de laatste dag van het jaar, terug kijk,  zit eigenlijk vol met veranderingen die zomaar gebeuren, die zowel persoonlijk door mij  als buiten mij om gebeuren...

Ik weet niet wat de horoscopen of de Chinese astrologie zeggen, maar ik denk dat het de omwenteling is in mijn leven, kennelijk moeten oude dingen verdwijnen om nieuwe dingen een kans te geven om op te bloeien.

Het begon eigenlijk al in mei. toen ik te horen kreeg dat er zo weinig klassen waren dat ik dit jaar ook wereld oriëntatie  aan de isk moest geven, dat heb ik dan dus ook maar gedaan. Ik heb me verdiept in dit vak en moet zeggen, nu ik al een tijdje onderweg ben, begrijp wat ik moet doen, is het goed te doen.. al is het niet mijn ding, maar ja nood breekt wet.. dus ik doe wat ik moet doen.

Het  moeten kopen van een andere auto.. de mijne, ooit van mijn vader gekregen, was op, hij kon nog net door de keuring...maar toch, hij was eigenlijk af en versleten.. dus er moest naar een andere auto worden gekeken... Het is goed, vaak word gezegd dat rouwen 7 jaar duurt, dat daarna de rust en het evenwicht is hersteld, aangezien mijn vader dit jaar in augustus 7 jaar geleden overleden is.. is het goed dat de auto ook zijn eigen weg gaat..

Dus heb ik gezocht en een prachtige nieuwe auto gevonden,  met een geweldig kenteken, om eerlijk te zijn ben ik daar eigenlijk echt voor gevallen, waar ik met trost en in mijn eigen stijl mee door de wereld cross.. Max Verstappen is er niets bij...  okey de auto en ik hadden wat opstart problemen maar dat hebben we vakkundig opgelost en het is goed... we kunnen weer samen door één deur.

Door het volgende item, wat hieronder komt, was ik min of meer gedwongen om mijn huis eens aan een grondig op te ruimen, ik ben alle ruimtes doorgegaan om te kijken wat ik echt niet gebruik, wat weg kan etc, en het is gelukt.. ik heb alles weer in balans en wederom mij voorgenomen om niet meer geld uit te geven aan dingen die ik niet gebruik, geen kleine nutteloze dingen te kopen voor mensen als ze komen eten, niet meer bijzonder aangeklede tafels te maken, omdat het altijd overblijft en uiteindelijk verdwijnt het in de container.... of naar de kringloop. Ook mijn kledingkast is maar eens grondig uitgemest, de t-shirts xs, s en m zullen wel niet meer gaan passen en tegen de tijd dat ze wel gaan passen is de mode zo anders dat ik het niet meer met goed fatsoen kan dragen.

Daarna kwam de keuken aan bod, mijn oude keuken moest toch maar eens verdwijnen had ik me bedacht, hij was af en na jaren trouwe dienst, het was trouwens een keuken uit de jaren 80 dus hij mocht ook wel vervangen worden.. en ook is het weer even wennen aan de andere indeling, nog regelmatig zet ik vuile afwas in de kast met pannen omdat de plekken zijn verwisseld maar ook dat went..

Een andere grote verandering is wel dat mijn school, waar ik al meer dan 20 jaar werk, tegen de vlakte gaat, het oude voorste gedeelte is al plat, de nieuwbouw is begonnen, en we zitten verspreid over 3 locaties. ik mis mijn collega's aan de andere kant is het met elkaar op een kleine locatie zitten ook wel erg lekker het is gewoon knus en gezellig.

Nog een verandering is dat mijn sportschool over is gegaan naar een andere eigenaar, dit heeft wat gevolgen maar tot dusver alleen maar positieve om eerlijk te zijn. Er is een sauna bijgekomen, waar ik dan wel geen gebruik van ga maken, maar toch het is een luxe, de zonnebank is gratis vanaf nu. ook lekker, en er komen veel veranderingen ten goede zoals een nieuwe vloer op de eerste en op de trap.. laminaat, heerlijk en fris.. kortom het is even anders maar wel mooi en de sfeer die zo zorgvuldig is opgebouwd is gebleven.

Een andere verandering is een verandering  waar ik nog steeds over nadenk en me afvraag wat en vooral waar het mis ging, ik weet het niet. Een goede vriend van mij heeft besloten geen contact meer te willen, we moesten maar beiden ons eigen weg gaan. Ondanks dat het om een vriendschap gaat, voelt het alsof het om een relatiebreuk gaat. Het is een lastige mede omdat er gemeenschappelijke vrienden zijn, maar goed zoals ik steeds bedenk, als iemand, op voor jou onduidelijke gronden, na meer dan 10 jaar, een deur dicht doet, dan kan je alleen maar je schouders ophalen, kun je alleen maar verder gaan, omdat aan een deur die dicht is gedaan je kan blijven kloppen totdat je een ons weegt. maar je kan ook verder leven en wie weet komen de wegen die nu gescheiden zijn wel weer bij elkaar...of word er in 2019 weer op mijn deur geklopt..


Een andere verandering is ook dat ik minder ben gaan sporten, eerst ging ik elke dag maar uiteindelijk toch maar besloten om maar 3 tot 4 keer te gaan, dit om mijn lichaam ook de nodige rust te geven.

Waar ik zeker mee ga stoppen is de elke dag Rumag te plaatsen, na 2 jaar dit te hebben gedaan is het tijd om iets anders te gaan doen... al kan ik moeilijk afscheid nemen, ik vanaf nu elke zondag in de blog de 7 rumags van de afgelopen week gaan plaatsen,  ik kom er op 1 januari op terug. dan zal de nieuwe elke dag er zijn.. ik moet nog even kiezen welke kalender de voorkeur krijgt.

Tevens is in de laatste maand van dit jaar mijn buurman, een oud leerling, verhuist, dus in 2019 zal ik nieuwe buren krijgen. het is altijd afwachten wat er komt te wonen en hoe dat samen gaat. De muren zijn dan wel aardig goed geïsoleerd maar soms hoor je meer dan je wilt horen , maar komt tijd komt raad.


Gelukkig zijn er ook veel dingen bij het oude gebleven, waar ik nog steeds gelukkig mee ben, mijn lieve en ondeugende moeder is er nog steeds, dat maakt me meer dan blij, heb goede vrienden om me heen verzameld en ik zeg het niet vaak genoeg.. ik hou veel van jullie en mijn leven zonder jullie zou veel saaier zijn en minder leuk.. Jullie zijn de krenten in de pap, de sterren in de soms wat donkere tijden...

Mijn dierbare collega's waar je toch steeds meer contact mee krijgt omdat de locatie wat kleiner is geworden en je ineens andere dingen ontdekt bij collega's wat je nog niet wist, je ineens in gesprekken terecht komt, niet altijd over leerlingen maakt toch ook dat je extra geniet van deze hernieuwde ontdekkingen.

Natuurlijk blijven mijn sportmaatjes er ook, waar ik steeds vaker van ontdek dat we het samen moeten afzien, soms zien we elkaar buiten de sportschool en dan blijkt er toch vriendschap te ontstaan.. kortom het leven was naast de veranderingen rijk in 2018, dus dat neem ik mee en ga 2019 omarmen met volle openheid en zie nu al uit naar de nieuwe herinneringen die ik mag maken..

2019 kom maar op

Voor al mijn trouwe, en niet zo trouwe volgers, wens ik jullie een mooi en vooral goed 2019.. maak het een jaar met de mooiste herinneringen zodat je aan het einde terug kan kijken op een jaar vol met  mooi en goede dingen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten