vrijdag 30 december 2016

dag 2016 hallo 2017



Elk jaar, aan het einde van een jaar, kijk ik terug naar het afgelopen jaar, dus nu ook.
Eigenlijk kan ik heel kort zijn, het was een heerlijk jaar met zijn gebruikelijke hoogtepunten en natuurlijk ook zijn gebruikelijke dieptepunten waar je dan toch door heen moet gaan.

Ik besef me dat ik een rijk mens, die geniet van al het goede, de vrienden die ik heb, waarmee ik reis, met wie ik dagjes uit ga, de etentjes, de feestjes die ik vier, met wie ik de films bezoek,  mijn dierbare collega's die me steeds dierbaarder worden, de mensen die mij volgen, die me vragen om flarden voor iets te schrijven en noem maar op. er is zoveel moois dit jaar op mijn pad gekomen dat ik alleen maar dankbaar kan zijn. Natuurlijk was het ook heel verdrietig om een dierbare nicht te verliezen die haar strijd tegen de kanker moest verliezen. Zo zijn er veel momenten geweest, die mij dierbaar zijn, die weer kunnen worden opgeslagen in mijn kastjes met herinneringen, zodat ik af en toe even terug kan kijken en met een glimlach kan stellen dat het een mooi en goed jaar is geweest.


Natuurlijk heb ik me afgevraagd hoe ik nu een ander soort overzicht maak van het afgelopen jaar dan andere jaren... dat kost wat denk werk. Via de maanden, ach dat heb ik al gedaan, via belevenissen.. is ook al gedaan, aan de hand van uitjes met vrienden, aan de hand van foto's,  is ook al gebeurt, en noem maar op kortom ik ben druk bezig geweest met denken en denken.. dus kwam ik tot de conclusie dat ik het maar een keer ga doen aan de hand van de bundels die dit jaar zijn verschenen... dat is nieuw en past toch erg goed bij mij dit jaar omdat er zoveel zijn verschenen dit jaar, het was in dat opzicht een top jaar.

Mocht je de site willen bezoeken over de bundel, of misschien wel flarden lezen uit de collectors items, dan gewoon klikken in het witte gedeelte op de link en je komt er... Alleen bij 1 bundel zit geen link daar is namelijk geen site van gemaakt.
(onderaan staat nog een stukje dat ik toch graag aan jullie persoonlijk wilde zeggen, dus ik hoop dat jullie dat zeker lezen)





Deze bundel is in januari ontstaan omdat ik had samengewerkt met een aantal bloemisten die prachtige rouwwerkstukken maakten. Gevolg was dat ik daardoor ze geïnspireerd raakte dat ik een bundel heb gemaakt met alleen flarden die gaan over deze rouwwerken. Een erg mooie bundel vind ik nog steeds, die nog steeds te koop is via de site.



Deze bundel, waardoor ik meteen ook mijn site heb aangepast met een hoofdstukje Berlijn, omdat het een stad is die mij zo inspireert dat ik er wel over moet schrijven als ik er geweest ben. Ik maak daar op de een of andere manier altijd net de foto's die ik ergens niet gedacht had te maken. In mei was ik er geweest, in juni kwam deze bundel al uit. (Dit is trouwens een bundel waar er maar 4 van zijn)



Zoals ik al eerder schreef, ik vang woorden in Berlijn, nadat ik in de meivakantie Berlijn had bezocht besloot ik om nog een keer in de zomer te gaan naar  de stad die me blijft raken, ik kom er en ik lijk als ik er weg kom vol te zitten, ik schrijf en schrijf en schrijf alles wat er binnen komt op. Het kost me weinig moeite om te fotoflarderen over deze stad, het blijft me altijd raken. Natuurlijk speelt ook mee dat ik er me thuis voel komen, dat ik soms overweeg om er een appartement te kopen voor mijn oude dag.. maar ja of ik daar nou zo gelukkig van ga worden ik weet het niet. Ik schreef al ik was behoorlijk vol met materiaal dat ik deze in augustus liet uitkomen (slechts 4 exemplaren).


Aan het einde zomervakantie ben ik ook het oude kerkhof gaan bezoeken waar ik vorig jaar, aan de hand van bloemstukken Flarden had aangeleverd, waaruit de bundel De laatste lelie was ontstaan. Ik  wilde graag een keer kijken bij deze begraafplaats maar ook de sfeer te proeven. Het was prachtig om te zijn, een mooie sfeer en ook hier weer kwamen er veel inspiratiemomenten op. In  totaal heb ik er ongeveer 2 uur rondgelopen, en de sfeer geproefd, foto's gemaakt die de sfeer voor mij moesten vasthouden.  Thuis heb ik door naar mijn foto's te kijken weer heel veel flarden geschreven. Deze flarden staan natuurlijk ook op de site, de bundel is echter maar in 3 exemplaren uitgebracht.
 

spiegeling van verloren liefdes

Een vakantie in Breda, een paar dagen kamperen en genieten van alle  rust en dat wat je raakt en ziet. Een bijzondere dag bij de boerenmarkt.. vraag me niet waarom dat zo bijzonder was ik weet het niet. Toch bracht dit ook de nodige inspiratie dus ik kon schrijven, gevolg dat een bundel uit kwam in september over de dagen in Breda, in 3 exemplaren, Deze flarden staan wel op de site maar niet als een apart hoofdstuk, deze flarden staan in het hoofdstukje recent werk






De bundel voor 2016 kwam  halverwege december uit, het was veel werk, ik moest ook wederom veel flarden of ideeen die ik had even wegzetten, omdat de bundel nu inmiddels 280 blz dik, anders nog dikker zou worden. Dus een begin is er alweer voor de bundels van 2017. De eerste druk is inmiddels uitverkocht. dus hij gaat weer goed.

Kortom  het is voor mij ook bijzonder het jaar zo te bekijken en terug te zien, omdat eigenlijk in al mijn flarden dingen zitten die mij hebben geraakt, waar ik blij van werd of waar ik juist extra over na heb gedacht..

Terugkijkend kan ik stellen dat het een goed jaar was, met mooie momenten. Het afscheid nemen van een dierbare nicht was heftig maar toch het was goed. Zij vangt de zon.. dat was mijn flard over en voor haar. Zij heeft hem nog gelezen en dat was mooi voor mij. Dat was goed..

Ik wens al mijn bloglezers, mijn site bezoekers, de bezoekers van  mijn flardensite  op facebook, en al mijn vrienden, geliefden, oud leerlingen, leerlingen , bekenden, collega's en iedereen die ik vergetgen ben een heel mooi en opgeruimd 2017 waarin je weer mooie nieuwe herinneringen mag en gaat maken... Zorg dat 2017 een top jaar gaat worden,

Voor 2017 staat er zo wie zo al 1 bundel klaar.. die moet nog even af gemaakt worden.. wederom een bijzondere bundel waarvan er slechts 3 exemplaren zullen komen.. eentje voor mezelf, eentje voor een vriendin van mij en eentje in de Kb, die altijd opvraagbaar zijn, dus mocht je ze ooit willen lezen of inzien dat kan, een mailtje naar het KB in Den Haag en je kan ze lezen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten